1 160 885 läst · 6 151 svar
1161k läst
6,2k svar
Bosch Indego 10 robotklippare
Jag hade en konversation med Bosch på Facebook angående att själv kunna uppdatera mjukvaran, som ju utlovats i pressreleaser.
Dom hänvisar till 'problem med säkerheten', och den enda giltiga anledningen till detta är väl att det går att gå förbi knapplåset på det viset?
Mina problem är främst sådana som verkar kunna lösas med en uppdatering till senaste mjukvaran (Strängar och oklippta fläckar, spår vid begränsningstråden på grund av frekvent åkande där. Att den tappar hjul ibland blir svårare att lösa med firmware ), så det är så tråkigt att det inte går att lösa på smidigt sätt annat än att vara utan den i flera veckor.
Har någon i Stockholmsområdet lyckats få den uppdaterad medans man väntar i butik? (Köpt på Bauhaus)
Funderar på att reklamera den för att dom tar bort utlovade funktioner och allt strul man haft, men jag vill ju allra helst att den ska funka som den ska!
Att själv kunna uppdatera sina elektronikprylar får väl anses vara standard år 2014, så det är tråkigt att Bosch inte stödjer det. Att själv kunna uppdatera var en faktor som spelade in när jag köpte klipparen, man vill ha prylar som underhålls av tillverkaren efter att den lämnat fabriken.Hej igen!
Återigen, ursäkta att det dröjt innan du fått svar. Från början var det tänkt att man själv skulle kunna uppdatera mjukvaran med hjälp av SD-kortet. Dessvärre har det efter att den informationen gått ut, uppstått problem med säkerheten i det sättet att uppdatera och därmed har den möjligheten tagits bort. Vi ber om ursäkt för detta.
Däremot erbjuder vi alla som idag har problem med klipparen och fortfarande har tid kvar på sin 2 års-garanti att skicka sin klippare till Bosch servicecenter, detta kostar i det fallet 0 kr. Vi kan inte uppdatera till senaste mjukvaran om inte klipparen idag har problem med den nuvarande mjukvaran.
I ditt fall skulle vi rekommendera att skicka in din klippare till Bosch Servicecenter då vi tyvärr inte kan erbjuda mjukvaruuppdatering hemifrån.
Hoppas att det gav svar på dina funderingar. Ha en fortsatt bra dag!
Dom hänvisar till 'problem med säkerheten', och den enda giltiga anledningen till detta är väl att det går att gå förbi knapplåset på det viset?
Mina problem är främst sådana som verkar kunna lösas med en uppdatering till senaste mjukvaran (Strängar och oklippta fläckar, spår vid begränsningstråden på grund av frekvent åkande där. Att den tappar hjul ibland blir svårare att lösa med firmware ), så det är så tråkigt att det inte går att lösa på smidigt sätt annat än att vara utan den i flera veckor.
Har någon i Stockholmsområdet lyckats få den uppdaterad medans man väntar i butik? (Köpt på Bauhaus)
Funderar på att reklamera den för att dom tar bort utlovade funktioner och allt strul man haft, men jag vill ju allra helst att den ska funka som den ska!
Köpte min Indego 2013 i maj. Hade den på service i september samma år utan någon större förbättring. I år har problemen varit stora, klipparen har ofta stannat och påståtts varit lyft, kört utanför begränsningstråden etc. Knappt haft en enda körcykel utan problem.
Så i början av juni åkte den tillbaka till Danmark för service.
Fick nya framhjul och dito upphängning samt uppgradering till 5.9 ver. 00344.
Bingo!
Nu går den perfekt och tyst och har ett mycket mera logiskt klippmönster. Kan nu köra långa sträckor med klippning (typ 25-30 meter) utan att vända. Tidigare kunde den bara klippa snuttar innan den vände.
Hittar tillbaka till basen när den fått order om det utan att köra långa sträckor längs kanttråden.
Klarar hinder och öar perfekt. Till saken hör att jag har flera öar som ligger nära begränsningstråden (70 -100 cm).
Inga problem!! Fixar detta galant.
Faktum är jag numera till skillnad mot tidigare kan rekommendera vänner och bekanta att köpa Indego.
Visst är det härligt att vara nöjd
Så i början av juni åkte den tillbaka till Danmark för service.
Fick nya framhjul och dito upphängning samt uppgradering till 5.9 ver. 00344.
Bingo!
Nu går den perfekt och tyst och har ett mycket mera logiskt klippmönster. Kan nu köra långa sträckor med klippning (typ 25-30 meter) utan att vända. Tidigare kunde den bara klippa snuttar innan den vände.
