Med järnvitriol får fasaden snabbt och billigt en lagom jämn kulör som smälter in i naturen. Men räkna inte med något skydd för panelen, då passar lasyrfärg bättre.

Du kan läsa artikeln här: Järnvitriol på fasaden

E
Skrivet av: Anonym

Gud vad snyggt det blir med järnvitriol.

E
Skrivet av: cecilia E

Hej,

Vi kommer nu under hösten måla en nybyggd sommarstuga med järnvitriol. Kan man börja måla så fort panelen kommit upp eller måste panelen sitta obehandlat några månader först?

hälsn Cecilia

E

Låt panelen sitta uppe ett par veckor först, så att träet gulnar lite. Då kommer järnvitriolen att verka med en gång och du ser enklare var du redan målat.

Rekommenderar att spruta på den men täck över känsliga detaljer. Du målar ju med rost! Blanda i lite diskmedel så minskar du ytspänningen.

AF

E
Skrivet av: Hank

Har klätt om min gamla timrade vedbod från mitten 1800 med stående träpanel. Nu undrar jag om jag skall köra järnvitrol eller falurött...järnvitrolet ger inget x-tra skydd, men falurött? Skyddar det bättre?

E

är det någon som har haft järn vitriol på ett utedäck
(altan) jag vet att experterna avråder från detta men tycker att det blir mycket snyggare än tryckt som ser urtrist ut

husbyggaren

E
Skrivet av: Lo Ramberg

Järnvitriol på furu blev brunt hos mig, på plankor under tak. Utan tak blir även tryckimpregnerat trä grå. Titta på bryggorna. Låt bli högtryckstvätten bara. Lo

E
Skrivet av: Leena

Vi har klätt framsidan på vårt hus nu och det blir kanonfint, tycker vi.

E

Är det nån som vet om jag kan behandla mitt hus med järnvitriol? Huset heter Idun och är bara transportgrundat. Vilken färg är bäst?
Vill ha snygg yta och slippa täta ommålningar. Vill inte ha nåt som möglar tex.

E

Hej

Vi håller på att bygga hus och tänker järnvitriola panelen. är det någon som vet vad det blir för skillnad på resultatet om man utesluter kopparsulfat (CuSo4) har hittat recept på nätet både med och utan kopparsulfat.

E
Skrivet av: Gäst

Det blir såå fint med järnvitriol.

De stora färg och målar firmorna är emot det för att man behöver aldrig måla sitt hus igen - ingen försäljning :)

E
Skrivet av: Gäst

hade tänkt måla hela 220 kvm fasad med järnvitrol.. ska man behandla med något innan eller efter de så det håller längre?

E
Skrivet av: Oskar

Hej, såg på ovan inlägg att ni hade planer på att måla hela er fasad med järnvitrol. Vi håller på att bygga hus nu och det hade varit kul och höra med er hur resultatet blev? återkoppla gärna! oer@lfkronoberg.se

E
Skrivet av: Paul

Granngården har järnvitriol.
En 20 kg säck kostar drygt en hundring.

E
Skrivet av: Diana

Vi har sett en del järnvitriol"målade" hus som är svagt grågöna. Vi tycker den lite grönare nyansen är jättefin, men hur får man den mer grön än grå? Vet ju att det inte visar sig på en gång vad det blir för färg...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.