Ni som har byggt/bygger/ska bygga hus och som har anlitat arkitekt/ritat själva:

*Byggnadsmaterial?
*Typ av grund?
*Fasad?
*Boyta?
*Antal plan?
*Arkitektkostnad (plan-/konstruktionsritning)?
*Kvm-pris inflyttningsklart (exkl. tomt, VA etc.)?
*Standard (exklusivt kök och annat lull-lull som ökar kostnaden)?
*Hur mycket är lagt på entreprenad resp. egenhändigt gjort?
*Var i Sverige bygger ni?

Vore väldigt intressant att jämföra ovanstående punkter!

//Ida

Vill bygga i ytong med det är en kostnadsfråga
Platta på mar.
Vit putsad fasad.
Ca 210-225m2
1,5 plan
ca 2% av bygkostnaden.
kvm priset vet vi ej än.
ek kök, körsbärsgölv i större delen i huset,ångbastu, kaklade badrum,täljstenskamin mm.
kommer att göra allt själv men hjälp av familj utom ev stomresning eller murning av block, gräver även för VA
Vi ska bygga på Hammarö i Värmland.

Gurra, har du redan arkitekt och hur fick du i så fall tag på denne? Vad kommer ni att bygga i för stil?

Arkitekten hade koll på vilka som sökte förhandsbesked i komunen och skickade ett brev till oss om hans verksamhet.
Vi ska bygga åt det sydeuropeiska hållet me högt till tak och stora glasytor mot "vattnet"

Det låter som att era "drömmar" ligger nära våra!

Vi har också tänkt oss högt i tak med stora glaspartier i söder mot vattnet - om vi nu lyckas få den tomt som vi suktar efter  :p

Vem har inte såna drömmar?

Var ska ni bygga?

Vi ska bygga i Strängnäs Kommun och har just nu lite "dravvel" (jag är ursprungligen från Dalarna  ;D) med tomtköpet/bygglov. Markägaren i fråga vill eventuellt sälja av flera tomter och då kräver kommunen detaljplanering.  :p Dessutom är delar av området skyddat (Kultur- samt naturvärde)

Vi funderar på att erbjuda markägaren att köpa hela markområdet och sedan stycka av det på så sätt som vi själva vill! D.v.s. större tomter på 3000-5000 kvm och inte några kolonilotter som vi befarar att det blir annars...

3 km från centrum, söderläge, ca 200-300 meter till Mälaren. 45 min med tåg till T-Centralen. Någon som är intresserad?  ??? ;D

Idalind skrev:
3 km från centrum, söderläge, ca 200-300 meter till Mälaren. 45 min med tåg till T-Centralen. Någon som är intresserad?  ??? ;D
Varför inte?! Då får man sig väl en riktigt god kopp Espresso hos grannen då och då iaf :D. Vi får väl bygga i sten/lättbetong då, så att vårt hus passar in i grannskapet ;).

JennyW skrev:
Varför inte?! Då får man sig väl en riktigt god kopp Espresso hos grannen då och då iaf :D. Vi får väl bygga i sten/lättbetong då, så att vårt hus passar in i grannskapet ;).

Oh ja! Köp en tomt och få en kopp espresso på köpet! ;D ;D ;D

Det verkar inte vara många som bygger i sten, så jag vidgar min fråga till alla slags husmaterial, så länge som de är arkitektritade eller ritade för egen hand.

Vi bygger i sten.

Betongblock
Vi har ritat själva hela huset, platta på mark
Det blir långt att skriva om det här, allt finns på vår hemsida,

www.bostream.nu/villafeliz

Vi bygger i Järfälla, Stockholm ;D

Hej, lite input från undertecknad;

*Byggnadsmaterial? Trä plus en hjärtvägg i LECA
*Typ av grund? Platta på mark, 30 cm isolering
*Fasad? Lärkträ
*Boyta? 214 kvm, (hur tusan vart det så mycket)
*Antal plan? 2
*Arkitektkostnad (plan-/konstruktionsritning)? cirka 32000
*Kvm-pris inflyttningsklart (exkl. tomt, VA etc.)? ja vad kan det bli? huset med alla roliga avgifter exklusive tomtpris skall om vi har tur hamna på 2100000 SEK, har inte orkat räkna ut något annat..
*Standard (exklusivt kök och annat lull-lull som ökar kostnaden)? Vet ej dyra fönster från Velfac, Marbodalkök, trägolv, mm
*Hur mycket är lagt på entreprenad resp. egenhändigt gjort? Vi gör nästan allt själva men hyr in folk för exempelvis borra bergvärme, koppla el, lägga plåttak
*Var i Sverige bygger ni? El Stockholmo

Hälsar Ingo

Som precis börjar bli färdig att isolera inför grunden och lägga rör och annat kul, körde 450kg markvibbra i helgen, det var festligt, mvh iw

IngvarW skrev:
Som precis börjar bli färdig att isolera inför grunden och lägga rör och annat kul, körde 450kg markvibbra i helgen, det var festligt, mvh iw
Lite skakig nu då, m.a.o... ;D

Sweli skrev:
Vi bygger i sten.

Betongblock
Vi har ritat själva hela huset, platta på mark
Det blir långt att skriva om det här, allt finns på vår hemsida,

www.bostream.nu/villafeliz

Vi bygger i Järfälla, Stockholm  ;D
Hallå där Sweli!
Jag ser att du ligger efter en månad på hemsidan nu. Är det kanske hembyggandet som tagit tid från hemsidebyggandet? ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.