gaia skrev:
skulle vara enklare om ett lagt bud var bindande :)
Eller om man åtminstone var tvungen att visa upp lånelöfte eller eventuell finansiering.
 
  • Gilla
Azur
  • Laddar…
Min bror råkade ut för följande:

Siffrorna stämmer inte, men principen.
Radhus med utgångspris 3 000 0000kr.

Bror: Bjuder 2,8, ett bud som ligger i två dagar.
Mäklare meddelar att budgivare 2 kommit med ett bud om 2 850 000.
Bror bjuder 2,9
B2: 2 950 000
Bror: 3
B2: 3 010 000kr och stannar
Bror 3 015 000kr

Budet ligger någon dag när mäklaren plötsligt meddelar att budgivare 3 kommit in i matchen och lagt 3 050 000kr.
Bror: 3 060 000kr
B3 3,1
Bror: 3 110 000kr
B3: 3,2
Bror: stannar.

Mäklaren ringer i stort sett omgående och berättar att B3 stannat och lägger bror 3 210 000 är huset hans. bror vägrar. Mäklaren ringer en stund senare och säger att B3 inte längre är med och bror får huset för 3 110 000kr. Bror får dåliga vibbar över B3 och säger därför att han inte vill att buden som kommit efter B3 intåg ska gälla. Mäklaren blir vansinnig och det genomförs flera samtal mellan bror och mäklare där mäklaren vid ett tillfälle säger "budgivning är som krig, allt är tillåtet" .. Bror vill nu avstå helt från affären och mäklaren är ursinnig. Oklart varför egentligen då B3 verkar ha fått lämna utan större protester från mäklaren, samt att B2 lagt bud över accepterat pris.


Jag själv råkade ut för en liknande sak där vi skulle åka och skriva på kontraktet när mäklaren ringer och säger att det inkommit fler bud, men med en köpare som har villkor om inflyttningsdag. Huset vi budet på var ett obeboeligt ruckel som skulle rivas. så det kändes underligt att någon först skulle sälja sin lägenhet innan h*n kunde ta över aktuellt hus... Enligt mäklaren hade säljaren sagt att jag skulle få det ändå då jag verkade trevligare. Då la b2 ytterligare ett bud så mäklaren sa att om vi bara la upp till utgångspris (hade hamnat 50 000kr under accepterat pris när vi skulle skriva) skulle huset vara vårt då B2 inte kunde gå högre än så.

Jag tackade nej, övertygad om att B2 inte existerade. Mäklaren försökte framkalla ångest hos mig och sa att det vore synd att bli av med detta, jag som var så nära att få skriva osv. Jag stod på mig och sa att han får höra av sig snarast om det blir jag som får det, 1 timme kvar innan vi skulle skriva pappren. När det är 20 minuter kvar tills skrivning ringer mäklaren och säger "det är helt fantastiskt, du får huset ändå, säljaren ville inte vänta på den andra köparens lägenhetsförsäljning.."

Eftersom jag hade en timmes framkörning till mäklaren hade jag redan kommit halvvägs när han ringde, helt övertygad om att B2 aldrig existerat.
 
Redigerat:
  • Gilla
robhol och 7 till
  • Laddar…
Jag tycker man ska vara skeptisk när man hoppar av budgivningen och mäklaren börjar ringa tilbaka och visa intresse att få in en i budgivningen igen eller skriva papper, ungefär som att man inte lagt högsta budet och att det skulle innebära någon form av rabatt om man tog huset nu när andra hoppat av, ett utmärkt tillfälle m.m.

Då kan man nästan vara säker på att man är den enda och bör ta tillfället i akt att sätta ett lägre slutgiltigt bud.
Man som säljare jobbar inte så, jag skulle aldrig få för mig att ringa folk som hoppat av eller var ointresserade om det finns andra som är villiga att betala mer.

Var hård informera mäklaren att detta är ett utmärkt bud och ditt slutgiltiga och ger honom ett utmärkt tillfälle att stänga caset sitället för att kanske gå misste om hela affären om man hoppar av.

Tyvärr tror jag detta är svårt i sthlm då det är en kö av människor på alla objekt som budar hej vilt eftersom möjligheten att låna mer pengar till låg ränta fortfarande är god.
 
