11 926 läst · 60 svar
12k läst
60 svar
Kontantinsats till bostadsrätt
Missade faktiskt driftavgiften, men då är det 6700kr istället totalt för bolånet, om man sedan drar upp privatlånet till 2300kr i månaden (de känns relativt mycket), men då är man uppe i 9000kr.Lutte skrev:vart är driftkostnaden i någon dina beräkningar? enda jag ser är månadsavgift i bilden du laddade upp!
och driftkostnaden är en väldigt verklig faktor du aldrig kommer ifrån!
beroende på vad som ingår i lägenheten så kan det röra sig om allt från 1000kr till 4000kr!
skriv ut månadsavgift och vad som ingår så kan man göra ett vettig beräkning!
EDIT: med dina förutsättningar så kommer du nog inte få den räntan som i sbab's exempel utan kommer nog komma upp i dom siffror som jag skrev pga kreditupplysningar samt ålder,inkomst. du är ett riskobjekt helt enkelt
i bilden står månadsavgiften 3k på en höft och har bett om förtydning av siffror.
DÅ har jag väl inte missat något när det kommer till bolånet och privatlånet? Och fortfarande så räknar jag inte med elen, bredband, övriga räkningar osv, utan enbart boendet?
Helt bortsett från kalkylerna så kan det vara bra att veta att det är ganska personberoende på bankerna vem som tar sig tid att titta på helhetsbilden (t.ex. vad du har för utbildning, potential i företaget osv).
Alla storbanker säger naturligtvis att dom gör det, men vissa personer kommer säga nej direkt i telefon och andra bjuder in till möte och engagerar sig lite, det handlar i min erfarenhet mer om person än om bank.
Alla storbanker säger naturligtvis att dom gör det, men vissa personer kommer säga nej direkt i telefon och andra bjuder in till möte och engagerar sig lite, det handlar i min erfarenhet mer om person än om bank.
Hur bor ni idag och varför är ni inte beredda att vänta tre år? En del av de saker som du säger vittnar ju om viss omognad i frågan. Att ni inte vill vänta, att ni inte tänker amortera, etc. Det är ingen rättighet att låna pengar och köpa bostad.
Dom vinner inget genom att bara vänta 3 år....Andy78 skrev:
men om dom använder tiden till att spara och sätta undan ett kapital....
så vinner dom bankens respekt när dom visar att dom kan spara = bättre förhandlingsläge
så vinner dom en säkrare livssituation om det oplanerade händer (arbetslöshet, föräldraledighet )
så vinner dom lägre boendekostnad när dom kan satsa ett eget kapital.
Redigerat:
roland53 skrev:Dom vinner inget genom att bara vänta 3 år....
men om dom använder tiden till att spara och sätta undan ett kapital....
så vinner dom bankens respekt när dom visar att dom kan spara = bättre förhandlingsläge
så vinner dom en säkrare livssituation om det oplanerade händer (arbetslöshet, föräldraledighet )
så vinner dom lägre boendekostnad när dom kan satsa ett eget kapital.
Men om dom hyr idag är det inte bättre att köpa förutsatt att de kan få ett lån?
Det finns en chans att det är bättre ja, men inte garanterat. Men om vi backar tillbaka till vad TS frågar om är att han ville veta hur mkt han kan låna för sitt hushåll med två personer samt att han inte har kontantinsatsen i dagsläget (120'-225' beroende på köp i utav TS angivet intervall).Andy78 skrev:
Ja, det kanske finns möjligheter att han kan krångla sig till en deal hos en bank genom att söka själv, ta blanco på hela insatsen och sen köpa en lägenhet men det kan ju knappast någon tycka är ett bra förslag. Dessutom skall blanco-lånet återbetalas på 10 år men TS har ju uppgett att han inte är så intresserad av att amortera.
Det finns ju uppenbarligen en anledning till att han har nekats lån och som jag läser hans beskrivning så är det förståeligt.
TS - jag skäller inte på dig, det är trist när man vill flytta men sitter fast. Mitt handfasta tips är att ordna fram handpenningen genom sparande eller föräldrar - därefter borde du lättare kunna få ett lån.
Det kan man aldrig veta förrän den dag man säljer;Andy78 skrev:
En bostadsrätt kan sjunka i pris = förlustaffär
En bostadsrätt kan vara dyr. Avgift till föreningen + lånekostnad kan överstiga hyreskostnad för motsvarande hyresrätt på orten.
En hyresrätt har 3 mån uppsägning om man är tvungen att flytta pga tex arbetet.
Om andra i föreningen får ekonomiska problem kan även du drabbas om föreningen kursar.
Du har helt rätt.roland53 skrev:Det kan man aldrig veta förrän den dag man säljer;
En bostadsrätt kan sjunka i pris = förlustaffär
En bostadsrätt kan vara dyr. Avgift till föreningen + lånekostnad kan överstiga hyreskostnad för motsvarande hyresrätt på orten.
En hyresrätt har 3 mån uppsägning om man är tvungen att flytta pga tex arbetet.
