Har snokat rundor litegrann här ang gasspisarna ifrån Ikea. Både gammalt och nytt matrial.
Jag är i dagsläget nyfiken på deras gashällar och skulle vilja få lite tycke och tänke ifrån er.
Intresserad av de hällar med 4 alt 5 plattor.

Har som sagt snokat i den information som tilldelas men får nog inte ut så mycket vettigt av dom.
Är dessa enbart anpassade för sedvanlig gasol (tyckt att jag funnit den infon här).
Varför finns det 220V matning till dessa? Tändningen bygger väl på manuell gnistbildning???
Prislappen är ju ok om man jämnför med andra fabrikat.
Men är detta då också avgörande gällande kvaliteten på dessa???

Vore tacksam för ett utlåtande här.

Visst, man får väl åka förbi och känna och klämma litegrann på de med innan valet görs och då kan man likväl få sig en liten hint om hur kvalisorten är..

Ang. 220V så skulle jag tro att de har någon elektronisk säkerhetsventil eller liknande för att släppa på gasen.

Har för mig att gasspisar för gemene man är lite klena. Gå på en beggad resturanggasspis.

monostump skrev:
...
Varför finns det 220V matning till dessa? Tändningen bygger väl på manuell gnistbildning???
...
Används för tändfunktionen.

A
Är inte tändningen piezo?
Ugnarna däremot är allra oftast elektriska.

Fungerar hällen att tända utan ström, med tändsticka?
(Stod och kikade på en fotogenkamin för nåt år sedan och upptäckte att den hade sladd och stickpropp, funkar inte utan ström...vad har man den till, i Sverige...?)

D
Hej.
Flesta spisar har en elektrisk ung där av el.
I gashällar är det oftast elektrisktändning, ej manuell.

Jag har oxå funderat på gasspis men kom av mig då det kan bli problem
då man eldar med ved dygnet runt på vintern som jag för närvarande gör
... . Dvs gasspis kräva fläkt som gör att rök från eldstad kan dras in i hu-
set, eller?

I vilket fall, gasspis är väl ett område där man inte tittar på priset i första
hand? Ikea ... .

Electrolux har föresten en gasspis med gasugn och schysst utseende
för knappt 10 kilokulor tror jag mig minns jag från när jag kollade mark-
naden lite (efter förmåga :) ) för fem år sedan eller så ... .

Redigerat:
Ikeas gashällar finns i två klasser: de som kan anslutas till "stadsgas" (båda sorter G110 och G120) och de som enbart kan anslutas till Naturgas (metan G20) eller Flytande fotogengas (butan G30+propan G31).

Alla gashällar från Ikea har förmonterade dyser för naturgas. För de hällar som säljs för inkoppling till stadsgas kommer dessa i separat påse. OBS detta gäller inte alla av dem, men man kan alltid beställa stadsgasdyser till de hällar som de inte kommer med från början från Whirlpools reservdelsåterförsäljare Skellefteå Hushållsservice.

Den elektriska inställningen kontrollerar säkerhetsanordningen. T ex om du har låg gastillförsel kan det vara att den känner av att det inte bildas värme utan att den enbart släpper ut gas från när du försöker tända. Den stänger tillförseln av säkerhetsanledningar. Därav behövs denna. Det är krav på hällar i EU att säljas med denna standard sen några år tillbaka.

Vad gäller kvalitén kan jag nog inte svara mer, aldig provat andra är Ikeas! Upplever dem dock inte som plastiga, men de är lite mer "fina i kanten" och ser inte lika klumpiga ut som andra.. Smaksak. Instalallaion ska alltid ske av behörig elektriker OCH gastekniker! Alltså två installationskostnader. Good to know.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.