Genom våran BRF har vi fått erbjudanden på vissa saker, som t.ex duschblandare och toalettstol - som är det jag skulle behöva.
Därför vill jag höra om dessa erbjudanden är prisvärda?
1. Duschblandare inkl. inst. och ROT-avdrag. Pris: 2300 kr
Det är en sån här blandare.
2. WC-stol inkl. inst. och ROT-avdrag: 2800 kr.
Den ser ut så här.
Har ett par andra frågor också.
Spara för miljön - i all ära - men jag vill ha bra tryck i duschen!
Det står inte hur vattenflödet är om man inte använder ECO.
Vet inte hur mkt som kan skilja, men våra nuvarande blandare kom långt innan ECO-tiden och har bra tryck...
Samtidigt vet jag att mina föräldrar som bodde i eget hus hade väldigt dåligt tryck enligt mej.
Sen har jag sett att Bauhaus ofta har erbjudanden på både blandare och WC'stolar, samt med ett bra installationspris.
Vet ni om dom är bra att anlita för den här typen av jobb?
Är Ifö och Gustafsberg lika bra märke för WC-stolar?
Sista frågan: är det nåt speciellt man behöver göra som förberedelse inför dessa byten?
Därför vill jag höra om dessa erbjudanden är prisvärda?
1. Duschblandare inkl. inst. och ROT-avdrag. Pris: 2300 kr
Det är en sån här blandare.
2. WC-stol inkl. inst. och ROT-avdrag: 2800 kr.
Den ser ut så här.
Har ett par andra frågor också.
Spara för miljön - i all ära - men jag vill ha bra tryck i duschen!
Det står inte hur vattenflödet är om man inte använder ECO.
Vet inte hur mkt som kan skilja, men våra nuvarande blandare kom långt innan ECO-tiden och har bra tryck...
Samtidigt vet jag att mina föräldrar som bodde i eget hus hade väldigt dåligt tryck enligt mej.
Sen har jag sett att Bauhaus ofta har erbjudanden på både blandare och WC'stolar, samt med ett bra installationspris.
Vet ni om dom är bra att anlita för den här typen av jobb?
Är Ifö och Gustafsberg lika bra märke för WC-stolar?
Sista frågan: är det nåt speciellt man behöver göra som förberedelse inför dessa byten?
Ja monterade in en ifö stol igår, gick på 1900 på Jula, då tillkom silicon, ballofix, gummi muffen, slanganslutning, stödhylsa, landade på ca 2100, så monterat o klart för 2800 låter som en bra deal,
Hur kvaliteten är på ifö har ja ingen aning om, men känns gediget iaf
Hur kvaliteten är på ifö har ja ingen aning om, men känns gediget iaf
Det skiljer på Ifö och Ifö också om jag har förstått rätt. Det är inte samma kvalité på de toalettstolar som Bauhaus säljer och de man köper från andra vvsaffärer. De tillverkas i olika kvalité och Bauhaus säljer de billigaste. Likadant med Gustavsberg och blandare också.
Du kan alltså inte jämföra rakt av bara på priset!
Du kan alltså inte jämföra rakt av bara på priset!
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Affärer som t.ex Bauhaus har tydligen också en förmåga att köpa upp partier och sälja ut billigare än alla andra men problemet är att det då t.ex är stolar med samma beteckning som är anpassade för t.ex den danska marknaden där krav på vattenbehållaren är annorlunda än i Sverige vilket gör att man får problem den dagen man ska ha tag i reservdelar...
Så än om beteckningen låter likadant ska man tydligen vara försiktig med detta...
Överlag höjer jag Ifö högre än Gustavsberg faktiskt...
Så än om beteckningen låter likadant ska man tydligen vara försiktig med detta...
Överlag höjer jag Ifö högre än Gustavsberg faktiskt...
Vi kör mycket ifö till Bauhaus och det är ingen skillnad på de stolar Bauhaus får. står i samma rad på ifö i Bromölla är nog ett påhitt av dom som tar det dubbla för dom. Men däremot byggmax takpapp lastas inte på samma ställe som resten..
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Kanske bara är sådant som händer ibland då för jag har själv upplevt just detta än om det var ganska många år sen.sventable skrev:
Stod i en välsorterad vvs-butik när det kom in en kund som gnällde på inälvorna som han köpt till sin ifö-stol för att de inte passade och jag hörde då hela konversationen när de pratade om vilken modell kunden hade och det var till just den modellen han fått inälvorna som ändå inte passade.
Då frågade ägaren av vvs-butiken var han köpt stolen och kunden svarade just Bauhaus varpå innehavaren bad honom åka dit och köpa inälvorna istället men då fick han svaret av kunden att de inte hade några på Bauhaus.
Det var då vvs-butikens ägare berättade just detta med att de tydligen hade samma beteckning fast de var anpassade för danska marknaden där det tydligen var krav på 5lit större behållare och därmed var ju de svenska inälvorna han ville sälja till kunden för små för att passa.
