22 263 läst · 48 svar
22k läst
48 svar
Maskin till Nivell 23mm gängning?
Jag har gängat/borrat 45/70 reglar för 120 kvadrat. I runda slängar tror jag att jag har sparat cca. 20000:- på att göra det själv.
Vad jag har lärt mig:
1. De flesta (oberoende av färg/proffsighet/pris) eldrivna handhållna borrmaskiner funkar sådär för gängning. De dyra kommer kanske att klara av några hål på raken innan de börjar lukta. Det ska till en redig lågvarvig maskin för att det ska gå bra och det gäller att hålla i för glatta livet. För mig är det elektrisk (eller luftdriven) mutterpicka som gäller. Den är billig och man behöver inte hålla i så förfärligt. Julas billiga mutterpicka funkar fint för mig!
2. Låt någon svetsa en 1/2-hylsa på gängverktyget för att gänga med mutterpicka. Jag skarvade först med hemgjorda adapters och det slutade med att tappen på verktyget sprack och gick av. Tack och lov gick det att svetsa på en hylsa på stumpen ändå. Välj en billig 13mm 1/2-hylsa och TIG-svetsa för att få fin genombränning. (Dyra/hårda Cr/Mo-hylsor går inte att svetsa ihop med mjuka stålet gängverktyget är gjord i, verktygsstålet smälter innan hylsan!).
3. Borra först, gänga sen. Så länge du inte har superstark industriell pelarborr kommer det inte att gå att göra det i ett svep. Rakt/fint hål kräver snabb hastighet med flatborr, gängning kräver låg hastighet.
4. Köp dig en bra pelarborr att borra med. Jag köpte en Bosch PDB40 med justerbar hastighet. En dröm att borra hål med. Den har ett genomtänkt justerbar fixtur och när den är inställd går det fort att "mata" regeln och borra nya hål. Elektroniken "gasar på" vid belastning så borren alltid håller samma varvtal. Den pallar mer än 70mm i slag också, vilket billiga inte gör. Om du "borrar för hand" blir det lätt sneda och ovala hål, vilket leder till att plastskruven glappar.
5. Vid gängning, använd "förlängningsstumpen" på gängverktyget, annars kan verktyget komma in snett (i synnerhet om du borrade med dålig pelarborr). Kyl ner verktyget i vatten var fjärde hål, den blir väldigt varm fort. Mutterpickan är lätt att reversera, då det är bara att "backa" gängtappen när den har kommit igenom.
Så här ser min gängtapp ut med hylsan påsvetsad:
m
.
Pelarborrmaskin:
Mutterpicka:
http://www.jula.se/mutterdragare-1-2-500nm-009021
Vad jag har lärt mig:
1. De flesta (oberoende av färg/proffsighet/pris) eldrivna handhållna borrmaskiner funkar sådär för gängning. De dyra kommer kanske att klara av några hål på raken innan de börjar lukta. Det ska till en redig lågvarvig maskin för att det ska gå bra och det gäller att hålla i för glatta livet. För mig är det elektrisk (eller luftdriven) mutterpicka som gäller. Den är billig och man behöver inte hålla i så förfärligt. Julas billiga mutterpicka funkar fint för mig!
2. Låt någon svetsa en 1/2-hylsa på gängverktyget för att gänga med mutterpicka. Jag skarvade först med hemgjorda adapters och det slutade med att tappen på verktyget sprack och gick av. Tack och lov gick det att svetsa på en hylsa på stumpen ändå. Välj en billig 13mm 1/2-hylsa och TIG-svetsa för att få fin genombränning. (Dyra/hårda Cr/Mo-hylsor går inte att svetsa ihop med mjuka stålet gängverktyget är gjord i, verktygsstålet smälter innan hylsan!).
3. Borra först, gänga sen. Så länge du inte har superstark industriell pelarborr kommer det inte att gå att göra det i ett svep. Rakt/fint hål kräver snabb hastighet med flatborr, gängning kräver låg hastighet.
4. Köp dig en bra pelarborr att borra med. Jag köpte en Bosch PDB40 med justerbar hastighet. En dröm att borra hål med. Den har ett genomtänkt justerbar fixtur och när den är inställd går det fort att "mata" regeln och borra nya hål. Elektroniken "gasar på" vid belastning så borren alltid håller samma varvtal. Den pallar mer än 70mm i slag också, vilket billiga inte gör. Om du "borrar för hand" blir det lätt sneda och ovala hål, vilket leder till att plastskruven glappar.
5. Vid gängning, använd "förlängningsstumpen" på gängverktyget, annars kan verktyget komma in snett (i synnerhet om du borrade med dålig pelarborr). Kyl ner verktyget i vatten var fjärde hål, den blir väldigt varm fort. Mutterpickan är lätt att reversera, då det är bara att "backa" gängtappen när den har kommit igenom.
Så här ser min gängtapp ut med hylsan påsvetsad:
m
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pelarborrmaskin:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mutterpicka:
http://www.jula.se/mutterdragare-1-2-500nm-009021
Redigerat:
Jag har även som du gjort svetsat fast en hylsa och kör med mutterdragare men för mig tar det ganska lång tid att gänga ett hål. hur länge tar det för dig att gänga ett hål?Zakalwe skrev:Jag har gängat/borrat 45/70 reglar för 120 kvadrat. I runda slängar tror jag att jag har sparat cca. 20000:- på att göra det själv.
Vad jag har lärt mig:
1. De flesta (oberoende av färg/proffsighet/pris) eldrivna handhållna borrmaskiner funkar sådär för gängning. De dyra kommer kanske att klara av några hål på raken innan de börjar lukta. Det ska till en redig lågvarvig maskin för att det ska gå bra och det gäller att hålla i för glatta livet. För mig är det elektrisk (eller luftdriven) mutterpicka som gäller. Den är billig och man behöver inte hålla i så förfärligt. Julas billiga mutterpicka funkar fint för mig!
2. Låt någon svetsa en 1/2-hylsa på gängverktyget för att gänga med mutterpicka. Jag skarvade först med hemgjorda adapters och det slutade med att tappen på verktyget sprack och gick av. Tack och lov gick det att svetsa på en hylsa på stumpen ändå. Välj en billig 13mm 1/2-hylsa och TIG-svetsa för att få fin genombränning. (Dyra/hårda Cr/Mo-hylsor går inte att svetsa ihop med mjuka stålet gängverktyget är gjord i, verktygsstålet smälter innan hylsan!).
3. Borra först, gänga sen. Så länge du inte har superstark industriell pelarborr kommer det inte att gå att göra det i ett svep. Rakt/fint hål kräver snabb hastighet med flatborr, gängning kräver låg hastighet.
4. Köp dig en bra pelarborr att borra med. Jag köpte en Bosch PDB40 med justerbar hastighet. En dröm att borra hål med. Den har ett genomtänkt justerbar fixtur och när den är inställd går det fort att "mata" regeln och borra nya hål. Elektroniken "gasar på" vid belastning så borren alltid håller samma varvtal. Den pallar mer än 70mm i slag också, vilket billiga inte gör. Om du "borrar för hand" blir det lätt sneda och ovala hål, vilket leder till att plastskruven glappar.
5. Vid gängning, använd "förlängningsstumpen" på gängverktyget, annars kan verktyget komma in snett (i synnerhet om du borrade med dålig pelarborr). Kyl ner verktyget i vatten var fjärde hål, den blir väldigt varm fort. Mutterpickan är lätt att reversera, då det är bara att "backa" gängtappen när den har kommit igenom.
Så här ser min gängtapp ut med hylsan påsvetsad:
m[bild].
Pelarborrmaskin:
[bild]
Mutterpicka:
[länk]
Det går inte så överdrivet fort, säg 10-20 sekunder per hål. Men inte så sakta att det spelar någon roll. Det går åt mer tid på att mata fram regeln och kyla gängtappen...puda skrev:
Tack så jättemycket för bra tips och råd där!Zakalwe skrev:Jag har gängat/borrat 45/70 reglar för 120 kvadrat. I runda slängar tror jag att jag har sparat cca. 20000:- på att göra det själv.
