Y
blackadder skrev:
Kostar vattnet verkligen så mycket att det är värt böket med pump och tank? Blir väl extra rör om du ska ha delad vattenförsörjning.
Vet inte om det var till Bezt, någon annan eller mig.
Men i mitt fall så kostar djuppump kanske 10 tusen, en hydropress kanske 4-5000, sen ett bra(!) vattenfilter kanske kostar runt 30. Så ska det dras slang och el, rör osv.

Pumpen är bara några år gammal nu så det blir nog ingen extra kostnad på bra länge. Vet inte kbm-priset i huvudet och rördragningen blir några meter extra så det är ingen fara.
Fortfarande mycket pengar när man har bra vatten men skönt att det är framtidssäkert.

Jag är kluven.
Sorry för trådkapning Yrrol.

Bezt skrev:
Vi kommer få kommunalt snart ut till oss, vi har inget val utan blir tvångsanslutna trots godkänt avlopp. Eller snarare vi får betala vare sig vi ansluter eller ej.

Vatten är däremot frivilligt och där tvekar vi lite, har bra vatten idag på en grävd brunn med bra vattenflöde, proverna ser bra ut. Kostar ca 40000:- att ansluta sig.
Funderar på att dra in kommunalt vatten och endast koppla till kökskranen, där dricker man mest vatten.
Där jag bor tänker man också tvångsansluta fastigheterna. Vi får dock inte "blanda" eget vatten med kommunalt. I praktiken innebär detta att enbart bevattning, pool och annan utomhusanvändning är tillåten. Vi är tvungna att ansluta både vatten och avlopp. Nu får vi väl se få vår avloppssamfällighet kommer att kämpa emot.

Om jag nu blir tvångsansluten så kommer jag definitivt att ha utomhusvattnet från den gamla brunnen. Jag grubblar dessutom på om inte varmvattnet borde gå att ta från brunnen. De hävdar att bakterier är orsaken till att man inte får blanda och då borde ju backventil på varmvattnet räcka som stopp och argument. I praktiken handlar det om hur mycket invatten de kan ta betalt för i form av avlopp. Men varmvatten utifrån torde ge en lagom minskning av den totala vattenförbrukningen. Dessutom spelar ut inte vattenkvalitet någon större roll då heller.

Vad jag vet kan de aldrig tvinga dig att ansluta vattnet, däremot kan de efter att de bildat verksamhetsområde tvinga dig att ansluta avloppet om din befintliga anläggning inte håller måttet.

Befintlig anläggning håller måttet. Den renar bättre än det kommunala reningsverket. Orsaken till att de vill tvinga in oss är att vi är billiga att ansluta, medan de fastigheter som kommunen måste ansluta är dyra. Deras område täcker därför alla fastigheter de måste ansluta samt de som är billiga att ansluta. Övriga lämnar de utanför. Avgiften för denna utbyggnad skall betalas "solidariskt", vilket för mig kommer att innebära en merkostnad på ca 100 tusen kronor jämfört med ett grannområde där de boende själva får upphandla anslutningen till VA-nätet.

Som jag ser det har du då ingen anledning att ansluta dig. Själv sitter jag med en tio år gammal avloppsanläggning som fungerar sådär, en vattenbrunn som ger bra med vatten, dock med höga järhhalter :( passar på att ansluta nu, då anslutningsavgiften bara kommer att stiga. Behåller dock mitt egna vatten i garaget och till att vattna i trädgården. Jag behöver dock betala strax under 200 :(

Har iofs hög järnhalt, men det löser jag med ett backspolande sandfilter.

En sak som också stör mig är att vi inte får återanvända befintliga rör och att de skall göra en pumpbrunn för varje fastighet. Ett rent slöseri med pengar...

På min tomt så får man spränga eller fylla ut för att få plats med en brunn. Den gemensamma brunnen finns bara några meter bort...

Y
Nu ska dom snart börja gräva.
- Har lite beslutsångest och väljer att tänka högt inför er.. Har sagt nej till vatten, men rör dras ändå fram. Vattenmätaren sätts på mitt befintliga istället.

Besökare brukar berömma vilket gott vatten jag har. Har även gett mig bra tänder skulle jag tro.
- Men ekonomiskt så är det inte till min fördel.

För att mitt vatten ska bli helt bra så behöver jag byta från hydrofor till hydropress samt om jag har otur kanske även byta mitt nuvarande lågprisfilter. Då kanske jag får ett vatten som inte missfärgar porslin gult samt ger kalkfläckar överallt.
* lite gamling ifall det blir bra vid små åtgärder, med risk att det krävs större åtgärder.

Mattematiskt:
Enligt en studie så uppger ett gäng filurer med varierande antal personer i sin familj att deras årsförbrukning är 132,151,160,160,200,200,250 kubik.

Så jag väljer att räkna på 160 kubik / året. (kommer egentligen ligga långt under detta)
  • Om jag har eget vatten så blir taxan x10kr = 1600kr
  • Med kommunalt vatten så blir taxan x16kr = 2560kr
  • skillnad = 960kr på ett år...

Elförbrukningen för vattenfiltret vet jag inte exakt, men säg 30kr på ett år.
Däremot... Kanske det går åt 3 säckar salt i månaden = 36 säckar på år = 3528kr

Väljer jag kommunala, och kör min brunn till trädgård och annat, så kanske jag kan skippa filtret och sparar då över (3528-960kr) 2500kr på ett år.
Sen har jag hört att det vårat kommunala vattnet har mindre bra i smak, och att kommunen egentligen vill bygga nytt reningsverk.. Vilket känns sådär lockande..

hum hum hum

Redigerat:
Dricker du vattnet :p

Vi använder vårt till dusch, disk, tvätt och potatiskok.
Och till kossorna.

Jag var nyss i nästan samma situation.
Utdömd infiltration och kommunalt eventuellt på gång. Jag hade valt kommunalt avlopp men inte vatten. Här är vi tvungna att ha fosfor fälla. Det kostar en del i underhåll. Byte av fosfor vart tredje år till en kostnad av ca 10000kr.
Nu vart det tyvärr inte kommunalt.
Vattnet hade jag tänkt köra vidare med eget. Hade då fått betalat för utgående vatten vilket jag tycker är en bra lösning.

Varför inte ansluta kommunalt vatten och avlopp, och låta kommunen sätta dit sin vattenmätare.
Men "glömma" att tala om att man fortfarande till stor del (tvätt, disk, toalettspolning) använder sitt eget vatten?

Ja, det är säkert kriminellt men :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.