13 886 läst · 23 svar
14k läst
23 svar
Tinova VX - Jotun Optimal - Alcro Bestå ?
Sida 1 av 2
Jaha, då var man i farten att kika på färgtyp till årets måla husprojekt. Det är ju omöjligt att avgöra vilken av dessa 3 man skall välja. Fördelen med Tinova VX efter att ha läst en del är att man slipper grunda. Alla 3 är ju rätt nya så det är svårt att hänvisa till hur färgen ser ut efter 5-6 år.
Vårt hus kom fabriksgrundat i Augusti, så det har ju stått ett tag tills det att vi börjar måla det.
Väljer man Jotun Optimal eller Alcro Bestå så måste man grunda först och sen 2 täckstrykningar, alltså 1 strykning mer än Tinova VX:en.
Varför skall sånt här vara så svårt ???
Vårt hus kom fabriksgrundat i Augusti, så det har ju stått ett tag tills det att vi börjar måla det.
Väljer man Jotun Optimal eller Alcro Bestå så måste man grunda först och sen 2 täckstrykningar, alltså 1 strykning mer än Tinova VX:en.
Varför skall sånt här vara så svårt ???
Om du ska gå ut en kall, regnig, blåsig, snöig dag vilket gör att du mår bäst: En jättetjock tröja eller flera tröjor i olika tjocklek i flera lager? I princip likadamt med ditt hus, flera lager gör att huset mår gosigare.
Vi hamnade i ett liknande scenario, med en längre period innan målning.
Vi körde med hela Jotun-köret, från nertvättning med Kraft Vask, via Visir Extra, till två gånger med Demidekk.
Grannarna tror nog fortfarande att vi är galna men jisses vilket bra resultat. Om man tittar på övriga hus som kört Tinova stuket så efter 3 år finns det knappt färgskikt värt namnet kvar. Några pratar om att måla om vissa partier till sommarn.
Om ditt hus stått "omålat" likt vårt kommer du förvåna dig hur pass mycket grundfärg det suger. Jag formligen dränkte vårt med inställningen att det går bara att grunda en gång, så se till att gör det ordentligt.
Lycka till / Janne B
Vi körde med hela Jotun-köret, från nertvättning med Kraft Vask, via Visir Extra, till två gånger med Demidekk.
Grannarna tror nog fortfarande att vi är galna men jisses vilket bra resultat. Om man tittar på övriga hus som kört Tinova stuket så efter 3 år finns det knappt färgskikt värt namnet kvar. Några pratar om att måla om vissa partier till sommarn.
Om ditt hus stått "omålat" likt vårt kommer du förvåna dig hur pass mycket grundfärg det suger. Jag formligen dränkte vårt med inställningen att det går bara att grunda en gång, så se till att gör det ordentligt.
Lycka till / Janne B
Heheh ok, Janne .. du tvättade först hela fasaden 1gång, smackade på grundfärg och linolja på allt ändträ, och 2 strykningar med täckfärgen right ?
Jösses .. det här kommer att ta tid .. 280kvm fasadyta
Snyggt färgval och hus Janne.
Jag bör tillägga att jag har 50% rabatt på Nordsjö och Alcro .. kan man gå på Alcro konceptet isåfall istället för Nordsjö Tinova VX ?
Jösses .. det här kommer att ta tid .. 280kvm fasadyta
Snyggt färgval och hus Janne.
Jag bör tillägga att jag har 50% rabatt på Nordsjö och Alcro .. kan man gå på Alcro konceptet isåfall istället för Nordsjö Tinova VX ?
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Hej.
Har Caparol någon bra färg för fasader ?
Har Caparol någon bra färg för fasader ?
Kolla in på www.caparol.se Där hittar du de traditionella typerna av färg: oljetäcklasyr, alkydoljefärg och fasadakrylat. De har även den nyare typen av färg, vattenburen oljetäcklasyr LF. Minst samma kvalitet men ett bättre pris.fasadgurun skrev: