Tänkte kolla om det finns några goda råd att hämta... Det är så att jag har en infart/parkering vid mitt hus som är ca 5 x 10m stor. Tanken är att om ett par år eller så ta bort och jämna av befintlig yta, lägga markduk och på denna nytt grus (kross) men tills vidare hur bli av med maskrosor och allt annat grönt på infarten? Rambo som jag tyckte var kasst har tydligen blivit för miljöfarligt, vad säger då det om dagens produkter? Troligen ännu sämre?

Finns det något gammalt knep förutom att gräva upp skiten, det har jag gjort några ggr...håller i flera dagar innan det kommer upp igen..

Jag provade saltvatten. Det funkade ganska bra. Men det måste finnas något bättre. Följer tråden med intresse.

Challe

Krusa inte nu Engan, på med betongen bara... ;)

Vi har använt stenmjöl i istället för grus på infarten och runt hela huset. Det rekommenderade markentreprenören.
Det är jätte bra. Det blir hårdare med tiden är alltid snyggt.
Man bara krattar lite och det blir fin igen.
Det bästa av allt: På det växer ingenting ;D

Jag skulle tro att du kan lägga på det direkt på gruset.

Ja stenmjöl har jag tänkt mig att lägga på när vi gör iordning infarten om ett par år eller så, grannen lade det och det var nästan som att ha asfalt fast lite mer naturtroget... Han lade några år senare asfalt på infarten, en stor tabbe enligt mig. Mycket finare innan.

Snabbast tror jag är att bränna bort det med en gasolbrännare eller nåt liknande. Det finns även en variant med het ånga.
/Ulle

Varför inte Roundup ? tar död på rötterna osv.

Är Roundup fortfarande godkänt? Finns det på dunk?

Bränna bort e igen hit såvida det inte finns andra brännare än de jag har sett, de har typ bara dugit till att bränna bort ogräs mellan plattor inte att ta bort ogräs på 50kvm. Man vill ha en variant som bränner av kanske en ½ meters bredd i taget, finns väl inte?

Ättika! Det finns trädgårdsättika att köpa, men ganska dyrt.. Pröva att gå till en färghandel eller ngn textilfabrik och köp koncentrerad ättika och blanda själv till lagom styrka...

Sedan är det bara att vattna..

Ja Roundup säljs och även Rambo, jag köpte en 3ggr så stark roundup från Tyskland :)

Men det säljs godkännd roundup i sverige.

ättika från färghjandeln kanske kan vara något, ogräsättikan tyckte jag var kass.

Har du testat med salt?

nej, vad ska´man ha för sorts salt? avhärdningssalt som man blandar med vatten och vattnar ut?

Ja nu finns det ju en massa olika sorter och alla har säkert sin favorit... Själv har jag använt vanligt grovsalt som jag hällt ut, vattnat lite lätt och låtit solen göra resten.

ok det låter som en bra ide´. Och det e inte farligt för barnen heller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.