Ja, de gulnar något

Smaksam om det stör eller ej. Bara allt gulnar så är det ok. Vissa passbitar och socklar har fusk-björk och de gulnar inte.

Här har vi ett bra exempel som kan skilja agnara från vetet. Vissa kökstillverkare använder massivt trä i ramen till sina spegelluckor och sedan något fusk i spegeln. Andra använder riktigt trä till både ram och spegel.

Gissa hur det första alternativet ser ut efter några år..... ::)

He he he.. Detta MathiasS, är ju verkligen ett bra exempel på att man får vad man betalar för.

Men slutsatsen måste ju bli att antingen köper man exklusivt och dyrt, med massivt trä rakt igenom, eller så köper man riktigt billigt utan trä över huvud taget.

Mellanklassen, med kombinationer av trä och laminat är alltså sämst.....

Intressant!

MvH
Thorsten

Vi valde vitpigmenterad björk och hoppas å tror att det skall hålla bättre (änsålänge ser det rba ut) - fördelen med massiva luckor är att de går att putsa av med om de gulnat för mkt.

Alla träslag förändras.....

Hej,

Jag satte in IKEAS kök med luckorna Ädel i björk i en lägenhet, det såg riktigt bra ut under de tre år som jag bodde där. Visst blev de lite gulare, men de gulnade jämnt.

Nu bor jag i ett hus med ett sex år gammalt Ballingslövkök i björk. Luckorna har gulnat ganska mycket, men det ser fortfarande bra ut. Det märks främst på att vi har bytt handtag, och man kan se att det är lite ljusare där de nya handtagen inte täcker.

Både Ikea och Ballingslöv använder massivt trä i ramen och faner i speglarna.

Personligen tycker jag att IKEAs kök är minst lika bra som Ballingslövs, men man har färre komponenter att välja på så behöver du udda mått så ska du inte välja IKEA, men det finns mycket pengar att spara om du kan få till en lösning med deras begränsade sortiment!

/Johan

Johan73 skrev:
Hej,

Både Ikea och Ballingslöv använder massivt trä i ramen och faner i speglarna.

/Johan
Näe det stämmer inte.

Ballingslöv har inga spegelluckor med faner. Studio Björk som vi pratar om här (utgår jag ifrån) har massiv ram och massiv spegel. Ingen faner, ingen spånskiva.

Jag tycker också att Ikea är ett utsökt alternativ, extremt prisvärt - men granskar man ytfinish, ådring i träet etc så är det uppenbart att man får vad man betalar för.

Dock är det ju bättre att ha faner i spegeln än något annat fuskmaterial, chansen att det åldras på samma sätt som ramen måste vara bättre än om man har något laminat i spegeln.

Fint, jag hade fel, Ballingslöv kanske har massiva speglar (vet inte vad mina luckor heter). Det fina med att då välja IKEA är att det ser precis lika bra ut. Att slipa om luckorna känns inte så sannolikt, då tror jag att jag skulle lacka mina i stället.

Jag tror inte att IKEA har sämre kvalite eller finish, bara ett betydligt mer begränsat sortiment. Det i kombination med att de säljer mycket mer gör att de kan hålla mycket bättre priser.

/Johan

Smaken är som baken och tur är väl det.

Vi tittade på spegelluckor i björk från Marbodahl, Myresjökök, Ikea (jodå), Ballingslöv och någon till, och ett tungt vägande skäl till att vi valde Ballingslöv var hur träet såg ut med ådring och ytfinish. Jag är rätt kräsen och får betala för det också, men tycker det är synd att säga att det ser likadant ut för det gör det inte.

Om skillnaderna är värda den extra kostnaden, det är däremot upp till betraktaren att avgöra.

Matte har ju rätt här.

Behöver jag berätta att vi också föll för detta argumentet - Tibrokök kör också massiva speglar. Dessutom fanérar de alla synliga sidor på skåpen - inga täcksidor här inte. DET gör inte Ballingslöv  ;).

Åter till ursprungsfrågan: Givetvis gulnar träet. Det är ju trä - levande material.

Fasting65 skrev:
Matte har ju rätt här.

Behöver jag berätta att vi också föll för detta argumentet - Tibrokök kör också massiva speglar. Dessutom fanérar de alla synliga sidor på skåpen - inga täcksidor här inte. DET gör inte Ballingslöv ;).

Åter till ursprungsfrågan: Givetvis gulnar träet. Det är ju trä - levande material.
Jag tror jag tänker ha rätt igen: Våra skåp hade faner på sidorna (och innuti förstås)?

Tibrokök känder väldigt gediget, dock uppenbarade sig inte möjligheten för prispress på Tibro så priskillnaden mot det vi köpte blev, för oss, orimlig. :)

Hmmm..... verkar som jag fått fel uppgifter när jag kollade in B-löv - eller så BLÅljuger matte....

Då måste jag nog blanda mig i lite. Vi kollade på Ballingsköv och de hade björkfärgad melamin istället för vanlig vit (IKEA) men inte såg jag nån faner där inte.
Har de nån specialstomme som vi inte fick se månne?

Vi köpte istället från Culimar, björkmönstrad melamin i stommarna och luckor med massiv ram och fanerade speglar.

Dyrare än IKEA, billigt jämfört med Ballingslöv.

Vi har Studio björk från Ballingslöv och det är massiva luckor.(ram+spegel) däremot som någon skrev, så är vissa passbitar inte massiva.

Fasting65 skrev:
Hmmm..... verkar som jag fått fel uppgifter när jag kollade in B-löv - eller så BLÅljuger matte....
BLÅljuger gör man om andra saker än kök..... :)

Efter Frasses påpekande funderar jag på om det inte är så att det är något laminat på skåpen, inte riktig faner. Stomarna är inte vita, men det är inte riktig faner heller - så är det nog vid närmare eftertanke. ::)

Luckorna är jag dock säker på. Blåsäker.

Då står jag fast vid att Tibrokök fanérar synliga sidor - likväl som att de fanérar inuti vitrinskåp och öppna hyllor också. Detta för att inte man ska se det ekmönstrade fejkmelaminet mer än när man öppnar de skåp som inte har glasdörrar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.