Om andra i föreningen får ekonomiska problem kan även du drabbas om föreningen kursar.
I en hyresrätt har du alltid högre hyra speciellt hos privatvärd och de höjer hyran rejält efter en renovering.
En bostadsrätt kan vara dyr ja och inte allt för sällan är den dyrare än än hyresrätten ibland så mycket som 100kr ibland mer eller mindre eller tom samma kostnad.
Vad menar du här "om andra får problem"?
Hur vanligt är det med kursade bostadsrättsföreningar idag?
Andy, det finns lägenheter i olika storlekar. Om man vill ha en fyra nu som man inte har råd med och är 23 år gammal så kan man kanske tränga ihop sig i en hyrestvåa i ett par år medan man sparar som ett svin.
Då kan det vara dumt att köpa en BR (tvåa) om man ändå vet att man ska sälja om ett par år. Går priset ner på den lägenheten med 100.000 blir det ju ännu mer att spara ihop.
Då kan det vara dumt att köpa en BR (tvåa) om man ändå vet att man ska sälja om ett par år. Går priset ner på den lägenheten med 100.000 blir det ju ännu mer att spara ihop.
Jag tror det är bättre att köpa en mindre 1,5.a eller 2.a och bo i den även om enbart amorterar väldigt lite.Nyfniken skrev:Andy, det finns lägenheter i olika storlekar. Om man vill ha en fyra nu som man inte har råd med och är 23 år gammal så kan man kanske tränga ihop sig i en hyrestvåa i ett par år medan man sparar som ett svin.
Om man ska sälja om 2 år så är det antagligen för att man ska köpa större och då får man ta ställning till det då hur läget är eftersom man bara kan spekulera.
Det går ju faktiskt att bo i lägenheten fast priserna går ned.
Jag var länge en av dem som trodde att priserna skulle gå ned eller stabiliseras men nu har jag släppt den tanken tror snarare att det kommer gå upp.
Man har inte alltid högre hyra i en hyresrätt om du jmfr m bostadsrätt. Man måste räkna alla kostnader för bostadsrätten hyran (avgiften t. föreningen) och lånet som du köpt för.Andy78 skrev:
Om du renoverar en bostadsrätt (invändigt) får du betala varenda krona själv. I en hyresrätt betalar hyresvärden detta och låter dig betala av renoveringen, som du drar nytta av, genom en hyreshöjning = en form av avbetalning
Kursade bostadsrättsföreningar är kanske på låg nivå just nu, men om låneräntan dubblas om något eller några år så kommer många som idag köpt "dyrt" upptäcka att dom inte klarar räntorna varav dom måste sälja.
Om många måste sälja så sjunker priserna - även värdet på din bostadsrätt.
Om många måste sälja kan situationen uppstå att det inte finns köpare. Om det inte finns köpare och bostadsrättsinnehavaren inte klarar att betala måste han ev. lämna över rätten till föreningen. Om många i föreningen sitter i samma situation så får föreningen problem...
Det var inte altlför många år sedan precis just den beskrivna situationen var aktuell för ett antal föreningar, men det är lätt att glömma just i det läget när priserna bara stiger..... men när marknaden vänder ner så går det snabbt..... och då är det bra att god marginal mellan lån och lånets säkerhet.
För övrigt gäller samma problematik för villafastigheter.....
Redigerat:
Dessa "allt för många år sedan som du referar till är det dagarna när det var 500% räntan?roland53 skrev:Man har inte alltid högre hyra i en hyresrätt om du jmfr m bostadsrätt. Man måste räkna alla kostnader för bostadsrätten hyran (avgiften t. föreningen) och lånet som du köpt för.
Om du renoverar en bostadsrätt (invändigt) får du betala varenda krona själv. I en hyresrätt betalar hyresvärden detta och låter dig betala av renoveringen, som du drar nytta av, genom en hyreshöjning = en form av avbetalning
Kursade bostadsrättsföreningar är kanske på låg nivå just nu, men om låneräntan dubblas om något eller några år så kommer många som idag köpt "dyrt" upptäcka att dom inte klarar räntorna varav dom måste sälja.
Om många måste sälja så sjunker priserna - även värdet på din bostadsrätt.
Om många måste sälja kan situationen uppstå att det inte finns köpare. Om det inte finns köpare och bostadsrättsinnehavaren inte klarar att betala måste han ev. lämna över rätten till föreningen. Om många i föreningen sitter i samma situation så får föreningen problem...
Det var inte altlför många år sedan precis just den beskrivna situationen var aktuell för ett antal föreningar, men det är lätt att glömma just i det läget när priserna bara stiger..... men när marknaden vänder ner så går det snabbt..... och då är det bra att god marginal mellan lån och lånets säkerhet.
För övrigt gäller samma problematik för villafastigheter.....
Visst räntan kan dubblas men jag tror knappast de går från 2,x % ränta till 6-7% på ett år, får se i Juli 2015 om så är fallet.
Måste bara fråga hur bor du själv?