Hej!

Som jag har förstått det så rekommenderas det festool och andra lite dyrare märken. Jag vill inte lägga flera tusen på en excenterslip, antar att jag gör det om jag måste :). Behöver den för lite mindre sliparbeten. Den enda andra el-slipverktyget jag har är en slipmus och den blir lite liten om man ska avverka lite mera.

Här kommer lite maskiner som jag har tittat på:
http://www.jula.se/excenterslip-420w-o125mm-010071
http://www.laitis.se/excenterslip-sxe-425-turbotec.html?___store=sv_b2c&utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt( Över budget egentligen)

Kom gärna med förslag, hade kanske tänkt att komplettera med en bandslip om man behöver avverka mycket. Så jag antar att jag inte behöver en med Turbo-läge, om det inte finns någon riktigt billig. Är det någon här som har provat lågbudget alternativen som finns? Jag bryr mig inte om det dammar, huvudsaken att den gör sitt jobb.

Tacksam för hjälp!

Bandslip behövs endast som du ska grovslipa stora trädstycken.
Jag har själv en Bosch PEX400 som jag är mkt nöjd med, den är lite tyngre än de dyrare, men avverkat bra och har bra pris. Rekomenderas.

Jag har dessuton haft en lågbudget maskin (300:) och den skakade mer än den avverkade. Rekommenderas inte alls, väldigt oskön att jobba med.

Jula säljer versionen efter den jag har, kan hittas knappt billigare utomlands också.
http://www.jula.se/excenterslip-pex-400-ae-350w-o125mm-010815

• Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
jag har också pex400 o är helnöjd.
/
m

Även jag har en pex400 och är nöjd!

Har slipat en del med Metabon och för den pengen är den verkligen bra...med Turboläget så är avverkningen bra, nu har jag inte jämfört med Bosch GEX150,Makita BO6040 och Rotexalternativen från Festool....men dessa maskiner är minst det dubbla priset....tips på Metabo LÄNK

Edit:Annat pris på PEX:en LÄNK

Redigerat:
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Kolla efter begagnat om budgeten är låg, går att hitta proffs maskiner till vettiga pengar.

Tack för alla svar. Jag hittade Metabo'n med turbo på ebay för ca 1400 inkl frakt. Jag har redan kollat begagnat men det finns inget.

Jag tror jag gav runt 1500kr för en metabo sxe 450 turbotec i en tysk webbutik.

Lite OT men jag har en stavlimmad bänkskiva som jag tänkte använda som skrivbord, har legat oanvänd i flera år. Dock är den inte så noga slipad från fabrik så man känner ojämnheter mellan stavarna, går det bra att slipa den med en excenterslip? Skulle det funka med en bandslip med fint papper och låga varv?

Excenter med korn 60->120->180->240 går bra.
Det är mkt stor risk för att bandslipen gräver ned sig och gör ytan mer ojämn.
Den lämpar sig mest för att slipa saker som inte är bredare än slipbandet, alt stora ytor grovt, för att finslipa med exenter eller planslip.

• Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Hur står sig flex bland alla maskiner? Kostar just nu 595 på Ahlsell, är det nå att slipa med?

Du menar XS713 som Ahlsell kampanjar ut i sommar?
Den marknadsför Bollnäsbilvård som en vaxpåläggare.... (undrar vad som gör det speciellt) LÄNK
Priset är inget att klaga på och Flex gör bra grejor

Det lät ju lite intressant när man tittar på hur mycket deras maskiner kostar.

verkar inte finnas möjlighet att ställa varvtalet, vilket är en mkt bra funktion på sliparna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.