Började gräva lite kring grunden (platta på mark -65) då jag ska dränera. Hade förväntat mig makadam men det är nästan ren sand, lite sten närmast tegelrören. Väldigt poröst, nästan så man sjunker av att bara trampa i den. Snustort men det är ju allt i den här värmen och avsaknaden av regn. Känns som att jag bör hålla lite extra marginal så kantbalken inte undermineras? Något mer att tänka på? Annars bara hålla rörets underkant 10cm under underkant kantbalk med 1:200 fall, 10cm makadam runt röret och 45° lutning på marken/sanden från kantbalken, hur nu det ska gå när det är så löst?

1406058381678.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du skall vara glad, själv har jag blålera att flytta på och det kan jag säga är inte lika lätt... Sanden är ju rätt dränerande så det är väl rätt bra. Men hade jag gjort det hade jag lagt en duk runt makadamen och rören för att undvika att hålen i dräneringsrören sätts igen.
/H

Segge skrev:
Började gräva lite kring grunden (platta på mark -65) då jag ska dränera. Hade förväntat mig makadam men det är nästan ren sand, lite sten närmast tegelrören. Väldigt poröst, nästan så man sjunker av att bara trampa i den. Snustort men det är ju allt i den här värmen och avsaknaden av regn. Känns som att jag bör hålla lite extra marginal så kantbalken inte undermineras? Något mer att tänka på? Annars bara hålla rörets underkant 10cm under underkant kantbalk med 1:200 fall, 10cm makadam runt röret och 45° lutning på marken/sanden från kantbalken, hur nu det ska gå när det är så löst?

[bild]

Ja antar det är ganska bra, finns värre som i ditt fall. På min lokala bygghandel sa han bara duk på ovansidan, men jag kommer lägga duk runt om. Bara lite makadam i botten på duken, ren drän rör och mer makadam och lägger sen över duken och åkerfyller med sand som jag grävt upp.

Nej det ser inte helt ok ut ,tycker röret ligger alldeles för högt och för nära sulan,har du möjlighet så sänk det till 20cm från sulans uk till rörets uk det brukar vara ett riktmärke.Du funderade på 45 graders lutningen,tror jag det är så här det menas, om du gräver en skyffelbredd rakt ner och 20 cm under sulan och 90 gr ut en bit och fyller efter väggen med typ singel ända till sulan så rasar ju det i en viss vinkel i slutet på denna ska dräneringen ligga,du får ju en lutning på dräneringen vilket gör att grusvinkelns slut och dräneringen kommer längre och längre bort från sulan,allt för att man inte ska äventyra matrialet under klacken.

Jo tegelröret är som du säger helt felplacerad, men det var nog så man gjorde på 60-talet. Känns som att när det väl dränerar så badar redan plattat i vatten. Tack för den tolkningen av fallet. Då fixar jag fallet med makadam.

Det här var fel (fusk?) även på 1960-talet.
Så här skulle en platta på mark dräneras enligt läroboken:

platta-markdran.jpg
Skapa konto

ur handboken Bygg 1964

Jag har en liknande principritning, några små skillnader men väldigt likt innehåll. Nu vet jag inte vad som är under plattan men tegelrören ligger uppenbarligen fel.

Fel av mig, vet visst hur det ser ut. När jag renoverade köket rev vi upp golvet och plockade bort all organisk kontakt med plattan, inte för att det var problem men för att man gör så idag och undvika framtida problem. Då det var köket som var det primära renoveringen gjorde jag lite ändringar på avloppet och fick i samband med det bila hål i plattan. Passade på att sticka ner telefon och fota under. Det rostiga till vänster är avloppet, det gråa är ett vattenrör. Som synes är det sand under plattan. Anledningen till tomrummet är att vi dragit om inkommande vatten kring detta område. Kanske ansåg man att sand var kapilärbrytande på 60-talet?

1406926626145.jpg
Skapa konto

Nu är ena gaveln grävd. Någon som ett bra förslag på att fästa markisoleringen? Funderar på att bara dra 2-3st 80-90mm skruv i varje skiva. När jag återfyller lär dom sitta, då lite mer än hälften kommer vara under jord.

1407169349816.jpg
Skapa konto

1407169368838.jpg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.