1 160 705 läst · 6 151 svar
1161k läst
6,2k svar
Bosch Indego 10 robotklippare
Jag tror inte att hinder någonsin sparas som permanent. När ett hinder upptäcks och roboten därför inte kan klippa där så vänder den. Bakom hindret finns då en yta som inte blivit klippt. Det kommer den ihåg och klipper senare den ytan. När hela gräsmattan är färdigklippt (utom just där hindret befinner sig) och den startar en ny omgång så finns inte längre "minne" av några hinder. Om den upptäcker nya eller samma hinder som tidigare så tar den återigen hänsyn till dessa. Det går därför alldeles utmärkt att ha tex en trädgårdmöbel på gräsmattan. Om man flyttar den litet då och då så kommer ytan som var blockerad förra klippningen att klippas i nästa osv.Abki skrev:
Det fanns vid något tillfälle en misstanke om att många hinder skulle göra så att minnet blev fullt. Därför rekommenderade supporten att man kunde försöka göra öar på några ställen för att minska ner antalet fasta hinder, men jag har en känsla av att det gällde bara SW 5.7.
När man gör en kartering så följer roboten kanttråden (ritar en karta) och memorerar trådens läge. Allt som är innanför bildar klippområde. Vid de 2-3 första klippningar sägs det att kartan förädlas eller optimeras. Om man då har tillfälliga hinder i närheten av kanttråden så kan det bli en feltolkning och "kartan" eller egentligen trådens läge bli felaktigt. Samma gäller om gräset är högt eller vått så att maskinen slirar. Om du misstänker sådana problem kan det vara värt att göra en ny kartering. Samma sak givetvis om du justerat kanttrådens läge.
Redigerat:
Ikväll fick jag upp felkod 28, 30, 32, 33.
Är det någon som vet vad de betyder?
Det kanske inte är mycket annat att välja på än att skicka in den...
Jag får väl hur som helst ringa service hotlinen imorgon.
Är det någon som vet vad de betyder?
Det kanske inte är mycket annat att välja på än att skicka in den...
Jag får väl hur som helst ringa service hotlinen imorgon.
Redigerat:
Jag håller inte med, därför att flera med mig har säkert sett hur elegant klipparen rundar och undviker omarkerade hinder på väg till andra klippområden och till basstationen. På grund av klipparens oprecisa avståndsbedömning så måste den dock "krocka" med omarkerade hinder för att inte lämna efter sig oklippta ytor. Det skall bli intressant att se hur Bosch gör nästa år då det europeiska GPS-systemet tas i bruk. Då får Sverige en satellit rakt ovanför som ökar precisionen från meter till decimeter samtidigt so den medvetna felvisningen från amerikanska försvaret inte längre kan störa. Förhoppningsvis kommer vi då att få den ursprungligt avsedda GPS-navigeringen.lilytwig skrev:
Redigerat:
De första körningarna så sade min ibland "Learning Object" så nog försöker den lära sig. Men jag upplever det som att den ändå dundrar in i de inlärda objekten under klippning med full fart, t.ex laddstationen.Waxinator skrev:Jag håller inte med, därför att flera med mig har säkert sett hur elegant klipparen rundar och undviker omarkerade hinder på väg till andra klippområden och till basstationen. På grund av klipparens oprecisa avståndsbedömning så måste den dock "krocka" med omarkerade hinder för att inte lämna efter sig oklippta ytor.
Har de rätt GPS-mottagare & mjukvara så borde de redan idag kunna använda det Ryska GLONASS ihop med NAVSTAR-GPS (Ja det heter egentligen Navstar & inte GPS). Men visst ska det bli intressant när Galileo kommer oss tillhanda. Egnos har ju funnits ett tag som stödsystem för bättre precison i Europa. Men vi snackar ändå ca 1,5m, vilket inte är tillräckligt för vår klippare. Frågan är om Indegon har en Egnos kapabel mottagare?.Waxinator skrev:Det skall bli intressant att se hur Bosch gör nästa år då det europeiska GPS-systemet tas i bruk. Då får Sverige en satellit rakt ovanför som ökar precisionen från meter till decimeter samtidigt so den medvetna felvisningen från amerikanska försvaret inte längre kan störa. Förhoppningsvis kommer vi då att få den ursprungligt avsedda GPS-navigeringen.
