5 996 läst · 8 svar
6k läst
8 svar
Döda 200kvm gräs
Nu här i höst ska jag göra om framför huset och köra på en varierande tjocklek av matjord på befintlig gräsmatta som innehåller allt förutom just gräs!
På vissa ställen kommer det bli väldigt tunt så jag vill först döda allt så jag slipper att det gamla börjar växa genom där det blir tunt. Ska bli min "paradgräsmatta" åt vägen så vill verkligen minimera alla risker med ogräs!
Vad ska man göra? Finns ju lite alternativ! Round up, ogräsättika, saltvatten, fräsa och behandla?
Bor på en sandås med rikligt med grundvatten så vet inte vad som bli vettigast
På vissa ställen kommer det bli väldigt tunt så jag vill först döda allt så jag slipper att det gamla börjar växa genom där det blir tunt. Ska bli min "paradgräsmatta" åt vägen så vill verkligen minimera alla risker med ogräs!
Vad ska man göra? Finns ju lite alternativ! Round up, ogräsättika, saltvatten, fräsa och behandla?
Bor på en sandås med rikligt med grundvatten så vet inte vad som bli vettigast
Produkter som diskuteras: "ogräsättika"
Tryckspruta för ogräsättika 7 liter Hozelock
Med 7 liter behållare
529 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Det har väl alltid sagts att det är bara gräs som tål att klippas regelbundet.
Lägg på jord, så, och skaffa en robotklippare!
Vår tvättbräda (studsigt att köra åkklippare) till gräsmatta ser oerhört bra ut klippt med robot.
Protte
Lägg på jord, så, och skaffa en robotklippare!
Vår tvättbräda (studsigt att köra åkklippare) till gräsmatta ser oerhört bra ut klippt med robot.
Protte
Jag skulle nog akta mig att bekämpa det "gamla" gräset med kemikalier.
Möjligen kommer det att försvåra för det "nya" gräset om det finns bekämpningsrester kvar.
Jag hade nog hyrt in en fräs och fräst ytan så fort det börjar gro igen. (+ räfsa)
Ja, det krävs idogt arbete. Du behöver kanske fräs 1-2 ggr/vecka men du förbereder för en bra ny gräsmatta om du luckrar upp och vänder jorden.
Möjligen kommer det att försvåra för det "nya" gräset om det finns bekämpningsrester kvar.
Jag hade nog hyrt in en fräs och fräst ytan så fort det börjar gro igen. (+ räfsa)
Ja, det krävs idogt arbete. Du behöver kanske fräs 1-2 ggr/vecka men du förbereder för en bra ny gräsmatta om du luckrar upp och vänder jorden.
Jo det är ju så och resten av gräsmattan har börjat se skaplig ut nu men mycket kvarstår än o göra där tyvärr.prototypen skrev:
Robotklippare är inte ett alternativ då plätten bara är 200kvm och resterande av gården är så stor att man måste ha ett monster för att klippa allt! Plus att jag enbart kör med uppsamlare för att inte sprida ogräsfrön.
Men annars hade det varit ett bra alternativ
Roland: tyvärr har jag inte tid med att fräsa om det flera gånger under en längre period plus att min grovplanering av denna bit av gården blir som lite förstörd då, plus att en del av detta område är packat med en 8tonare så det kommer nog endå mest troligen bara studsa.
Det finns inte något medel som är skonsammare mot naturen?
Vet att det medlet som bönder använder räcker det med två veckor karens innan man plöjer, harvar och sår nytt.
Hade som plan att låta allt dö sen köra på jorden och göra en höstsådd.
Just där den jorden (sand/grus)är packad så ligger nivån 10cm under färdig nivå och det växer ogräs där just nu för fulla muggar så jag ser ingen anledning till att luckra upp just där! Och jag är inte alls sugen på att fräsa upp något alls utan jag är mest intresserad av ett medel som tar kål på allt utan att vara för elak mot miljön!roland53 skrev:
Kan det funka med övergödning nu under torrperioden så att gräs samt ogräs bränns?
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Roundup påstås av tillverkaren brytas ned inom ett par veckor vid kontakt med jord. Det medlet är dock lite omdebatterat och många hävdar att det alls inte är så ofarligt för miljön utan orsakar bidöd och blodcancer m m.
Salt stannar nog kvar i jorden lång tid och hindrar även gräset att växa.