Vad jag har lärt mig:
1. De flesta (oberoende av färg/proffsighet/pris) eldrivna handhållna borrmaskiner funkar sådär för gängning. De dyra kommer kanske att klara av några hål på raken innan de börjar lukta. Det ska till en redig lågvarvig maskin för att det ska gå bra och det gäller att hålla i för glatta livet. För mig är det elektrisk (eller luftdriven) mutterpicka som gäller. Den är billig och man behöver inte hålla i så förfärligt. Julas billiga mutterpicka funkar fint för mig!
2. Låt någon svetsa en 1/2-hylsa på gängverktyget för att gänga med mutterpicka. Jag skarvade först med hemgjorda adapters och det slutade med att tappen på verktyget sprack och gick av. Tack och lov gick det att svetsa på en hylsa på stumpen ändå. Välj en billig 13mm 1/2-hylsa och TIG-svetsa för att få fin genombränning. (Dyra/hårda Cr/Mo-hylsor går inte att svetsa ihop med mjuka stålet gängverktyget är gjord i, verktygsstålet smälter innan hylsan!).
3. Borra först, gänga sen. Så länge du inte har superstark industriell pelarborr kommer det inte att gå att göra det i ett svep. Rakt/fint hål kräver snabb hastighet med flatborr, gängning kräver låg hastighet.
4. Köp dig en bra pelarborr att borra med. Jag köpte en Bosch PDB40 med justerbar hastighet. En dröm att borra hål med. Den har ett genomtänkt justerbar fixtur och när den är inställd går det fort att "mata" regeln och borra nya hål. Elektroniken "gasar på" vid belastning så borren alltid håller samma varvtal. Den pallar mer än 70mm i slag också, vilket billiga inte gör. Om du "borrar för hand" blir det lätt sneda och ovala hål, vilket leder till att plastskruven glappar.
5. Vid gängning, använd "förlängningsstumpen" på gängverktyget, annars kan verktyget komma in snett (i synnerhet om du borrade med dålig pelarborr). Kyl ner verktyget i vatten var fjärde hål, den blir väldigt varm fort. Mutterpickan är lätt att reversera, då det är bara att "backa" gängtappen när den har kommit igenom.
Så här ser min gängtapp ut med hylsan påsvetsad:
m[bild].
Pelarborrmaskin:
[bild]
Mutterpicka:
[länk]
En fråga, är du färdigrenoverad vad gäller Nivell-golv och inte behöver din egentillverkade gängsats längre? Har dessvärre ingen tillgång till svets, och kan gärna köpa loss din gängtapp om du känner att den ligger och samlar damm.
Ska se till att budgetera in en pelarborrmaskin helt klart, låter som ett klokt beslut.
Hej!ancientacid skrev:Tack så jättemycket för bra tips och råd där!
En fråga, är du färdigrenoverad vad gäller Nivell-golv och inte behöver din egentillverkade gängsats längre? Har dessvärre ingen tillgång till svets, och kan gärna köpa loss din gängtapp om du känner att den ligger och samlar damm.
Ska se till att budgetera in en pelarborrmaskin helt klart, låter som ett klokt beslut.
Tyvärr, jag har ett rum kvar så jag kommer inte att sälja gängverktyget än Du kan lämna in gängtappen till valfri mekanisk verkstad, det tar en kvart att svetsa ihop. (bra) pelarborr är ett måste, annars blir hålen ovala/sneda och skruvarna glappar. Jag tjänade in ovanstående Bosch pelarborrmaskin på 12 reglar (!) Jag har för mig att jag köpte den på Jula för 2400:- eller dylikt. Dessutom är den som gjord för just denna arbetsmoment då snabbfästet/skruvstycket gör det enkelt att "mata på" regeln under borren. Hålet i foten är dock aningen för litet för Nivell-flatborren så jag fick grada av den med roterande fil så att borren kunde gå igenom hela regeln utan att ta i stödet.
Tips: ta en regel och märk upp hål noggrant, med måttband. Sen kan du använda den som "mall" och bara rita av ett sträck på alla andra reglar.
Redigerat:
Får leta vidare, lagt in en köpannons ifall det är någon som läser och vet med er att ni har ett verktyg liggandesZakalwe skrev:Hej!
