Hej,

Jag har precis köpt ett radhus som värms med vattenburna element via fjärrvärme.

I köket sitter en gammal Bacho Minimaster (1983) som låter som ett mindre propellerplan och behöver således bytas ut.

Vad ska man satsa på? Värmeåtervinningen gynnar väl samfälligheten i slutändan eftersom vi har fjärrvärme.

Finns någon värmeväxlare man kan koppla på befintligt system så att man slipper dra om alla ledningar, som också har skaplig ljudnivå samt ett skapligt pris?

Är det ett bättre alternativ att skicka upp värmeväxlaren på vinden och använda den gamla rördragningen?

Eller finns det ytterligare alternativ?

Tacksam för all hjälp.

Ingen som har erfarenheter att dela kring mekanisk ventilation?

En sökning på minimaster med alla poster aktiverad ger 54 träffar.

Ok, 20 trådar finns, och jag förstår att exempelvis Heru och K3 är alternativ man kan gå på.

Jag är dock helt okunnig på området. Måste man ha värmeväxlare eller finns det andra alternativ för mekanisk ventilation?

För att få värme ÅV så måste du ha antingen ngn värmeväxlare, platt/roterande, eller en frånluftsVP.

Om du redan har ett agregat med ÅV= till- & frånluft med värmeväxling, så är en liknande lösning förmodligen bäst.
Sedan så finns det kombinerade frånluftsVP och tilluftsfläckt med värmebatteri, men det verkar mest krångligt i ditt fall.

Hej Nobbe!
Om du bara tycker att fläktarna låter för mycket.
Det är ju inte så stora pengar att byta lager i till- och frånluftsfläktarna.
(4 st standardkullager).

På min gammla MINIMASTER (från 1981) var motorn och fläkthjul en enhet som troligen inte kunde renoveras. Om den låter illa kan det vara från fläkthjulen som inte är rengjorda. Rengöringen är ett pilligt he.....göra, men det går.
PS. Vill någon ha en MINIMASTER så är det bara att hämta. DS.

Tack tack.
Var kan jag hämta den.

Jag vet inte om det finns olika modeller på fläktarna.
Men visst sitter motor och fläkthjul ihop.
Men i bakskölden sitter det en bricka. Pilla bort den och innanför sitter det en låsring.
Ta bort den så kan man få ut rotorn.

Inga stora saker, men glöm inte att använda RS-lager. :)

Hej!

Tack för era svar. Jag tänker nog prova på en rengöring och eventuellt ett byte av lager till att börja med. Huset är nyinköpt och renoveringskassan försvinner snabbare än man tror ;-).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.