Planerar du att byta eller installera ett nytt värmesystem? Tänk på att ett värmesystem påverkar huset på olika sätt, alltifrån inomhusklimat och boendekomfort till husets värde och miljöpåverkan. De här faktorerna påverkar ditt värmebeslut.

Du kan läsa artikeln här: Påverkar val av värmesystem

E
Skrivet av: Gäst

Elvärme är överlägset bäst!
Med elvärme så kan man sänka byggkostnaden, minska underhållskostnaden samt minska risken för vattenskador. Bygg några kärnkraftverk till och sänk elskatten till vettiga nivåer så slipper vi all komplicerad uppvärmningsteknik som sällan gynnar den enskilde husägaren. Hur många husägare är det inte som förlorat hela vinsten och lite till på dyra reparationer på sina värme-pumpsanläggningar? För att inte tala om komfortförlusten med brummande pumpar och oro för att pumpen skall ge upp. Sedan ger en Luftvärmepump kyla sommartid vilket är mycket bra och värdefullt tycker jag.
Hur många husägare är det inte som förlorat hela vinsten och lite till på dyra reparationer på sina värmepumpsanläggningar? Orsaken kan vara att värmepumpar är ej "definierade helt" på effektbehov och kapacitet!
"Blommorna trivs bättre nu när de inte utsätts för den heta luften från el-radiatorer under fönstren." På senare tid finns "oljefyllda el-radiatorer", här blev också rumstemperaturer stabilare - vidare har elkostnaden "sänkt!" genom dessa.
Lennart Nordström i Sala

E

Håller med. Skulle jag bygga nytt så skulle jag bygga med mycket isolering och direktverkande el. Det är ju helt tokigt att folk köper dyra värmepumpar när dom bygger nytt.Köp isolering istället!

E

Va? Mer osamhängande inlägg har jag nog aldrig läst innan.
Btw har jag en ny jordvärmepump, den hörs inte. Aldrig hört den en enda gång.

E

Vi permanentbor i ett före detta fritidshus som lämnar en del att önska gällande isolering.

Vi satte in en Coolix On/Off värmepump för 3 år sedan och den har betalt sig med råge eftersom vi installerade den själv med s.k. quick connectors. Total kostnad under 7k.

Byggde en värmeförflyttaranläggning som tar luften från vardagsrummet, där pumpen och den öppna spisen sitter och blåser ut i båda sovrummen. Regleringen av fläkten är tyristorstyrd och helt tyst pga ordentliga ljuddämpare före och efter fläkten (på vinden).

Har oljefyllda radiatorer i alla rum med en separat tyristortermostat per rum på vägg mittemot elementen.

Förra vintern var som bekant så pass kall att en LVP inte levererar så mycket vinst. Vid - 15 kan jag i princip räkna bort den eller åtminstone säga att den kostar det det ger i effekt.

Så under sommaren har jag bytt innerrutorna i 15 fönster mot 'kassetter' från Grundels bestående av 2 st 4 mm glas i aluminiumram och argonfyllning. Mycket eget jobb men hela fönsterrenoveringen slutade på mindre än 1000:-/fönster. Har också investerat in en e-kassetten i gjutjärn (Keddy look-a-like) och satt in den i den öppna spisen.

Effekten blev ett lite för tätt hus och jag har därför satt in spaltventiler i 8 av fönsten runt om i huset.

Nu väntar en vinter där jag räknar med att trimma in mina spaltventiler (justerbara) men räknar med en betydligt bättre värmeekonomi än förra vintern med en del komfort på köpet.

Jag tror att jag kommer att tilläggsisolera och panela om husets ytterväggar, men de investeringar jag gjort tror jag är de vettigaste om man vill ha en vettig komfort och vill försöka räkna hem investeringarna inom en rimlig tid.

Om jag har rätt eller fel, det får den som lever se....

