oceanis skrev:
Men TS köpte inte en nyproducerad villa eller lägenhet. Så TS köpte en bostad med en begagnad diskmaskin.
Du tror väl inte att man får nya grejor med garanti bara för att man köper maskinerna tillsammans med bostaden för då har du nog missuppfattat mycket.

Tråden handlar om diskmaskinen inte bostaden som helhet....
Jo jag tror på fullaste allvar att allt är nytt, är det inte så vårt samhälle är uppbyggt *ironi*
Du läser väldigt dåligt vad folk skriver. Läs min sista mening i det inlägg du citerar, så ser du vart jag står.
 
Ingper skrev:
Att inte hålla med TS är inte att nedvärdera. Tvärtom skriver nog de flesta för att TS skall tänka mer sakligt och utanför boxen, där det är lätt att fastna när man är i TS situation. Och att klappa TS på ryggen må vara snällt, men det är endast den krassa verkligheten som verkligen hjälper TS. T ex att värdet av en 6 år gammal diskmaskin som kanske diskat 2000 diskar bara är en bråkdel av nypriset, och att DET är vad TS köpt med huset.

TS skriver faktiskt att maskinen är slutkörd, utsliten o.s.v. Inte att den är trasig. Vi har heller inte konkret fått reda på vare sig vilken inredning som saknas eller om den är oanvändbar eller "bara" dålig. Det är ju också uppenbart att de flesta i forumpanelen inte tycker det är konstigt om en 6 år gammal diskmaskin i ett barnfamiljhem är nära nog slut, så att säljaren inte upplyser om det är faktiskt inte SÅ konstigt. Dennes uppfattning bekräftas ju också av TS själv.

Den saknade inredningen hade lätt kunnat konstateras snabbt. Och det kanske t.o.m. är så att säljaren medvetet plockat bort en del för att lättare få plats med vissa saker (grytor m.m.), och efter 6 år har de förkommit. Behöver inte ens vara något säljaren ens ser som fel, denne kanske t.o.m. tycker inredningen är mer ändamålsenlig nu. Vi har t ex inte alla smarta fack o.s.v. som finns i broschyrerna kvar i vår maskin.

Att belysa saken sakligt från olika håll som bl.a. jag försöker göra är inte att nedvärdera - även om det inte följer TS tankar.
Om du läser fiskbuggaren och oceanis första inlägg, så låter de nedvärderande, men det står för mig. O andra sidan kastar jag väl sten i glashus. Vi lägger ner detta. Jag håller med om att TS får svårt att få ut något men om denne gjorde en besiktning av en b.man, så borde väl det gå att hävda där genom, något som troligtvis inte gjorts.
Jag förstår TS tankegång, om nu säljaren ändå visste om felet, men som alla skriver, har inte säljaren skyldighet till någon information om ingen frågar, något jag tycker känns snedvridet.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Har man köpt ett hus för t.ex 2 mille så är en trasig diskmaskin inom felmarginalen.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Förstår inte alls TS funderingar. Långt långt ifrån.

Hade vi vänt på denna frågeställning och läst en trådstart som nedan från säljaren.

"Sålde mitt hus för en tid sedan och nu begär köparna att jag ska stå för halva kostnaden för en ny diskmaskin.
Diskmaskinen är 6år gammal och fungerar men de anser att den är utsliten och diskar dåligt och vill att jag ska stå för halva kostnaden för en ny.
Vi använde diskmaskinen dagligen och tyckte att den fungerade bra. Vad de har för förväntningar på en 6år gammal diskmaskin förstår jag inte.
Vad ska vi göra?"


Handen på hjärtat - finns det en enda här som skulle stått på köparens sida?

Att det diskuteras att säljaren skulle upplyst...om vad? Känns som att det här handlar om en relativ uppfattning. Jag kan tycka att vår nuvarande diskmaskin låter mer än den vi hade i vårt hus, att vår nya tvättmaskinen är sämre än vår förra. Innebär det att jag ska upplysa om det som brister? Säljarna kanske tyckte den här maskinen fungerade bra utifrån deras perspektiv och tidigare erfarenheter...
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Brallan84 skrev:
Man kan tycka att säljaren borde ändå berättat om en så väsentlig vitvara som en diskmaskin, om denne vore trasig men som del flesta säger så väger TS undersökningsplikt tyngre, även om säljaren känner till felen.
Att provköra diskmaskin och andra vitvaror som följer med ett hem, har iaf jag aldrig gjort/hört talas om att någon gjort men alla är vi ju olika. Hur har man tänkt att detta skulle gå till, rent praktiskt? Skulle jag dra igång ett 2,5h program för disk- o tvätt-maskin o komma tillbaka efter visningen? 30min hinner ju knappt maskinen förbi en förtvätt...
Sedan vettifasen om jag personligen skulle vilja ha kvar en 6 år gammal diskmaskin som lätt räknat (4,5 x 52 x 6) gjort över 1400 tvättar, vem vet egentligen hur andra skött den?
Det finns ju olika sätt att uppfylla sin undersökningsplikt. Självklart drar man inte igång en tvätt-/ diskmaskin på en öppen visning, men man kan göra det klart för säljaren/mäklaren att man kommer att begära skriftliga garantier för att X, Y och Z fungerar. Om man inte får någon sådan garanti kommer man överens om en annan tidpunkt då intressenten kan komma och undersöka noggrannare. Bereds man inte den möjligheten får intressenten anpassa sitt bud därefter.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Blauvinge skrev:
Har man köpt ett hus för t.ex 2 mille så är en trasig diskmaskin inom felmarginalen.

