Hittade en diskussion på ett annat forum, angående nedanstående hus:
http://www.blocket.se/blekinge/Bokavagen_7_54920468.htm?ca=22&w=1

En tyckte att det var ett "hus med potential", en annan att det borde jämnas med marken. Vilda spekulationer om renoveringskostnad, en siffra som nämndes var att det kanske går att få beboeligt för 2,5 miljoner, en annan skulle flytta in direkt.

Ett problem i sammanhanget är väl att det stått obebott några år, och att det finns ett protokoll med anmärkningar, men enligt vad jag ser framgår inte dessa.

Skulle därför vara kul att höra vad detta forums troligen betydligt erfarnare medlemmar kan spekulera fram för siffror.

Att det stått ouppvärmt gör mig tveksam.
På bilderna ser det inte så bedrövligt ut men går inte att säga något utan att ha sett det.
I ouppvärmda hus vandrar fukten åt "fel håll", dvs utifrån och in, på våren när det är varmare ute än inne, stor risk för kondens i väggarna.
Lägg till "riskkontruktioner" med flackt tak och troligen ingjutna syllar, uppreglade golv mm.
Är det såna priser på hus därnere?

Obebott gör väl inget förutsatt att det varit lite värme på...eller har det vart ouppvärmt??
Mitt hus stod nästan 2år innan jag fick det sålt, hade en bergvärmeanläggning som höll det på 12-14gr när det va som kallast....

Edit: såg att det stod i fakta om huset om att det vart ouppvärmt...
vete fan...ser inte kul ut....

Redigerat:
Att den stått ouppvärmd spelar väl ingen roll....det är ju som vilken sommarstuga som helst....
Vad som måste göras på huset beror nog mer på vilka krav man har på ytskick....kan man tänka sig att bara måla om så blir det inga pengar att tala om....vill man ha huset i nyskick så kostar det mellan 5000-20000 kr/m2 beroende på matrl val och hur mycket eget arbete man kan/vill göra....

Inte så många svar, men fler än i den andra tråden. Eller rättare sagt, jag fick många svar, efter att jag påpekat att man ju i princip kunde bygga ett nytt hus för 2,5 miljoner, varvid folk påpekade att det får man ju inte ens en tomt för. Men tomten har man ju redan i och med husköpet, liksom vatten, avlopp och el, som ju kan kosta åtskilligt i vissa kommuner.

Fortfarande ingen i den tråden som gett mig något förslag på vad jag ska göra med de 1,5 miljoner jag inte renoverat för ännu när jag är klar med "de stora grejerna" om ett par- tre år :)

Vad skall vi spekulera om menar du?

De har vågat lägga upp en bild från insidan, och den ser ju inte direkt lockande ut.

Varför inga mer bilder från insidan tror du?
Och huset har källare. Vilket skick tror du den är i ,
när de inte vågar lägga upp bilder på gillestuga och tvättstuga.

Lite rått skulle min gissning vara att detta är huset som Gud glömde.

Har du försökt lura ut hur stor tomten är?
Jag klarar det inte.
Är det jag som är dement eller är det Blocket Bostad som suger?

150m2 boarea och 190m2 biarea (mycket av detta är faktiskt boarea då vi hade många av dessa souterräng Hultsfredshus på hemorten). Huset har direktverkande el och byggt på 60-tal säkert inte mera än 95mm isolering i väggar och tunt i taket, här behövs krafttag göras. Och taket verkar vara fixat, var papptak på dessa.
Går alldeles utmärkt att renovera men som sagt det kostar pengar men för 1Mkr får man det bra beboligt allt utifrån hur händig man är och vill renovera. Allt är ju beroende av vilken standard man önskar.
Läget verkar vara fint.

Jag försöker pressa dem på det andra forumet om hur de räknat närde säger att det kostar 2,5 mille att renovera det, men de säger bara att jag inte vad hur mycket saker och ting kostar. Tilläggas bör att samtliga i tråden utom jag bor i små gulliga hyresrätter och bara drömmer om hus. Det var därför jag ville pejla läget lite här, började fundera på om jag tänker helt fel när jag tänker att en villaägare vet lite mer om kostnader för renoveringar än vad en hyresrättsinnehavare går (y)

Anna_H skrev:
...började fundera på om jag tänker helt fel när jag tänker att en villaägare vet lite mer om kostnader för renoveringar än vad en hyresrättsinnehavare går (y)
En vänlig tanke!

Men det vi kanske framför allt vet är att man aldrig vet vad det kommer att ha kostat i slutändan :)

Men tänker du verkligen flytta från Värmland till Blekinge?
Det är iofs helt rätt att flytta söderut. Har gjort det själv, men bara 15 mil.

Går säkert att renovera för fem eller sju miljoner också, likväl som någon annan skulle kunna tänka sig att flytta in rakt av. Handlar om vilka krav man har, hur mycket man kan, vill tänker göra själv.
Jag är fortfarande skeptisk till att det stått utan värme, rikigt känner mögeldoften.
Värdet ligger i att det är en strandnära tomt med ett hus på, renovering kräver inget bygglov.

Jag kikade in på ett annat forum och läste lite, det verkar vara en del missförstånd, envishet och husägare (inte bara hyresgäster). Det verkar trevligast att inte delta i diskussionen, kanske bäst att bara strunta i det istället för att reda ut vem som har Rätt och Fel?

KnockOnWood skrev:
Men tänker du verkligen flytta från Värmland till Blekinge?
Det är iofs helt rätt att flytta söderut. Har gjort det själv, men bara 15 mil.
Nä, det var som sagt en HELT hypotetisk fråga.

Har valt att bo kvar och renovera eftersom det är för dyrt med ett hus som jag vill ha det i rätt läge, när jag kan renovera för en miljon istället.

klonk skrev:
Jag kikade in på ett annat forum och läste lite, det verkar vara en del missförstånd, envishet och husägare (inte bara hyresgäster). Det verkar trevligast att inte delta i diskussionen, kanske bäst att bara strunta i det istället för att reda ut vem som har Rätt och Fel?
Var kikade du in?
Alltid kul att läsa om andras fajter :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.