Hittar tillbaka till basen när den fått order om det utan att köra långa sträckor längs kanttråden.
Klarar hinder och öar perfekt. Till saken hör att jag har flera öar som ligger nära begränsningstråden (70 -100 cm).
Inga problem!! Fixar detta galant.
Faktum är jag numera till skillnad mot tidigare kan rekommendera vänner och bekanta att köpa Indego.
Visst är det härligt att vara nöjd
Redigerat:
Jodå, så är det absolut. Betänk dock följande scenario; knivar och skruvar är belagda med en hårdnad gegga av gräs och grässaft. Krysspårsmejsel är inte att tänka på för att dra loss skruvarna, utan en väl vald rak klinga är det rätta vapnet för att rensa upp skruvspåret och demontera knivarna. Knivar och skruvar måste göras rena. Fungerar inget vidare med skruvmejseln. Ett par minuter i ljummet vatten fungerar dock bra. Torka av knivarna och slipa dem. Kolla om gänglåsning behöver kompletteras på skruvarna. (Glöm inte att torka gängorna först). Vänta någon minut så att gänglåsningen stelnar till. Gör rent knivfästena och återmontera.falmark skrev:
Ok det blir inte mindre jobb om du har en extra uppsättning preparerade skruvar och vassa knivar, men det går tusan så mycket snabbare och behändigare att byta. Sen kan man ta hand om slipmeket vid tillfälle.
Det finns en tidigare diskussion om detta, och meningarna går isär. Någon menar att signalslingan är en egen krets oberoende av jord. Rätt så. Men betänk att om du har två dåliga skarvar som läcker till "jord" så skapas en överledning mellan dessa (högohmig kortslutning). Om den blir så låg att det har betydelse beror på avståndet mellan dem, markens allmänna beskaffenhet och fuktigheten.lems skrev:
Själv chansar jag inte och gör därför alla skarvar med Dureseal el liknande. (finns hos Clas). Det är en klämskarv omgiven av en krympslang som också innehåller "smältplast".
Bara att skala kabeln, skjuta in den i hylsan och klämma. Värm sedan med varmluft eller med en vanlig gaständare (kräver litet försiktighet). Hylsan krymper och tätar perfekt mot kabelhöljet och smältplasten fyller ut och tätar ytterligare.
Kan du ge oss länken till denna skarv ?lilytwig skrev:Själv chansar jag inte och gör därför alla skarvar med Dureseal el liknande. (finns hos Clas). Det är en klämskarv omgiven av en krympslang som också innehåller "smältplast".
Bara att skala kabeln, skjuta in den i hylsan och klämma. Värm sedan med varmluft eller med en vanlig gaständare (kräver litet försiktighet). Hylsan krymper och tätar perfekt mot kabelhöljet och smältplasten fyller ut och tätar ytterligare.
Medlem
· Västerbotten
· 132 inlägg
Lite billigare här per st.
http://www.strands.se/krympskarv-duraseal/15465-0
Men vem behöver 100 st? Classes är kanske mer prisvärt iaf...
http://www.strands.se/krympskarv-duraseal/15465-0
Men vem behöver 100 st? Classes är kanske mer prisvärt iaf...
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 869 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 869 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 869 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 869 inlägg
Nej Dr Ost, jag hittar faktiskt ingenting kring klipptunneln som skiljer sig mot hur det tidigare har sett ut och där är fortfarande lite glapp. Jag hade på något sätt blivit övertygad om att det faktiskt hade tillkommit två dämpningsstänger, men antar att uppgiften kom ifrån fravs inlägg här och rcjofos inlägg här.Dr Ost skrev:
Det konstiga är att de två stänger som visas på fravs bild saknas på min något nyare klippare. Någon annan som har dem?
rcjofo, har du själv sett något som dämpar eller kommer också din uppgift ursprungligen ifrån fravs inlägg?
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 869 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 869 inlägg
Fortfarande 5.9 b00344.frav skrev:
Jag har bara hunnit köra den 3 ggr och inte kunnat gå bredvid och lyssna efter de typiska klonkandena från framhjulen, men återkommer om ifall de är borta och har på att-göra-listan att skruva loss dem och kika efter hur där nu ser ut. Den har heller inte stannat för "upplyft klippare" - men jag hade inte några problem med det under 2013 - så det förväntar jag mig inte nu heller.
Hjulmotorerna väsnas åtminstone lika mycket som tidigare.