/putte

E

Ja vad ska man säga själv tog jag bort isolering på vårt hus, tokstollarna på 70 talet hade lagt gullfiber i regelverk på vårt stenhus. Inte nog med detta utanpå gullfibern låg det plast sedan panel direkt utanpå plasten-smaka på den.
Jag tror att man hade inte råd eller lust att reparera fasaden eller trodde man att redan 40 cm tjocka stenväggar behövde ytterligare 10 cm isolering.
Isolering är bra på rätt ställe men på fel ställe blir det endast gott för råttorna! Jag har provat lite olika lösningar direktverkande el ca 40000 kwh luft/luftvärmepumpca 25000 kwh och nu vedpanna med acktankar ca 9000-10000 kwh detta inkl hushållsel.

Silversmeden

E

Har du ovanstående skribent verkligen en egen luft/luft-värmepump? Nej,tror inte det!
Den första satte vi in för 3-4 år sedan och har aldrig haft problem men ljudnivån är något högre, den andra satte vi in för något år sedan och ett annat märke än den första och vad gäller ljudnivån så skulle du inte ens märka att den är på, så tyst är den och ingen granne behöver klaga på utomhusljudet för där låter ingen av dessa pumpar.
Så varmt och skönt som vi har nu har vi aldrig haft under tidigare 12 år i huset och vår oljeförbrukning under 1 år för 200kvm hus ligger på ca 1,5 kubik mot tidigare ägares 3 kubik.
Kan säga att vi inte för en minut ångrar dessa investeringar men kan tänka mig att byta den första mot en lika tystgående som den andra.
Helén Sjörin

E

Det blev lte tokigt med svaret för mig, det skulle inte vara ovanstående skribent utan den förste Lennart Nordström i Sala.
Helén Sjörin

E

Hejsan
Vore intressant att veta vilket märke din andra (senaste) installerade värmepump har samt ev. pris på densamme.
Tack på förhand
Birgitta

E

Märket är Panasonic men jag hittar inte broschyrerna just nu så att jag kan säga bokstavsbetäckningen och den kostade oss ca 17000:-.
Fläkten ute låter ingenting och stör därför inga grannar och fläkten inne har en susförnimelse om man kör på högsta och i stort sett helt tyst om man kör på stapel 2 som vi oftast gör.

E
Skrivet av: Börje

Kör man med ved slipper man allt energispar tjafs.

E
Skrivet av: beda

Ved är jättebra om man inte värdesätter pengar eller tid, ja gillar att ha både och.
Vi har en baxipanna med tankar samt värmepump (l/v) och jag kan ju lätt säga att jag inte gärna lägger tid på ved längre... Elen till vp är billigare än köpt ved och tiden finns inte till att göra allt själv.

E
Skrivet av: Dennis

Hahaha det första inlägget.... "Bygg i hoppet om att hela sveriges energipolitik svänger 180 grader och att elen blir billigare". Sen blir det bara oförståerligt.

Anyway, desto längre norrut man befinner sig desto bättre ter sig bergvärme. Själv kör vi med bergvärme/golvvärme och ved (kakelugn). Vi har också en värmeåtervinnare som tar värme ur frånluften och värmer upp kall luft som går in.

E
Skrivet av: Börje

beda Jag gissar att din värmepump kostade minst 80 000kr. Det kommer dröja länge innan den blir billigare att köra den.

G
Vi köpte ett stort och ganska dåligt isolerat hus som hade en gammal oljepanna. Energiförbrukning över 40000 KWh/år. Skaffade bergvärmepump. Med rörmokare i familjen och "kompispris" på pumpen gick installationen (inkl. borrhål) på ca 75000:-. Betalade sig på ca 4 år. Bästa investeringen vi gjort. (Har även bytt fönster och tilläggsisolerat något vilket också hjälpt till att minska uppvärmningskostnaden).

För övrigt tycker jag att första två inläggen har en poäng. Det finns stora fördelar med direktverkande el. Både byggtekniska, underhållsmässiga, investeringsmässiga och miljömässiga fördelar. Hade det förts en vettig energipolitik som gett lägre elpriser hade fördelarna varit ännu större.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.