Hej,
Tänkte bygga en altan och den kommer då att täcka ett par källarfönster.
Det blir väldigt mörkt i källaren, så jag skulle gärna villa ha kvar ljusinsläppet.

Tänkte mig att det borde finnas nått sätt att få den närmaste delen av altantrallen transparent.
Vad finns till bud här ?

Tänkte att jag reglar upp en yta på ca 1x1 meter eller nått liknande ovan för där fönstren sitter och sen köper nått transparent golvmaterial ... Man kanske även kan tänka sig någon plexiglas/glasskiva ?

Det får inte heller bli allt för dyrt..

Några tips ?
MVH P

Kanalplast kanske kan funka?!

www.Gop.se har 32 & 40 mm, okrossbar samt väderbeständig och inte alltför dyrt om msn skall ha ett par m2 :)

Hej,
Får kolla på det! Såg även på en bild på en site N.S-4-640x478.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
att man lämnar ett utrymme för ljus i trallen.. Dock så blir det ett hål där och är inte så himla bra om man har småbarn. Får fundera på detta =)

Man skulle kunna lämna hål som på bilden och sen bygga små bord eller annat ovanför som släpper igenom ljus men inte små barn...

• Gilla
parper
  • Laddar…
Precis samma sak har jag funderat lite på till mitt framtida altanbygge.
Man skulle ju kunna täcka hålen med durkgaller.
Hur man än gör så kommer man inte ha samma ljusinsläpp som man har innan man bygger altanen.
Jag har funderat på om man även skulle ha en reflekterande skiva under hålet, vinklat så att mer ljus reflekteras mot fönstret.

Jag ser några alternativ till att täcka hålen.

Man kan bygga ett räcke runt hålen som går i samma stil som övriga räcke eller maskera räcket som ett ryggstöd i en platsbyggd bänk.

Ett annat är att göra smala blomlådor isf räcke som avgränsning. De behöver kanske inte bli lika höga då. (Kanske rosor är lämpliga för att förhindra klättring i rabatten... :rolleyes: )

Det går ju också att bygga en "ljustunnel" eller kanske snarare en "ljusbrunn". Dvs gå upp tillräckligt högt för att barn och djur inte ska ramla ner och måla insidan i ljus kulör. Låt det vara öppet både uppe och nere så samlas det inte så mycket smuts och insekter.

• Gilla
PAF
  • Laddar…
Jag var också inne på det där med ljus tunnel/spegling av nått slag.. vad finns det för material man kan jobba med där ? Man skulle önska sig ett material som speglar sig och som är formbart och väderbeständigt. Byggmax har inget sånt direkt ;-)

Tunn Aluminiumplåt som du köper på närmsta plåtfirma.

ja det låter som en vettig lösning.

Är fönstren öppningsbara och det går att komma ut kan dom vara bra att ha kvar som utrymningsväg. Kanske t.o.m. är ett krav beroende på hur det ser ut i källaren.

Jag har skrapgaller infällt i altanen utanför ytterdörren. Det kanske skulle kunna vara något?

Inköpt på beijer. Vill minnas att det kostade runt 600-700 kr.

• Gilla
parper
  • Laddar…
Kan man inte fälla in glas som är hållbart nog att gå på ?
Om man gör sådana utrymmen som på bilden så blir det ju inga jätteskivor av glas på altandelen.

Hittade ett nytt förslag... ser ut som glas: I_229e0ee348.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du gillar glasbetong kanske det kan vara ett alternativ? Det finns speciella block för montering i golv.

Priser har jag ingen aning om dock...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.