Att välja hälften så dyr bil ger en besparing på 3300 kronor per månad. Så mycket är för de flesta svårt att spara in på boendet.

Du kan läsa artikeln här: Lättare snåla på bilen än huset

E
Skrivet av: KnockOnWood

Bra och tankeväckande artikel!

Och början av texten är särskilt bra:
"För att få ordning på sin ekonomi är det ofta lättast att minska kostnaderna. Störst effekt har det om vi kan avstå från stora utgifter som återkommer varje månad"

Hur är det med mobilabonemang och TV-avgifter till Canal Digital och Viasat till exempel? Hur nödvändiga är de för livskvaliteten? Måste vi ha villalarm med avtal med larmcentral?
Hundralappar blir lätt tusenlappar.

(Har själv en 2003 års Honda. Drar mycket, men det märks knappt då antalet mil är litet.)

E
Skrivet av: Pelpet

Glöm bara inte dragkroken när du väljer en mindre bil. En golfklass-bil med takbox och packlåda bak (typ thule backup 900) tar en betydande mängd last.

E
Skrivet av: Pelpet

En annan sak man kanske inte tänker på är att majoriteten av bilkostnaderna är proportionerliga mot köksträckan.

Bensin kostar efter körning såklart.
Däck kostar omkring 1 kr/mil.
Slitaget ökar ju mer bilen körs.
Försäkringskostnaden följer körsträckan ganska väl. Dubbel körsträcka ger nästan dubbelt så dyr försäkring.
Andrahandsvärdet minskar stadigt med körstrräckan.

Kan man välja att cykla istället för att åka bil så sparar man alltså betydligt mer än bara bränslekostnaden.

E
Skrivet av: Nicklas Jäderlund

Den främsta kostnaden på en ny bil är ändå att man betalar hyffsat hög ränta för något med hyffsat hög värdeminskning. Man kan köpa en toyota för 40kkr som kommer hålla i många många år. Dessa 40kkr är ungefär vad nästa person förlorar i värdeminskning bara av att hämta ut den nya bilen från bilhandlaren.

E

Jo, det är ju lite att se vad som finns under ytan.

Ungefär som att somliga inte kan leva med ett badrum utan kakel och klinker, medan andra nöjer sig med plastmattor, som faktiskt är bättre på alla sätt.
Till kanske en femtedel av kostnaden.

E
Skrivet av: Martin

Tycker det blir lite missvisande eftersom de räknar med värdeminskning osv. Det är ju inte direkt så jag får 3300kr i handen varje månad för att jag väljer en mindre bil... Tvärtom, om jag redan har köpt en dyr bil så är förlusten redan gjord, och den får man egentligen när man säljer bilen. Har man dessutom köpt bilen på kredit så kommer man garanterat inte ens kunna lösa hela lånet när man säljer bilen för att köpa en mindre. Så en mindre bil för 150tkr blir egentligen 50tkr dyrare då det förmodligen kommer finnas en restskuld kvar från den tidigare bilen.

Så därför skall man aldrig köpa en dyr bil, utan köp en mindre, billigare på bil, redan första gången. Då får man pengar över :)

E
Skrivet av: Ove

Nä o den som väljer att inte ha en bil alls får ju inte 7600 i handen varje månad. Det står ju faktiskt besparing och de flesta kan nog lista ut att det är en hypotes.

E
Skrivet av: Ove

Men grannen köpte ju ny bil...

E
Skrivet av: LillaMini

Skulle aldrig i livet gå tillbaka till att köra liten bil! Bor man på fjället och står längst ner på prioriteringslistan över vilka vägar som ska plogas så väljer man stor, hög bil med fyrhjulsdrift och mycket vrid - sedan får den kosta vad den vill. Framkomlighet och viltsäkerhet framför allt.

E
Skrivet av: Nicklas

Kosta vad de kosta vill funkar om man har pengar nog att kosta på. Återigen Toyota eller Subaru har erkänd bra hållbarhet. En begagnad Subaru Forester för 100kkr bör täcka alla behov i norrland.
Nu var ju inte artikeln skriven enbart till de som bor i norrland, självklart finns det olika behov hos folk. Barnvagnen ska kanske få plats. Men generellt så spenderar folk mycket mer pengar på bilar än nödvändigt. Men det är ju bra att folk stimulerar ekonomin. Desto billigare och fler bilar för mig att välja på när de dragit på sig några år

E
Skrivet av: Andreas

Överlägset billigast totala milkostnad får man om man köper en "vanlig bil" som det finns gott om och har billiga reservdelar. Man köpen en äldre sådan bil (10-20år) med lågt miltal och struntar i det utseendemässiga skicket. Då får man den till ett lågt pris. Min senaste bil kostade 4000kr i inköp och efter två år och 4500mil har jag behövt skruva dit en bättre begagnad ABS sensor. Som det såklart fanns i överflöd av på landets bilskrotar efter som jag valde en bil som är vanlig.

E
Skrivet av: Benny

Köp en SAAB så vet du att du får bästa bilen. Ekonomiskt och övrigt...

E

Helt rätt Benny!
Och man slipper garanterat raset i värde som drabbar alla nya bilar.
För fabriksnya SAAB börjar det bli ganska ont om ;)

E
Skrivet av: Nicklas

Tilläggas bör också att man inte bara kan säga att en stor bil är dyr och en liten är billigare. En liten Audi eller BMW kostar som en stor Skoda eller Opel.
Så det är snarare märke, körsträcka och prestanda som avgör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.