Hej,

Ska jag välja Schneiders eller Hagers KNX-DALI gateway? Följande skillnader har jag noterat:
  • Schneider har tvåradig display på enheten, medan Hager bara har två siffror. Fördel Schneider, då större display brukar betyda mer lättanvänt.
  • Båda kan programmeras direkt på enheten och via ETS. Schneider har dessutom ett inbyggt webbgränssnitt, så man kan programmera från dator utan ETS. Fördel Schneider.
  • Båda har hanterar 64 enheter och 16 scenarier. Men vad det gäller grupper kan Schneider hantera 16 grupper och Hager 32, alltså fördel Hager.
  • Priserna är ungefär likvärdiga, möjligen kan man få tag i Hager något billigare.

Finns det fler skillnader? Erfarenheter? Råd?

Har bara provat den äldre modellen av schneider, inte den nya som kommit för ett år sedan kanske..
Webgränssnittet i den äldre modellen är ingen höjdare, ganska segt att jobba i. Går lika smidigt att använda driftsättningsverktyget som kommunicerar direkt via KNX-bussen.
Har för mig att webgränssnittet i den nya modellen av schneiders gateway har förbättrats en del dock.

Har driftsatt en hager-gateway också för något år sedan, men har inga direkta minnen ifrån det, så det måste ju vara positivt :)

Har bara kört Schneiders gateway och den är riktigt enkel och bra vad gäller webgränsnittet. Även Display´n är lättavläst.

Tack för råden!

Kan som uppföljning på denna tråd nämna att jag valde Schneiders gateway, och är nöjd med den. Lite grand behövde jag läsa i manualen för att komma igång, men sedan var det enkelt och verkar fungera bra.

Håller själv på och tittar på Dali samt DMX för det egna huset. Hittade ingen bra sammanställning på vilka Dali GWs som finns idag så nedan i bilden hittar ni det. Priserna är från tyska sajter idag 6 juli. :D

Efter tittat i ETS så ser Siemens Twin mest intressant ut men behöver läsa på mer i applikationsbeskrivningarna för att kolla i mer detalj. Vad jag läst så har alla GWs sina brister.

De olika unika tillverkarna som finns och mest intressanta modellen för privathus:
  • ABB DALI Gateway DG/S 1.1
  • Gira DALI Gateway Plus REG 218000
  • Ipas Dali Control IP 64
  • Merten KNX DALI-Gateway MEG6725-0001
  • Siemens KNX/DALI Gateway Twin plus N 141/21 5WG1141-1AB31

Priser och modeller:

• Vergleich Dali GWs 2014-07-06.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ambitiös sammanställning! Intressant. Berätta gärna vad som skiljer och varför Siemens Twin förefaller vara mest intressant.

Vad gäller prisnivåerna är det visserligen ett drygt halvår sedan jag kollade upp Merten/Schneider och Insta/Hager. Då var priset från min elektriker lägre än hos de sedvanliga tyska inköpsställena. Alltså blev detta en av de komponenter som jag inte handlade från Tyskland, utan helt traditionellt via svensk elgrossist. Priset jag slutligen betalade blev visserligen bara aningen lägre än i listan ovan, men då betalade jag utöver grossistpriset även ett påslag till elektrikern. Alltså bör den som själv har tillgång till bra rabattavtal hos elgrossisterna ha möjlighet att komma en bit lägre i pris (vilket enligt min erfarenhet inte är fallet med de flesta KNX-komponenter, Tysklandspriserna brukar vara bättre än även det allra bästa rabattavtal i Sverige).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.