Snickrade en "Last palla soffa" frun gjorde resten. ImageUploadedByTapatalk1404464609.959065.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Theodor Hellberg
  • Laddar…
Extremt snygg hylla JKkrister! (Det lät lite fel...). Vad är det för repaktigt du använt för att binda ihop bokhyllan med? Alltså det man kan se två av på din andra bild.
 
Theodor Hellberg skrev:
Extremt snygg hylla JKkrister! (Det lät lite fel...). Vad är det för repaktigt du använt för att binda ihop bokhyllan med? Alltså det man kan se två av på din andra bild.
Det ska vara tunna grankvistar som ångas(som när man bygger gärdesgård) men det blev bara några mjuka kvistar så att inte böckerna trillar ur
 
20140622_141329.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gjorde ett bord till nya altanen av det gamla altangolvet.
Ska försöka ge mig på att bygga ett till med lite högre finish på semestern.

Nån som har en ritning på ett snyggt bockbord?
 
Så här gjorde jag ett, har ingen ritning tyvärr. . 1404721149411.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1404721186639.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
danielandersson och 2 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt, det är nåt sånt jag har tänkt mig.
Vilka dimensioner ha du använt?
Jag tror att plankorna jag har är 2"x8", alltså cirka 50x200mm. Funderar på vad som kan vara en lämplig dimension till benen då.
 
Prova att såga bort en kil från urfällningen ibenen o ner till foten på långsidan så får du det att se ut som om du har lite svängda ben.hmm det här va svårt o förklara:)
 
  • Gilla
Fanjunkarn
  • Laddar…
Hyvlade ner virket till 40*190 mm.
 
Tjena igen tråden. Här kommer ytterligare ett kontroversiellt bidrag från mig :) Denna gång en stol gjord av två små runda björkträd, jag kallar mästerverket "Naturtronen".

Jag använde denna som inspiration, den uppmärksamme ser att den kommer från ett sims spel :surprised:
simscs 2014-06-28 14-20-20-709.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här är det färdiga resultatet:
20140716_202046_HDR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag följde inte "ritningen" till punkt och pricka på grund av att den var för komplicerad och den hade blivit väldigt tung. Men om jag hittar tid och lust kanske jag gör en som är lite mer lik. För er som undrar så kan jag säga att stolen inte är så bekväm på grund av att sittytan på djupet blev för kort, att ryggstödet inte lutar tillräckligt, att ryggraden hamnar på den mittersta pinnen m.m. Projektet var dock lärorikt, så nästa stol blir förhoppningsvis lite bekvämare :)
 
  • Gilla
TBrogren och 4 till
  • Laddar…
Theodor Hellberg skrev:
...För er som undrar så kan jag säga att stolen inte är så bekväm på grund av att sittytan på djupet blev för kort, att ryggstödet inte lutar tillräckligt, att ryggraden hamnar på den mittersta pinnen m.m. Projektet var dock lärorikt, så nästa stol blir förhoppningsvis lite bekvämare :)
Kanske en vanlig dyna till en "positionsstol" skulle avhjälpa de värsta nackdelarna?

Det är lite Familjen Flinta-stuk över skapelsen :)
 
  • Gilla
Theodor Hellberg
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Kanske en vanlig dyna till en "positionsstol" skulle avhjälpa de värsta nackdelarna?
Jo jag letar efter en dyna som skulle kunna passa. Jag har testat några jag hade hemma, men tyvärr så tog de bort en väldigt stor del av sittytan.

KnockOnWood skrev:
Det är lite Familjen Flinta-stuk över skapelsen :)
Tackar! Det var det intrycket jag hoppades att andra skulle få :D
 
Har precis fått en bokhylla färdig som jag byggt av 18/6mm plywood och lite furu från vanliga 45x95mm reglar som hyvlats till. Projektet har väl mestadels syftat till att öva för ett kommande projekt då jag skall bygga ett vitrinskåp men vi hade visst behov av en bokhylla.

Sidorna är tillverkade av dubbel plywood för att få upp tjockleken och ge ett lite mer kraftigt utseende. Hyllorna däremot är enkel plywood men de har en list av samma dimension som kanterna för att stadga upp och ge tyngden.

En krönlist och samma typ av golvlist som resten av rummet använder har använts för att ge bokhyllan en känsla av att vara platsbyggd. Återigen var det bra övning för mig att få till att ytterhörnen utan en massa latex. ;)

Kul projekt och det blev ganska bra men man inser hur långt man har kvar till att kunna göra något som inte skall målas.

Mediahylla.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
currenthill och 10 till
  • Laddar…
Snyggt!
Badtastex, bara att borra alla de där hålen för hyllbärarna på exakt rätt plats verkar vara en monsteruppgift!

Skall du fortsätta med en liknande hylla på den mötande väggen?
 
Tack!

Det går faktiskt ganska enkelt med en fräs och skena med hålmönster. Något som jag klurade på var dock målningen men det funkade över förväntan med roller...

Eftersom hyllan räcker gott till det som skall vara inden så blir det nog ingen mer likadan hylla bredvid även om det hade varit kul att bygga vidare. Det finns dock planer på en större bokhylla (då faktiskt avsedd för böcker) i ett annat rum. Denna flrsta hylla är väl övning för den också när jag tänker efter... ;)
 
  • Gilla
Fanjunkarn
  • Laddar…
Jo, jag undrade bara för att den där lilla smutten
mellan den fina hyllans vänstergavel och väggen är väl liiite opraktisk :|
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.