Det lät ju logiskt iaf, men vad vet jag mer än det jag hörde då.
Min information har jag fått av svärfar som har 40 år i rörmokaryrket och har satt in många stolar från både Bauhaus och andra och han varnade oss för att köpa där eftersom det skiljer i kvalité. Porslinet är annorlunda och även delarna invändigt skiljer och de går oftare sönder.sventable skrev:
Ja inte vet jag men dom tas iallafall ifrån samma rader som alla andra toalettstolar sen kanske dom skickar samma kvalitet till Ahlsell också vad vet jag. Är som med däck väldigt många stora däckverkstader köper däcken på samma ställe som många av dom billigare verkstäderna köper sina men ändå skiljer det på priset i slutändan.Sophie skrev:
Tror du har helt rätt, för samma sak gäller i alla branscher.sventable skrev:Ja inte vet jag men dom tas iallafall ifrån samma rader som alla andra toalettstolar sen kanske dom skickar samma kvalitet till Ahlsell också vad vet jag. Är som med däck väldigt många stora däckverkstader köper däcken på samma ställe som många av dom billigare verkstäderna köper sina men ändå skiljer det på priset i slutändan.
Bauhaus gör ett centralt inköp på kanske 2000 stolar och Nisse rörmockare köper 50 stolar per år. Naturligtvis kan Bauhaus då pressa fram ett helt annat pris. Så det är inget konstigt med det.
Att ett renomerat företag som tex IFÖ skulle sätta sitt varumärke på spel genom att göra vissa med sämre kvalitet på porslinet är inte ens troligt.
Samma skröna har länge förts fram bland svenska båtägare om tex tyskleverade båtar, nämligen att tex Volvo Penta skulle göra en sämre motor för dessa båtar och därför är dom billiga.... Samma sak här alla kommer från samma band men volymerna ger låga priser.
Medlem
· västra götaland
· 969 inlägg
Då kanske den svenska ölen man köpt i Tyskland inte smakar lika bra som den på systemet....... Nä, jag chansar...
Ja det är ju helt fel källa.Sophie skrev:
Det är ju självklart från hantverkarskrået självt som dessa rykten uppstår, ty annars blir det svårt att upprätthålla de stora prisskillnaderna som finns.
Erbjudandet i vår BRF var slut. Typiskt.
Har inte hunnit boka tidigare pga massa sjukdomar i familjen.
Men tror ni att man kan lita på att dom på Bauhaus är bra på montering.
Dom har ju fasta priser på jobbet, men tillkommer det nåt material tror ni?
Eller ska jag leta runt efter andra - i så fall vilka...?
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 478 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 478 inlägg
Om de kör enligt hur de försöker lära ut genom fixar-tv så skulle jag välja någon annan.Vivah skrev:Erbjudandet i vår BRF var slut. Typiskt.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=212155
Idag ringde en kille från företaget (via BRF) att sa dom har en lucka så dom kan installera deras WC (IFÖ) för 2800 kr.
Det var en jäkla tur för när jag började läsa på Bauhaus hemsida så var det där fasta priset för montering som stod i reklambladet inte det enda som kostade.
Dom har för det första en startavgift på 295 kr (start av vadå..?).
Om man dessutom vill ha stolen hemkörd (jo de vore ju bra om den ska kunna monteras...) så var startavgiften 1345 kr.
Det "fasta priset" för montering är ett "från-pris" alltså kan det bli dyrare.
Material för montage tillkommer.
Vill man dessutom bli av med den gamla stolen (tja... det vore ju trevligt...) så kostar det så klart extra.
Så för en "billig" WC-stol från Bauhaus med montering + frakt kostar minst
Stol 1295 kr
Montering 898 kr + material
Startavgift (inkl frakt) 1345 kr
Bortforsling av gamla ? kr
= 3538 kr + ?
Nånstans runt 4000 kr skulle jag tippa på...
Det var en jäkla tur för när jag började läsa på Bauhaus hemsida så var det där fasta priset för montering som stod i reklambladet inte det enda som kostade.
Dom har för det första en startavgift på 295 kr (start av vadå..?).
Om man dessutom vill ha stolen hemkörd (jo de vore ju bra om den ska kunna monteras...) så var startavgiften 1345 kr.
Det "fasta priset" för montering är ett "från-pris" alltså kan det bli dyrare.
Material för montage tillkommer.
Vill man dessutom bli av med den gamla stolen (tja... det vore ju trevligt...) så kostar det så klart extra.
Så för en "billig" WC-stol från Bauhaus med montering + frakt kostar minst
Stol 1295 kr
Montering 898 kr + material
Startavgift (inkl frakt) 1345 kr
Bortforsling av gamla ? kr
= 3538 kr + ?
Nånstans runt 4000 kr skulle jag tippa på...