Buford skrev:
...där mäklaren vid ett tillfälle säger "budgivning är som krig, allt är tillåtet"...
Men bara för den ena parten? :D
 
Tydligen!!
 
Jag har haft flera bostäder men har kanske haft tur för jag har inte sett något spår av konstigheter i de affärerna.
Men en kollega som sålde en BRF råkade ut för att den som bjöd högst backade ur. Det är i sig inget konstigt då en del är så skuldsatta att de inte får brygglån och måste sälja innan de kan köpa nytt. Och när de köper har de bråttom och bjuder på flera objekt samtidigt.

Det lite mystiska i kollegans fall var att när budgivningen gjordes om (och det är det enda rimliga när den som bjöd högst backar ur) då var tanten med igen. Men den gången bjöd hon under de andra.

Men en sak man kan göra ifall man misstänker något lurt är väl att kräva (av mäklaren) att alla budgivare ska ha lämnat in skriftliga lånelöften. För att få vara med i budgivningen vill säga. Är det säljaren som försöker luras måste i så fall denne skaka fram andra fysiska personer som har ekonomi att vara köpare. Går kanske inte med vilken kompis som helst.
 
... Tryckte fel knapp...
Vid budgivning med misstänkt mygel, om du är intresserad av objektet så ge ditt bästa Bud o säg att det gäller tom 24.00 samma dag.
Då lägger du över avgörandet risken att bli stående med objektet osålt om det är en bulvan.
 
En vän sneglade på en lgh i Uppsala som var iskall, legat ute länge på hemnet.

Ha la ett bud under startbudet och talade med mäklaren.
Snart ringer mäklaren upp igen och säger att det har kommit in ett nytt bud. Min vän, fattar direkt och svarar: Grattulera den nya ägaren!!

Sedan kom lägenheten ut på Hemnet igen...
 
  • Gilla
robhol och 3 till
  • Laddar…
Varför inte den direkta approachen ?
Berätta för mäklaren om era misstankar och fråga om ni kan få ut namnet på den nye budgivaren ?

/K
 
klaskarlsson skrev:
Varför inte den direkta approachen ?
Berätta för mäklaren om era misstankar och fråga om ni kan få ut namnet på den nye budgivaren ?

/K
Tvärtom först be om lista på budgivarna, sedan tar man upp misstankarna.
 
I mitt fall fick jag en budgivarlista med telefonnummer. Det är dock aldrig någon som svarat när jag ringt och numret är inte registrerat...
 
F
Jag tänker som så här.

I TS första inlägg kan det vara en mening som är viktigare än man först kan tro

"Bostaden vi tittat på har haft många visningar och det är inte förrän den senaste visningen som priset lyckades komma upp i utropspriset via en ny budgivare."

Många visningar och "inte förrän den senaste visningen som priset lyckades komma upp i utropspriset via en ny budgivare" - Detta är ju en sak som TS ska dra till sin fördel.

Spela högt - Låt den misstänkta fejkbudaren vinna. Man får (och ska) ibland låta varningsklockorna ringa högre än känslorna. Med största sannolikhet så kommer denna fastighet att läggas ut igen och då bjuder du lite lägre än vad du bjöd nu - Då vet mäklaren att han inte kan köra med dig. Då sitter DU med trumfkorten på handen.
 
daVinci skrev:
...Men den gången bjöd hon under de andra...
Hu kan man "bjuda under" :eek:
 
Redigerat:
Att säljaren trissar upp priset med bulvanbud är nog mycket vanligt. Jag är rätt säker på att det hände med den lägenhet jag köpte senast, men priset blev ändå OK.
Annars, det jag såg mest av när jag letade lägenhet var att extremt attraktiva lägenheter såldes innan visning och till mycket låga utropsbud, långt under marknadspris. Det såg jag säkert fyra-fem gånger under de tre månader jag letade.

Jag misstänkte varje gång att det var mäklaren eller en kumpan som köpte lägenheten. Rimligen borde mäklaren ha informerat säljaren om att han kastade bort en halvmiljon eller så genom att acceptera ett blindbud istället för att vänta ett par-tre dagar till visning och budgivning, men kanske mäklaren istället rekommenderade säljaren att sälja?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.