Bottenplattan måste vara gjord efter en ny form eftersom flänsen runt framhjulens infästning skiljer sig mot den klippare tillverkad i juni 2013 jag hade tidigare och som såg ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den nya "tratten" på fästet (bild) förhindrar eventuellt att hjulaxeln sjunker in lika mycket som tidigare och det kanske var så att den tidigare bottnade och därav "klonket"? Jag har inte kvar någon gammal klippare så att jag kan mäta det maximala spelet på en sådan, gör det gärna någon.
En annan nyhet är att framhjulen har fått navkapslar i plast (tyvärr inga mags...) så att låsbrickan inte skall rosta lika lätt och orsaka att man tappar framhjulet.
Jeg har kun sett disse dempingsstenger på bildet av fravs*Indego. Och enligt hans beskrivning sitter de i bakkant av aggregatet.Eriksgatan skrev:Nej Dr Ost, jag hittar faktiskt ingenting kring klipptunneln som skiljer sig mot hur det tidigare har sett ut och där är fortfarande lite glapp. Jag hade på något sätt blivit övertygad om att det faktiskt hade tillkommit två dämpningsstänger, men antar att uppgiften kom ifrån fravs inlägg här och rcjofos inlägg här.
Det konstiga är att de två stänger som visas på fravs bild saknas på min något nyare klippare. Någon annan som har dem?
rcjofo, har du själv sett något som dämpar eller kommer också din uppgift ursprungligen ifrån fravs inlägg?
Kan det være så at din nye vesjon har mindre glepp och at de inte behøvs. I och med at de har ändrat hjulupphenget så er det väl troligt at de också har gjort andra ändringar .
Spelet är 16 mm och första kröken kommer inte närmare än 10 mm från hålet på trattlösa modellen... På din bild ser det ut som att första kröken ligger an mot tratten och på så vis avlastar själva axelhålet ??!Eriksgatan skrev:
Redigerat:
Hei
Jeg er ny i forumet i dag, og så er jeg fra Norge men håper jeg gjør ting riktig for det.
Mitt spørsmål er om jeg kan jeg bare sende min klipper til Bosch i Danmark, jeg kjøpte den på Jula i Mai 2014, har snakket med Jula i dag og de kan ta den inn og sende den, men tror ikke de vet så mye om dette.
Må Bosch ha beskjed først?
Den har verson5.7. 04462 og den går omkring som en sau spiser litt her og litt der og går rundt mine øyer flere ganger.
Det virker som den ikke klarer å bli kjent.
Som jeg har forstått i forumet er det som natt og dag med ny verson og at en MÅ sende klipperen til Danmark, ikke oppdatere online.
MVH
kntho
Jeg er ny i forumet i dag, og så er jeg fra Norge men håper jeg gjør ting riktig for det.
Mitt spørsmål er om jeg kan jeg bare sende min klipper til Bosch i Danmark, jeg kjøpte den på Jula i Mai 2014, har snakket med Jula i dag og de kan ta den inn og sende den, men tror ikke de vet så mye om dette.
Må Bosch ha beskjed først?
Den har verson5.7. 04462 og den går omkring som en sau spiser litt her og litt der og går rundt mine øyer flere ganger.
Det virker som den ikke klarer å bli kjent.
Som jeg har forstått i forumet er det som natt og dag med ny verson og at en MÅ sende klipperen til Danmark, ikke oppdatere online.
MVH
kntho
Hei,kntho skrev:Hei
Jeg er ny i forumet i dag, og så er jeg fra Norge men håper jeg gjør ting riktig for det.
Mitt spørsmål er om jeg kan jeg bare sende min klipper til Bosch i Danmark, jeg kjøpte den på Jula i Mai 2014, har snakket med Jula i dag og de kan ta den inn og sende den, men tror ikke de vet så mye om dette.
Må Bosch ha beskjed først?
Den har verson5.7. 04462 og den går omkring som en sau spiser litt her og litt der og går rundt mine øyer flere ganger.
Det virker som den ikke klarer å bli kjent.
Som jeg har forstått i forumet er det som natt og dag med ny verson og at en MÅ sende klipperen til Danmark, ikke oppdatere online.
MVH
kntho
Du har jo fått en ``gammel``klipper, du bør sende den inn via Jula da får du sannsynligvis en oppdatert klipper tilbake fra DK. Det hadde jeg gjordt hvis jeg var deg.
Eller så har Grønvold i Oslo service på Bosch Indego i Norge. De kan også i følge Bosch service oppdatere softvere til siste 5.9 versjon.