Ättika har jag däremot svårt att tänka mig ha några negativa effekter. Tyvärr funkar det inte så bra heller när man vill ta död på växtlighet. Det går inte ner i rötterna utan bränner bara på bladen.
Salt stannar nog kvar i jorden lång tid och hindrar även gräset att växa.
Ättika har jag däremot svårt att tänka mig ha några negativa effekter. Tyvärr funkar det inte så bra heller när man vill ta död på växtlighet. Det går inte ner i rötterna utan bränner bara på bladen.
Kemikalier på en såpass stor yta, på en genomsläpplig sandås, där du sedan ska odla något - känns inte alls som en bra idé.
Fräs och kratta upp nu (innan åttatonnaren kommer) på de delar där det blir tunt med jord sedan.
Eller skaffa en stor ogräsbrännare och en vanlig gasoltub, och flamma bort grönsakerna.
På de delar där du sedan ska lägga på tjockt med jord tror jag inte du behöver bry dig alls. Grävmaskinen kommer också att fräsa upp en hel del åt dig.
Ogräs växer överallt där man inte hävdar ytan, men problem får du möjligen om du har något besvärligt i stil med kirskål, parkslide, osv. Om du har det vanliga sortimentet ogräs så fixar gräsklipparen jobbet nästa sommar.
Fräs och kratta upp nu (innan åttatonnaren kommer) på de delar där det blir tunt med jord sedan.
Eller skaffa en stor ogräsbrännare och en vanlig gasoltub, och flamma bort grönsakerna.
På de delar där du sedan ska lägga på tjockt med jord tror jag inte du behöver bry dig alls. Grävmaskinen kommer också att fräsa upp en hel del åt dig.
Ogräs växer överallt där man inte hävdar ytan, men problem får du möjligen om du har något besvärligt i stil med kirskål, parkslide, osv. Om du har det vanliga sortimentet ogräs så fixar gräsklipparen jobbet nästa sommar.
Salt ska man definitivt undvika, det bryts ju verkligen inte ned utan förstör för lång tid framåt.
Själv skulle jag köra på round-up 2-4 veckor innan matjorden kommer och markarbetena börjar. Du behöver ju inte vansinnesdosera, utan gå efter recept eller just lite mindre om det känns bättre. Försök även undvika att få RU på marken, utan bara på blad och sånt. Och lägg inte ut det när det är risk för regn de närmaste 2 dygnen.
Du får antagligen inte väck riktigt allt, men det som är kvar kan du antagligen hantera sen allteftersom det dyker upp i gräsmattan.
(edit: och jag håller med föregående skribenter, allt behöver inte bli väck, välmående gräsmatta + klippning sköter det mesta arbetet.)
Svenska bönderna köper ca 700 ton R-U årligen, jag känner mig inte speciellt mycket som miljöbov för den enda litern jag köpt själv och som kommer räcka hela mitt liv. 4-5 dl gick åt för att döda av allt skit innan vi anlade gräsmatta (drygt 1000 m2), och numera lägger jag bara en droppe eller tre precis bara på bladet på något ogräs jag vill utrota ordentligt (i princip endast de tistlar som ibland kommer upp, maskrosor t.ex. får vara - klipps bara ner med gräset).
Själv skulle jag köra på round-up 2-4 veckor innan matjorden kommer och markarbetena börjar. Du behöver ju inte vansinnesdosera, utan gå efter recept eller just lite mindre om det känns bättre. Försök även undvika att få RU på marken, utan bara på blad och sånt. Och lägg inte ut det när det är risk för regn de närmaste 2 dygnen.
Du får antagligen inte väck riktigt allt, men det som är kvar kan du antagligen hantera sen allteftersom det dyker upp i gräsmattan.
(edit: och jag håller med föregående skribenter, allt behöver inte bli väck, välmående gräsmatta + klippning sköter det mesta arbetet.)
Svenska bönderna köper ca 700 ton R-U årligen, jag känner mig inte speciellt mycket som miljöbov för den enda litern jag köpt själv och som kommer räcka hela mitt liv. 4-5 dl gick åt för att döda av allt skit innan vi anlade gräsmatta (drygt 1000 m2), och numera lägger jag bara en droppe eller tre precis bara på bladet på något ogräs jag vill utrota ordentligt (i princip endast de tistlar som ibland kommer upp, maskrosor t.ex. får vara - klipps bara ner med gräset).
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden