E
Skrivet av: Gäst

Vad betyder "flera av dem kan nu värma huset ut tillskott av el vid köldtoppar."?

ut ska vara utan, nu är det ändrat.

E

Jaha, så vad är en "köldtopp" i testets mening, vilka pumpar testades och vilka höll måttet?

E

"För hus som inte kan borra för bergvärme, börjar nu en effektiv luft/vatten-värmepump bli ett alternativ"
Den intressanta frågeställningen som jag tycker artikeln misslyckades med att ge svar på, är ju om/när detta är ett vettigt alternativ även när man KAN borra.
Finns det någon länk till testet?

E
Skrivet av: Värmland

Jag undrar också om det finns någon länk till testet? Skulle vara bra att veta vilken som är "bäst" och vilka man kanske skall undvika...

E
Skrivet av: Roffe

Det är ju bara att gå in på energimyndigheten.se och läsa hela testet.
Verkar ju vara en värmepump från Thermia som gäller(Atec)

E
Skrivet av: Bengt

Är det inte så att skillnaden mellan berg resp luft-värmepumpen är mot vilken temperatur den jobbar. Om berget ger +4gr är luftvärmepumpen bättre vid temperaturer över +4gr och "sämre" vid kallare temperatur (med samma typ av aggregat) eller??

E
Skrivet av: Petter

Har haft senaste värmepumpen från Nibe sedan februari med helt nytt hus. Galet låg elförbrukning, bor på ett berg men ur en ekonomisk synvinkel är det helt meningslöst att borra efter bergvärme. 5500kr för all el (uppvärmning plus hushållsel för 4 personer) under ett halvår (sedan februari) och då har jag använt ganska mycket el utomhus för en del byggprojekt. Det som är nackdelen är att den låter lite högt ibland (55 db mätte jag).

E
Skrivet av: JT Danielsson

Bygger jag nytt idag skulle jag ha ett likströmssystem och luftburet ventilationssystem. All frånluft inkl från rökgaser vid eldning, stor, vertikal luftsolvärmefångare i syd vid sol och spillvärme från fasader samt kallvind genom en frånluftsvärmepump. Ackumulering i vattentank med värmesköld. (FTX har jag funnit rätt svagt och ha för höga krav på service).
50 kvm solceller ger den el jag behöver och vätgas till spis, eldning och bildrift av överskottsel. Den stora investeringen är solcellerna (än så länge), men huset kan vara relativt normalt, men välplacerat och välbyggt. Jag skulle försöka få värmepumpen att ge kyla till frys och ett stort kallskåp (? skafferi i st f kyl). Energimässigt ser det gå ihop bra, men extrainvesteringarna tar 10 - 15 år att tjäna in. Någon som tittat mer på något av detta?
Byggare/fastighetstekniker inför sin pension och eget hus.
(Projektpres. på korta.nu/OPTiHEM).

E
Skrivet av: //GG

Har under hösten 2011 bytt till Thermia Atec.. är supernöjd..

helt tyst..

E
Skrivet av: JH

Har en sfinx vp11, super duper nöjd-
Nästan lika tyst som //GG´s, men bara nästan :)

E
Skrivet av: pedro

Ja skratt att göra testet i södra sverige säger ju allt.Kom igen och gör testet norr över så är jag övertygad om att det blir ett annat resultat.

E
Skrivet av: Varmland

Varmland..
Alvsbyhus (80 m2 + inredd overvaning) + Nibe Fighter. Totalt energibehov 7800 kWh for 2011 ! Energin kom fran andelsagd vindkraft !! (Gasslingen koprativet).... Gar det att fa det mycket battre ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.