SA koden i Navstar slogs väl av iom Irak kriget. För de fick väl inte fram bärbara enheter med militär spec. om jag kommer ihåg rätt. Så de använde konsumentprodukten Magellan NAV 1000. Så sedan dess har precisionen varit så bra den kan för oss. Mottagarens kvalitet spelar också in. Tidigare när SA störkoden var aktiv så sysslade man ju med något som kallas D-GPS (Differentiell-GPS) (åtminstone vi som håller på med båtar) för att få bättre precision, men det har ju "helt försvunnit" sedan dess. Liksom inte lönt numer då precisionen på positionen oftast är bättre än sjökorten.
Men visst hade det varit nice med Gallileo assisterad navigering. Men tyvärr har det väl talats om hög & låg precision även här, då man ska få betala för hög. Så ca 1meters precision för allmänt bruk & nedåt centimeter precision för kommersiellt användande eller för de som betalar för det. Men vi får väl se vart det lider.
Japp... under klippning går den emot alla ej avgränsade hinder, men under vandringar vet den var objekten är och undviker dem.frav skrev:
Med enorm risk för flambering igen här i tråden (Jo !!! GPS mottagare finns i Indegon) så håller jag detta kort.
Enligt Wikipedia så: "Galileo är tänkt att vara kompatibelt med de tidigare systemen GPS och Glonass. Det innebär att en GPS-mottagare ska kunna användas för att ta emot Galileo-signaler."
Trots 10ggr noggrannare tidsignal så är det kanske fortfarande otillräckligt för Indego orientering.
Ja vi ska inte snacka navigerinssystem-teknik här. Men Egnos & Galileo är två olika saker. Galileo är Europas motsvarighet till amerikanarnas Navstar & ryssarnas Glonass. Europeiska Egnos samt amerikanska WAAS är geostationära satellitstödsystem till Navstar för att öka precisionen, lite motsvarande DGPS som hade/har landbaserade referensstationer. Sen finns ju AGPS... men det lämnar vi därhän nu.
Ja visst är det tjusigt & se när Indegon kör rundor på gräsmattan till de olika sektionerna utan att krocka.
Ja visst är det tjusigt & se när Indegon kör rundor på gräsmattan till de olika sektionerna utan att krocka.
som jag förstod manualen så var det minst en meter mellan de olika öarna och inte ö och själva trädgårdskanten. Det betyder i så fall att man måste minst ha sina olika rabatter 1meter +35+35= 1,7meter från gräsmattekanten vilket känns rätt begränsat
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 869 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 869 inlägg
Kan tillägga att det blir problem eftersom klipparen kommer att vilja försöka klippa den ytan i olika vinklar när den väl hittar in och då blir det bara ett evigt vändande när den klipper i nord-sydlig riktning enligt skissen. Som det verkar från din beskrivning blir det bara drygt 20 cm kvar att vända på. Har man punktformade markerade hinder, t ex träd blir problemet inte lika stort eftersom klipparen hittar in från båda hållen i fler vinklar men det blir som oftast ändå en liten tofs emellan eftersom klipparen antingen kantklipper längs ytterslingan eller cirkulerar runt hindret och alltför sällan hittar öppningen exakt parallell med ytterslingan.
Min erfarenhet är att detta skiljer sig en del mellan de olika programversionerna. T ex så tycker jag att 5.8 5167 och tidigare klippte mycket bättre i trånga passager än vad 5.8 5233 gör. Vet inte om 5.9 0344 blivit bättre igen på detta(?).