Hehehe...gillar ditt resonemang. Tänker ungefär likadant. Men lite knasigt. Man köper ju inte bostar på cirkapris (som kan diffa 15%)......

Efter att ha lagt 3 år tidigare på att driva ett dolt fel mot förre ägaren (som vi vann iofs) skulle det myyyycket till för att jag skulle engagera mig i det igen. Det skulle handla om att huset rasade i princip inte en diskmaskin som du kan köpa på rea för 3000 spänn. Men det är jag....
 
Brallan84 skrev:
Man kan tycka att säljaren borde ändå berättat om en så väsentlig vitvara som en diskmaskin, om denne vore trasig men som del flesta säger så väger TS undersökningsplikt tyngre, även om säljaren känner till felen.
Att provköra diskmaskin och andra vitvaror som följer med ett hem, har iaf jag aldrig gjort/hört talas om att någon gjort men alla är vi ju olika. Hur har man tänkt att detta skulle gå till, rent praktiskt? Skulle jag dra igång ett 2,5h program för disk- o tvätt-maskin o komma tillbaka efter visningen? 30min hinner ju knappt maskinen förbi en förtvätt...
Ja, nu gör man inte sin besiktning under visningen. Normalt gör man den innan man köper huset eller omedelbart efter, med nån form av besiktningsklausul.

I sakfrågan är det fortfarande oklart exakt vad det är för fel på diskmaskinen. Vad är det för delar som saknas? (Min diskmaskin hade nån slags lock över bestick-korgen. Det var bara i vägen, så det tog jag bort det första jag gjorde. Det lär aldrig komma fram igen.) Sen är den "slutkörd". Det är ett väldigt subjektiv begrepp. Men att en sex år gammal maskin är sliten är inget överraskande. Eller betyder det att den inte fungerar alls?
 
Tack för alla svar!

Jag kontaktade försäkringsbolaget idag och de var välvilligt inställda och betalade mig 50% av nypriset minus självrisk.

Där betalade sig hemförsäkringen för detta året!
 
  • Gilla
jimih och 2 till
  • Laddar…
Slapp och värmepåverkad handläggare eller felaktiga uppgifter från anmälaren ?!

För inte kan det vara normalt att man betalar ut för en maskin som var felaktig när man tog försäkring på den....inte konstigt att försäkringar är dyra.
 
  • Gilla
Ingper och 2 till
  • Laddar…
Det är väl iofs. tänkbart att försäkringsbolaget tar kostnaden och räknar med att kunna regressa mot säljarens förs. bolag.
 
oceanis skrev:
Slapp och värmepåverkad handläggare eller felaktiga uppgifter från anmälaren ?!

För inte kan det vara normalt att man betalar ut för en maskin som var felaktig när man tog försäkring på den....inte konstigt att försäkringar är dyra.
Underbart att det finns sådana trevliga människor som du, "Oceanis". :thumbdown:
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
MRK skrev:
Underbart att det finns sådana trevliga människor som du, "Oceanis". :thumbdown:
Det har inget med hur underbar eller trevlig jag är eller inte är.
Det är bara enkel moral och anständighet......................och att jag inte vill vara med och betala försäkringspremier för att täcka andras dåliga affärer eller fejkade skador..
 
Redigerat:
  • Gilla
Kire_78 och 8 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Det är väl iofs. tänkbart att försäkringsbolaget tar kostnaden och räknar med att kunna regressa mot säljarens förs. bolag.
Det är inte bara tänkbart utan högst sannolikt om affären är max 30-60 dagar gammal för då kommer det att regressas direkt mot förra ägarens försäkring.
 
Jag var helt rak med försäkringsbolaget, inget fejk eller mygel. Hade inte alls väntat mig något men till min förvåning så var de beredda att hjälpa till.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Lolle skrev:
Det är inte bara tänkbart utan högst sannolikt om affären är max 30-60 dagar gammal för då kommer det att regressas direkt mot förra ägarens försäkring.

Har man samma försäkringsbolag så är man ju ändå med och betalar på sätt och vis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.