Enklast och vanligast är att man inväntar isen när man ska ha i en bojsten, bara att släpa ut den dit den ska vara.
Kättingen som du låser fast med ersätter inte förtöjning! Kättingen ska vara slakare än förtöjningen så att den inte sträcks vid båtens rörelser då det orsakar stumma ryck som på sikt leder till att något ger med sig, förmodligen inte kättingen...
Kättingen som du låser fast med ersätter inte förtöjning! Kättingen ska vara slakare än förtöjningen så att den inte sträcks vid båtens rörelser då det orsakar stumma ryck som på sikt leder till att något ger med sig, förmodligen inte kättingen...
Tror som sagt att det är isfritt året runt men jag kan ha fel, har inte varit dit på vintern.
Men däremot så brukar det vara väldigt lågt vatten på vårkanten.
Ska kolla om jag får tag på fälgar eller trummor / skivor imorgon annars får det kanske bli ett rör till aktern.
Duger såna ryck dämpare som finns på biltema?
Men däremot så brukar det vara väldigt lågt vatten på vårkanten.
Ska kolla om jag får tag på fälgar eller trummor / skivor imorgon annars får det kanske bli ett rör till aktern.
Duger såna ryck dämpare som finns på biltema?
2 st gamla lastbilsfälgar hämtade, tänkte sänka dom på lagom djup och fylla med sten.
seriekopplar dom med kätting mellan. sen kätting eller lina upp till boj
Törs man lite på Clas Olsson och biltema prylar? kätting och rep tänkte jag
seriekopplar dom med kätting mellan. sen kätting eller lina upp till boj
Törs man lite på Clas Olsson och biltema prylar? kätting och rep tänkte jag
Kommer att bli bra. Du fattade vad jag menade med fälgar, perfekt utrymme att fylla med tyngd. Sedan sätter det sig i sanden. Min båt vägde 1,5 ton och flyttade inte sig Jag köper själv rep etc på Biltema, inget fel på det. Bara billigare än båtfirman.nino skrev:
Och sedan aktern inåt land. Min ovana kompis la med aktern utåt så vågorna sköljde in och den sjönk.
Redigerat:
Biltemas båtprylar är bra, undvik deras zink och var tveksam till gummibälgar bara.
Om du väljer tross så lägg halvannan meter med kätting mellan bojtyngden och trossen. Då slipper du dels oroa dig för att trossen nöts sönder mot någon vass kant, dels blir det väldigt bra ryckdämpning som skonar förtöjningen och gör den säkrare.
Om du väljer tross så lägg halvannan meter med kätting mellan bojtyngden och trossen. Då slipper du dels oroa dig för att trossen nöts sönder mot någon vass kant, dels blir det väldigt bra ryckdämpning som skonar förtöjningen och gör den säkrare.
Det bästa är att lära sig att splitsa, det är inte speciellt svårt men kräver lite övning så börja på ett tunnare rep först. Det är en kunskap du kommer ha mycket nytta av framöver så det är inte bortkastad tid.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 695 inlägg
Några guider http://www.poly.se/poly/marin.aspx
Om vi ska vara kinkiga så hjälper inte splitsning så mycket för att förhindra att ändarna fransar upp sig utan då ska man tagla ändarna med tex vaxad taglingstråd. Men splitsning ät nyttigt att kunna också så det är lika bra att lära sig det på samma gång....