Ett alternativ, som kanske fungerar hos er, är att föra ihop slingorna genom att bredda rabatten och/eller flytta den yttre begränsningstråden och göra hela gräsområdet ännu lite smalare, med bara ca 40-50 cm grässträng kvar, samt ha ca 13-15 cm mellan trådarna fram och tillbaka. Då får du ytan klippt vid varje kantklippning istället. (Prova dig i så fall fram till optimalt avstånd för din klippare innan du börjar gräva).
Min erfarenhet är att detta skiljer sig en del mellan de olika programversionerna. T ex så tycker jag att 5.8 5167 och tidigare klippte mycket bättre i trånga passager än vad 5.8 5233 gör. Vet inte om 5.9 0344 blivit bättre igen på detta(?).
Ett alternativ, som kanske fungerar hos er, är att föra ihop slingorna genom att bredda rabatten och/eller flytta den yttre begränsningstråden och göra hela gräsområdet ännu lite smalare, med bara ca 40-50 cm grässträng kvar, samt ha ca 13-15 cm mellan trådarna fram och tillbaka. Då får du ytan klippt vid varje kantklippning istället. (Prova dig i så fall fram till optimalt avstånd för din klippare innan du börjar gräva).
Redigerat:
Vill bara hälsa alla från ett varmt Italien att Indy OCH Landy går väldigt bra där hemma i kylan. (såg att Halmstad hade 10 gr i morse....fy fan) Kul att Gps frågan e på tapeten igen.....o att 5,9....som jag inte har funkar bra.
dvs. Ha det gott där hemma i Svedala. (kan påpeka att mitt gräs på min campingplats ser för djävligt ut här nere)
Va rädda om varandra o försiktiga i trafiken i trädgården med era Indisar.....inte alkohol o gräsklippning, det vet ni!
Ciao
MeanMike
dvs. Ha det gott där hemma i Svedala. (kan påpeka att mitt gräs på min campingplats ser för djävligt ut här nere)
Va rädda om varandra o försiktiga i trafiken i trädgården med era Indisar.....inte alkohol o gräsklippning, det vet ni!
Ciao
MeanMike
Då har jag också lämnat in klipparen, Jula var schyssta och hjälpte till med inskickning, även att det är en bonus som IVT haft till sina värmepumpar.
Det är bara att hoppas att de uppgraderar rejält när den ändå är inne. Man kunde ju få nya vassa knivar och upptightad klippupphängning kan jag tycka. Jag har ju inte kört så pass kort ännu, så jag vet ju inte om den kommer låta illa då. Är det stor risk på en klippare från mars 2013?
Är det något speciellt man ska försöka få gjort när den ändå är inne?
Alla felkoder jag hade var relaterade till GPS enligt Oscar på indego supporten. Alla utom en skulle vara övergående enligt honom.
Jag tror att Indegon använder vissa delar av GPS chipet, troligtvis kompassbiten, då den följer föregående klippstråks riktning även om den slirar på ett hjul vid vändning. Om inte annat så har den väldigt känsliga sensorer för att kompensera.
Det är bara att hoppas att de uppgraderar rejält när den ändå är inne. Man kunde ju få nya vassa knivar och upptightad klippupphängning kan jag tycka. Jag har ju inte kört så pass kort ännu, så jag vet ju inte om den kommer låta illa då. Är det stor risk på en klippare från mars 2013?
Är det något speciellt man ska försöka få gjort när den ändå är inne?
Alla felkoder jag hade var relaterade till GPS enligt Oscar på indego supporten. Alla utom en skulle vara övergående enligt honom.
Jag tror att Indegon använder vissa delar av GPS chipet, troligtvis kompassbiten, då den följer föregående klippstråks riktning även om den slirar på ett hjul vid vändning. Om inte annat så har den väldigt känsliga sensorer för att kompensera.