Skall armeringen i flytspacklet anslutas till pus?

Blir inte riktigt klok på hur det ska vara.

Nej.

Såvida du inte har elektrisk golvvärme som är fäst vid armeringen, eller om armeringen har god kontakt med både jord och berörbara ledande delar inomhus.
Kan du ansluta armeringen så är det ingen nackdel.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Gillade elmonts svar bättre 😉

Det kommer att bli vattenburen värme. Om man vill ansluta nätet, måste det till pus eller kan man ansluta nätet till annan jord? Har förberett för ev framtida bubbelbad så det finns en 2,5mm2 jord från centralen i den dosan.

Precis som Bo skriver är det ingen nackdel om det är lätt gjort när man ändå håller på, samma gäller i grundläggningar osv, ofta enkelt när det görs nyanläggning. Och dessutom finns fallen då även det du frågar om ska utföras, så svaret i #2 är inte odelat korrekt, dessutom skadar det inte med lite motivering. Särskilt inte i ett sånt här fall där du kan hitta en uppsjö gamla trådar i samma linje, vissa har en klar uppfattning som tyvärr inte är underbyggd i teknisk mening. Som tur är spelar just den här åtgärden en roll långt ner i bruset av sannolikheter vid felfall men man ska vara ärlig om man kategoriskt uttalar sig och särskilt utan större insikter som det finns många exempel på i dessa trådar.

Svaret är helt solklart det föreligger INGET krav på att armeringen man lägger i flytspackel ska anslutas till jord/pus. dessutom brukar man INTE lägga spackelarmeringen så att man får säker och varaktig kontakt mellan dom många armeringsmattorna. Den armeringen har heller ingen kontakt med andra ledande föremål utan endast inne i spackelkakan Den armeringen ska INTE på nått vis jämföras med den armering ( och pusning) som sker i betongen. Man ökar INTE säkerheten genom att ha ett väl jordat badrumsgolv utan hellre tvärt om och ska det anslutas ska det anslutas till PUS.

• Gilla
injonil
  • Laddar…
Anslutning till jord är väldigt enkelt. Anslutning till pus är inte lika enkelt.

Det enda som jag eg gjort i detta ämne är att jag svetsade ihop armeringsmattorna och drog upp ett armeringsjärn i väggen där elc sitter. Så ngn pus finns inte idag.
Jag har svårt att komma på vad som mer skulle till pus. Alla VVS-serviser är plast.

elmont skrev:
Svaret är helt solklart det föreligger INGET krav på att armeringen man lägger i flytspackel ska anslutas till jord/pus. dessutom brukar man INTE lägga spackelarmeringen så att man får säker och varaktig kontakt mellan dom många armeringsmattorna. Den armeringen har heller ingen kontakt med andra ledande föremål utan endast inne i spackelkakan Den armeringen ska INTE på nått vis jämföras med den armering ( och pusning) som sker i betongen. Man ökar INTE säkerheten genom att ha ett väl jordat badrumsgolv utan hellre tvärt om och ska det anslutas ska det anslutas till PUS.
Mao så ska jag strunta i det.
Det låter iof mest logiskt men jag begriper inte detta med pontenialutjämning oavsett hur mycket jag läser på.

Känn dig inte ensammen om det, det finns mååånga som sitter i samma båt. Dessutom kan det diskuteras hur stor nytta det har i Svenska bostäder.

elmont skrev:
Svaret är helt solklart det föreligger INGET krav på att armeringen man lägger i flytspackel ska anslutas till jord/pus.
såvida det inte finns elektrisk golvvärmekabel där etc.

Om armeringen inte har kontakt med något annat så kan det betraktas som en diskbänk eller dylikt - en bit metall som inte behöver skyddsutjämnas, och detta pga att den inte kan föra in en potential utifrån.

Ska den anslutas till något så ska den anslutas till skyddsjord för att ta bort den potentialskillnad som kan uppstå mellan skyddsjord och sann jord utifrån, vid jordfel i nätet eller vid åska. PUS-skenan är ansluten till skyddsjord. Men man måste inte ha en PUS-plint, det går lika bra att ansluta till skyddsjord på lämpligt ställe, dosa eller elcentral.

Eftersom du förberett för det så är det ju bara ansluten som återstår, även om det inte fyller någon säkerhetsteknisk funktion i ditt fall. Det skadar dock inte, och kan möjligen har en effekt mot luftburna störningar.

Blandar du inte ihop armeringen i plattan och armeringen i "spacklet" när du skriver att det är förberett? Ingen svetsar väl någonsin det "hönsnät" som man lägger i spacklet. Det har jag aldrig sett eller hört talas om, inte ens på någon av golvvärmeleverantörernas "kurser".

elmont skrev:
Blandar du inte ihop armeringen i plattan och armeringen i "spacklet" när du skriver att det är förberett? Ingen svetsar väl någonsin det "hönsnät" som man lägger i spacklet. Det har jag aldrig sett eller hört talas om, inte ens på någon av golvvärmeleverantörernas "kurser".
Nä, det är jag som är otydlig. I plattan har jag svetsat armeringen och lett upp ett järn i elc väggen. Badrummet som jag avser nu är inte gjort ngt med ännu. Det ligger dessutom på övervåningen. Men jag ska snart sätta våtrumsskivorna där och innan dess måste jag veta hur jag ska göra.

Nu har Bo som vanligt fyllt på med relevans i tråden och själv kan jag bara repetera att svaren i #2 och nu även #6 inte är odelat korrekta. Allt detta blir lite vad det faller sig, särskilt efter den typen inlägg elmont gjort här inget ont i det men läs och begrunda vad Bo skriver och eventuellt även mitt #5.

Jag avskyr att behöva polemisera i såna här frågor, särskilt när det ofta kommer ner i en nivå där egna upplevelser, erfarenheter utan koppling till en större staistisk bas etc ger "svaren" och ibland även VERSALT. Finns hur mycket som helst att fördjupa sig i och finna i litteraturen rörande detta och angränsande frågor, tyvärr är marginalen för smal och BH är givetvis fel forum också.

Mattiaz skrev:
Nä, det är jag som är otydlig. I plattan har jag svetsat armeringen och lett upp ett järn i elc väggen. Badrummet som jag avser nu är inte gjort ngt med ännu. Det ligger dessutom på övervåningen. Men jag ska snart sätta våtrumsskivorna där och innan dess måste jag veta hur jag ska göra.
Du ska ge f.. i att ansluta till vare sig PE eller PUS, är inte det redan självklart för dig som gillar vissa svar bättre. :) Halvt skämt åsido kan du göra precis vilket som i ditt specifika fall, det blir bra vilket som och enklast är ju att inte göra något som kanske ändå blir halvhjärtat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.