5 406 läst · 9 svar
5k läst
9 svar
Har någon erfarenhet av Stihl FSE 71/81? Trimmer
Tänkte höra med er om någon har erfarenhet av Stihls FSE 71 eller 81 trimmer?
Ja, det är sladd och el och det är det jag vill ha. Frågan är vilken av dom jag ska köpa..... Det handlar ju om att snygga till kanterna på gräsmattan, inte mycket mer.
Ja, det är sladd och el och det är det jag vill ha. Frågan är vilken av dom jag ska köpa..... Det handlar ju om att snygga till kanterna på gräsmattan, inte mycket mer.
81 är onödigt stor tycker jag. FSE71 motsvarar ungefär FS40 (bensintrimmern) Du behöver verkligen inte motorn i FSE81 om du bara ska putstrimma. Lägg istället pengarna emellan på att köpa till tillbehöret PolyCut 6-3 med plastknivar. Riktigt bra på högt och segt gräs, nässlor, tistlar m.m.
Grymt trevlig att köra och väldigt robust. Väger ganska mycket men det gör inte så mycket då balansen är bra.
Fick "bäst i test" förra året när tidningen "Gör det själv" testade trimmers.
Jag är ganska partisk dock då jag säljer dem
Grymt trevlig att köra och väldigt robust. Väger ganska mycket men det gör inte så mycket då balansen är bra.
Fick "bäst i test" förra året när tidningen "Gör det själv" testade trimmers.
Jag är ganska partisk dock då jag säljer dem
Ja det lutar åt 71an, priset på den är bra tycker jag. 81an har något man kallat "plantskydd" på skyddskåpan - är det något man kan komplettera 71an med tro? Eller går det kanske att vrida skyddskåpan så den sitter klockan 12 istället för klockan 6? Har gräskant mot 55m häck där häcken inte tål trimmertråd just nu...
Efter att ha plågat en SHE71 förra året är det iaf givet att alla nya trädgårdsverktyg blir orange/vita.
Efter att ha plågat en SHE71 förra året är det iaf givet att alla nya trädgårdsverktyg blir orange/vita.
Plantskyddet går att komplettera med ja. Du kan inte vrida stänkskyddet, men går du längs med häcken fungerar stänkskyddet som sköld. Tror inte plantskyddet funkar på ny häck ändå, det är mest tänkt för hårdare hinder, typ träd där man inte vill skada barken. Häcken viker sig när du trycker plantskyddet mot och då är det ändå kört.MathiasS skrev:Ja det lutar åt 71an, priset på den är bra tycker jag. 81an har något man kallat "plantskydd" på skyddskåpan - är det något man kan komplettera 71an med tro? Eller går det kanske att vrida skyddskåpan så den sitter klockan 12 istället för klockan 6? Har gräskant mot 55m häck där häcken inte tål trimmertråd just nu...
Stihl är väldigt tacksamt att sälja, det är liksom inga problem med dem. Klart även de går sönder när man gör åt helsike fel, men mot dumheten står man maktlös ändå.
Ok, då vet jag! Blir en sväng till lokala ÅFen.
En sak jag uppskattar med Stihl är att även dessa enkla elektriska produkter som kostar under 1500sek verkar vara av bra kvalitet. Inget konsumentsmäck bara för att det är elektriskt och billigt. Nu väntar jag bara på att bensinröjsågen på landet ska dö så att jag också kan få uppgradera den till en FS130 eller något sådant...
En sak jag uppskattar med Stihl är att även dessa enkla elektriska produkter som kostar under 1500sek verkar vara av bra kvalitet. Inget konsumentsmäck bara för att det är elektriskt och billigt. Nu väntar jag bara på att bensinröjsågen på landet ska dö så att jag också kan få uppgradera den till en FS130 eller något sådant...
Har själv testat 71:an och är ruskigt nöjd så tror du får en bra produkt för pengarna....
Är själv sjukt nöjd med allt i stihl väg (motorsåg, trimmer, grovdammsugare, högtryckstvätt och massa tillbehör). Funktionellt, genomtänkt och hållbart även på saker som befinner sig i de lite lägre prisklasserna under proffsmaskinerna
/Lorant
Är själv sjukt nöjd med allt i stihl väg (motorsåg, trimmer, grovdammsugare, högtryckstvätt och massa tillbehör). Funktionellt, genomtänkt och hållbart även på saker som befinner sig i de lite lägre prisklasserna under proffsmaskinerna
/Lorant
Efter att ha lackat ur på en för kort, för klen och obehaglig (ltvådelad, med bristfällig led) flymo så slog jag till på en 71:a med polycutklinga.
Efter en timmes körning igår vill jag hävda att man som "normalvilla"-ägare har svårt att hitta en mer prisvärd sladdbunden trimmer. Jag gav sammanlagt 1500 kronor. Hallonsnår, högt gräs, tistlar etc flög av. Jag var på förhand skeptisk till att de 540 watten kanske var lite i underkant men de räckte gott och väl till.
Den kunde gärna få varit 5-10 cm längre, men kändes väldigt bra balanserad.
Jag använde trimmern på vår baksida i norr. Ganska vildvuxen (fifty-fifty med vilje), kuperad. Jag är 186 lång.
Ville bara flika en en minirecension...
Efter en timmes körning igår vill jag hävda att man som "normalvilla"-ägare har svårt att hitta en mer prisvärd sladdbunden trimmer. Jag gav sammanlagt 1500 kronor. Hallonsnår, högt gräs, tistlar etc flög av. Jag var på förhand skeptisk till att de 540 watten kanske var lite i underkant men de räckte gott och väl till.
Den kunde gärna få varit 5-10 cm längre, men kändes väldigt bra balanserad.
Jag använde trimmern på vår baksida i norr. Ganska vildvuxen (fifty-fifty med vilje), kuperad. Jag är 186 lång.
Ville bara flika en en minirecension...
Jag tror att jag har en separat recension om denna apparat i en annan tråd men jag kan kort säga att även jag är nöjd med denna. Kör den på en vanlig villatomt för att trimma kanter etc. Uteslutande med tråd i mitt fall. Klar köprekommendation om det är en maskin av denna typ man är ute efter. Bensinmaskin på villatomt känns lite knas, har försökt med en FS130 här hemma bara för att få köra lite men det blir lite fnuttigt.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Någon som har erfarenhet av maskinsand?
Trädgård allmänt -
Någon med erfarenhet av företaget SipHouse?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vad har ni för erfarenheter av rikatronic 4 på RIKA kaminer. Värt merkostnaden? Vad tycker någon här??. Kan man räkna hem merkostnaden på något sätt.
Ved, Pellets, Flis -
Högtryckstvätt biltemas HPW 160 DB, 2500 W någon med erfarenhet?
Trädgårdsmaskiner -
Trimmer - Någon med erfarenhet av Husqvarna 122C eller Stihl FS 38?
Trädgårdsmaskiner