E
Skrivet av: Herr Lovart

Cellplasten självantänder väl knappast så det borde väl vara något annat som orsakar bänderna?

E
Skrivet av: Gäst

Nä men är den är inte obrännbar som glasfiber och stenull. Cellplasten fungerar som accelerator vid överhettning med katastrof som följd!

E
Skrivet av: Blä

VCC-HD5400P/VCC-HD5600P

E
Skrivet av: Blä

Mineralullslobbyn satsar hårt. Först nya "larm" om möglande fasader, och nu plötsliga "bränder". Märkligt att det inte brinner i gamla hus fyllda med kutterspån och annat bråte.
Någon borde slå "larm" om all formaldehyd i glasullen.

E
Skrivet av: Magnus

Tror du på allvar att det finns en "Mineralullslobby"? Varför skulle i så fall försäkringsbolaget IF vinna för fördelar av att vara medlemmar i en sådan organisation?

E
Skrivet av: Magnus

Tror du på allvar att det finns en "Mineralullslobby"? Varför skulle i så fall försäkringsbolaget IF vinna för fördelar av att vara medlemmar i en sådan organisation?

E
Skrivet av: Marcus

Mer inbyggda el-installationer kanske? Mer avancerade vent-aggregat..??

E
Skrivet av: Gäst

ok att cellplasten brinner fortare men vad är det som gör att den brinner oftare? Vilken typ av felhandtering av cellplast orsakar bränder?

En miniralullslobby finns för övrigt, den heter Swedisol. Men jag tror inte If är med där dock.

E
Skrivet av: Daniel

Kutterspån borde väl brinna betydligt bättre än cellplast?

Jag tror också på att andra orsaker är anledningen

E
Skrivet av: Isolering

Så bra att det finns brandklassad Cellplast. Något för framtiden

E
Skrivet av: andersmc

Ett tankeväckande experiment man lätt kan göra själv är att prova att elda cellplast. Se bara till att det är väldigt långt till något annat brännbart innan ni börjar.
Sen kan man utifrån det dra egna slutsatser.

E
Skrivet av: Stefan

Intressant, mycket intressant.
Man har ju blivit itutad en massa hysteriskt trams angående brandfara i många år, och det tycks bara bli värre och värre. Kraven är betydligt högre för brandskydd idag, som jag har förstått det, men jag kanske har missförstått det hela?
Som någon tidigare nämnde så självantänder inte cellplast, även om det självklart brinner bra när elden väl är ett faktum. Alltså, varför brinner nya bättre brandskyddade hus oftare än äldre?
Kan det bero på en ohyggligt mycket större mängd elkablar & datakablar, eller kanske snarare all den inbyggda utrustningen som också nämnts tidigare?
Jag har alltid förundrats över att det överhuvudtaget är tillåtet att bygga in halogenlampor. Alla vet ju att halogenlampor blir ohyggligt heta. Likaså inbyggda ugnar, micros, och även tv, förstärkare mm, mm.
Ett andra alternativ som jag kan se är att de flesta av dagens yngre människor inte tycks ha en susning om eld och eldning.
Ett tredje alternativ kan ju också vara att det egentligen inte har med huset som sådant att göra utan människorna i det, och hur de lever. Jag tänker t ex på ett nyare fenomen som laptoppar som tar eld i soffor och sängar pga igensatt ventilation. Vidare kryper användaråldern allt längre ner för datorer, mobiler och tv-spel. Man kan kanske inte förvänta sig ett korrekt användarvett av förskolebarn?
Gamla massiva trähus brinner också bra när elden väl tagit sig, men gediget massivträ är inte lättantändligt. Det vet alla som försök tända en brasa utan splintved, tändvätska och liknande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.