Hej,
Vad vi fick som rekommendation och som fungerade för oss är att så gräsmattan på hösten. Detta för att gräset växer ner till lägre temperatur än ogräset och får därmed mindre konkurrens om näringen. Det fungerade för oss. Gräsmattan var inte tät men var helt ok på våren.

Antal ton vet jag inte. 2 lastbilar + släp med jord köpte vi. Men vi körde också bort en hel del jord/lera från tomten. Grannen norr om oss har inte köpt någon extra jord utan har jämnat till befintlig och sått på den.

En rekommendation som jag tror är det bästa för er är att jämna till marken och få till höjderna nu vid markarbetet. När sedan hösten börjar komma så köper ni ca 50 kubik jord (10cm) och får utlagt. På detta sår ni omgående med gräs. Vi köpte jord på sommaren och sådde inte förrän i novenber. Detta innebar mycket ogräsplock, jordfräs, extra tilljämning osv.

Lycka till
Johan

• Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
EKK skrev:
Hej!

nu har vi fått vårt leveransdatum! 1/9!! :) längtar. Så plattan kommer gjutas i aug nu känns de som det rullar på snabbt.

såg er tidigare diskussion ang trädgården. vi har tänkt ge oss på att anlägga gräsmattan själva och då så gräset till våren. hur många ton jord behövde ni fylla på brinckis?

hej så länge
E[/QUOTE

Hallå där!

Så underbart! Och wow så fort dom jobbar, ni kommer ju att flytta in innan oss haha 😃.

Det lutar åt att vi väntar till våren med tomten då det verkar kosta så himlans mkt... 😥.

Då syns vi säkert på plats framöver! 😃
Ha en riktigt go sommar så länge!

Vänligen C

Hej

Var köpte ni er jord johan?
Vi kommer vänta till våren med gräset även om det är rätt som du säger att det är bäst att så på hösten. Det funkar dock inte så bra med makens jobb att vara ledig då för att fixa.

ja christina pengarna bara rullar hehe vi har ca 20v buggtid så tror ni har hunnit bo in er i ert fina hus tills de är vår tur:)

Emilie

• Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Hej Emilie,

Vi köpte den genom markentreprenörerna (Englunds) som skulle jämna till tomten. De i sin tur köpte den från Granqvist Åkeri & Schakt i Vinslöv AB.

/Johan

Hej

Nu är vi äntligen igång :D Idag har de börjat gräva ut för plattan men det har ni kanske redan sett :)
första leveransen kommer 1/9 så nu kommer de gå undan.

Vad fint ni målat huset Christina! är de i fullgång där inne nu? inte så långt kvar till ni flyttar väl?
är du mycket ute på plats med barnen? vi var där idag och provade den fina lekplatsen :)

ha de gott

• Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
EKK skrev:
Hej

Nu är vi äntligen igång :D Idag har de börjat gräva ut för plattan men det har ni kanske redan sett :)
första leveransen kommer 1/9 så nu kommer de gå undan.

Vad fint ni målat huset Christina! är de i fullgång där inne nu? inte så långt kvar till ni flyttar väl?
är du mycket ute på plats med barnen? vi var där idag och provade den fina lekplatsen :)

ha de gott
Hallå där E!

Ah, så underbart att ni är igång!!!
Så kul att höra 😊!

Och tack, vi funderade länge och väl om vi skulle bryta färgen mer eller måla knutarna i ngn grå nyans...
Fegade till slut ur dock och valde säkert kort haha.
Tycker att det känns så fräscht med det vita men jag tycker att det är roligt att alla väljer lite olika nyanser och olika färger på tak och så i området 😃👍.

Byggarna är igång för fullt och jobbar med att sätta upp väggar och tak, snart kommer elektrikerna och sedan ska kök och badrum monteras, kaklas mm.
Så rätt mkt kvar med de jobbar otroligt effektivt och det går i rasande fart 😊.

Har tyvärr inte lyckats åka ut så mkt, vår 2 tvååringar lyssnar tyvärr inte så bra än och sticker gärna iväg hehe. Och så har vi ju minstingen ock som hunnit bli 8 månader 😊.
Funderar lite på detta, måste nog fixa med ngt slags staket runt tomten!
Vi kommer ju inte anlägga trädgården förens till våren då slantarna tyvärr inte räcker till... 😣

Vi får tillträde den 10/10 och kort därefter ser vi fram emot att vara på plats! Kul, kul 😃!

Roligt att höra från dig E och med uppdatering om er stundade bygge!

Vi syns snart 😊!
☀️ - hälsn C

Vi kommer oxå ha tegelrött tak och vitt hus med lite gråa detaljer:) så var kul att se ert för att få en uppfattning om hur vårt kommer bli:) riktigt fint är det! jag förstår att du har fullt upp med dina små när jag tycker det är tufft med en haha. kul att de bara skiljer två månader på er minsta och vår :)

ha det gott
E

• Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
EKK skrev:
Vi kommer oxå ha tegelrött tak och vitt hus med lite gråa detaljer:) så var kul att se ert för att få en uppfattning om hur vårt kommer bli:) riktigt fint är det! jag förstår att du har fullt upp med dina små när jag tycker det är tufft med en haha. kul att de bara skiljer två månader på er minsta och vår :)

ha det gott
E
Hallå igen 😊!
Ja, full rulle mest hela tiden 😃!
Verkligen kul att det kommer att finnas fler småttingar på gatan 👍!

Och tack, så här långt känns det mesta toppen! Mm, bortsett från tomten då...

Låter som ni kommer att få ett fint hus ni också 😜! Blev det ett fiskarheden?

Ja det kommer bli FHV och tydligen kommer det komma iaf ett till, kanske tre :)

• Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
EKK skrev:
Ja det kommer bli FHV och tydligen kommer det komma iaf ett till, kanske tre :)
Ah, så roligt 😊!
Det blir en skön mix av olika hus 👍!
Inte många tomter kvar nu ju 😃.
Super spännande att se ut området tar form tycker jag 😊.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.