Hejsan.

Vi skall sätta in lite mindre fönster vid köket, vilket innebär att vi måste höja tegelfasaden med 2 rader tegel. Det verkar svårare än vad jag trodde att hitta rätt tegel.

Vi bor i Staffanstorp i ett hus från 1974
Teglet ser ut som på bifogad bild. IMAG0504.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det någon som kan hjälpa oss med var vi kan hitta denna typ av sten?
Vi behöver ca 50 st.

Vänliga hälsningar
Linus

Kolla på någon byggåtervinning.
Jag hittade Tårab i Staffanstorp, som har något som liknar dem du har på bilden.
244.jpg
http://www.tarab.se/default.asp?pid=77 Sök på Taktegel o i sista raden finner du gul håltegel.

Tack för info. Ringde och kollade det var inget de hade kvar tyvärr..

Illa!
Ett alternativ - om det går att göra, är att du tar stenar från något ställe där det inte syns så mycket och ersätter dem med något liknande, men får exakt samma stenar till köksfönstret.
... men kolla först byggåtervinningarna.

Var nere i hamnen i Malmö och kollade där. Fanns inget.
Man skulle ju kunna ta i carporten och sätta nytt där. Måste ju då dock hitta en bra firma som klarar av att ta bort dem hela?

Något tips?

Tyvärr inget tips på firma, men en duktig murare skall kunna göra detta utan problem.

Exakt sådant tegel var på ett hus jag renoverade. Finns tyvärr inget liknande i Sverige. Skickade en sten till en större leverantör av tegel och de hade något snarlikt men helt fel nyans av gul så vi tog bort en hel fasad som var ganska dold och fyllde i där det behövdes. Detta var visserligen en offentlig byggnad och ingen som brydde sig om skillnaden i nyans på ena fasaden

M
Kan i viss fall vara svårt att få loss gult månghålstegel utan att de pajjar. De är ofta skapligt bräckliga jämfört med dito röda och i kombination med b-bruk som bitit fast i teglet ordentligt så...

Enda sättet att veta är dock att prova.

I övrigt kan du höra med murarfirmor, de kan ha gammalt tegel sparat på lager för reparationsarbeten och har du tur kan du då få köpa 50 st

Hej Jimpen. Ni råkar inte ha tegel över?

Gällande att teglet lätt går sönder så borde det inte vara några större problem. Syllarna är bytta på huset och inget tegel är utbytt vad jag kan se...

50st stenar för 2 rader?

Yeap stämmer...

Wienerberger har väl något liknande. Sök på gult fasadtegel borstat.
Företaget har kontor i Malmö.

Nej tyvärr blev inget över vad jag vet. Var 1år sedan detta också så om det blev något över är det förmodligen kasserat

M
lunis skrev:
Gällande att teglet lätt går sönder så borde det inte vara några större problem. Syllarna är bytta på huset och inget tegel är utbytt vad jag kan se...
Förstår inte riktigt vad du menar med det?

Tittandes närmare på bilden i inlägg 1 är jag än mer bestämd i att flertalet tegelstenar inte kommer hålla en nedmontering och rensning. Det syns sprickor i mitten, från botten och upp, på två av de stenar som syns på fotot och i det fallet kommer de stenarna med stor sannolikhet knäckas just där när man antingen skall bila loss dem eller knacka bort brukskakan från dem.

Min gissning är att det är s.k gittertegel/akustiktegel/månghålstegel med 23 eller fler hål. Skulle de, mot förmodan men inte helt osannolikt, vara massiva håller nog fler av dem.

I övrigt har wienerberger ett skortenstegel som utseendemässigt kan stämma:
http://www.wienerberger.se/gul-borstad-skt-19-hål-nf.html?lpi=1137406601247

Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.