Tyvärr, jag har ett rum kvar så jag kommer inte att sälja gängverktyget än Du kan lämna in gängtappen till valfri mekanisk verkstad, det tar en kvart att svetsa ihop. (bra) pelarborr är ett måste, annars blir hålen ovala/sneda och skruvarna glappar. Jag tjänade in ovanstående Bosch pelarborrmaskin på 12 reglar (!) Jag har för mig att jag köpte den på Jula för 2400:- eller dylikt. Dessutom är den som gjord för just denna arbetsmoment då snabbfästet/skruvstycket gör det enkelt att "mata på" regeln under borren. Hålet i foten är dock aningen för litet för Nivell-flatborren så jag fick grada av den med roterande fil så att borren kunde gå igenom hela regeln utan att ta i stödet.
Tips: ta en regel och märk upp hål noggrant, med måttband. Sen kan du använda den som "mall" och bara rita av ett sträck på alla andra reglar.
Det är ju rena ockerpriset med allt vad gäller Nivell känns det som, har totalt 100kvm att renovera och efter att ha köpt reglar/skruv/isolering till 30kvm, samt de nödvändiga verktygen och den största fläkten känns det som att man hellre gör jobbet med gängningen själv för att åtminstone spara in lite pengar... Men därtill kommer att bara gängverktyget går på närmare 2000kr.
Men men, kan få loss just en sån Bosch PDB 40 för ca 2200kr, och ett gängverktyg på det så är man uppe i 4kkr. Ungefär vad bara reglarna för nästa rum kommer kosta om man köper original, men med vanliga byggreglar och lite extra arbetstid kommer man tjäna in verktygen (och borren har man säkert användning av till fler saker), så känns lika bra att tänka igenom det här noggrant innan jag handlar vanliga Nivell-reglar för 60kr/lpm igen.
Har lite planer att tillverka en egen lösning på detta nivellssystem så man får ner kostnaden.
Det jag funderar på hur det är med isoleringen som nivells har. Är den speciell på något sätt och finns det billigare bra alternativ. Cellplast ?
Det jag funderar på hur det är med isoleringen som nivells har. Är den speciell på något sätt och finns det billigare bra alternativ. Cellplast ?
Antagligen går västkustskiva bra, den är lite styvare.jontte skrev:
Ett fungerande alt om man har 45*45 reglarna alt 70*45 och ska isolera hela höjden är att bara spika länkt tvärs på undersidan, eller galvad ståltråd som extra nedhängningsskydd.
Spikband går med bra, hänger väl lite på priset helt enkelt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har köpt vanlig cellplast på Byggmax och kapat den i rätt storlek mha. hemmagjord varmtrådskniv (byggd av ett gamalt bord, batteriladdare och rostfri tråd). Jag har uteslutande kört med 70mm tjock cellplast och 70-reglar, annars blir isoleringen för tunn. Sen är det bara att köpa 600mm cellplastblock och kapa ner dessa till 510mm på längden. Att kapa frigolit med fogsvans går också bra, men det blir mycket damm så varmtråd är att föredra, åtminstone inomhus.jontte skrev:
Upphängningsplåtar är dock något jag köpte original. Det är liten kostnad i sammanhanget, och mycket smidigt sätt att hålla cellplasten på plats.
Redigerat:
Nån som hittat ett bra alternativ till Nivells dyra gängtapp? Att borra 21 mm går ju att lösa enkelt i en pelarborr tex. Men hur är det med gängningen? Finns det verkligen inga alternativ till den? Hur blir det om man borrar 22 mm, inte gängar och "tvingar" in plast tappen utan gängning? (Kanske ett dumt alternativ men kanske nån som vet...)
21mm gäng "finns inte". Jag har letat högt och lågt på järnaffärer. Det är knappt så plattborr finns....22mm är närmaste och skulle i så fall behöva slipas ner till 21mm. Visst är det tokig storlek men jag tror att de valde det för att man inte ska kunna tillverka egna reglar så lätt utan tvingas köpa färdiga för tiodubbla prisetPerkka skrev:Nån som hittat ett bra alternativ till Nivells dyra gängtapp? Att borra 21 mm går ju att lösa enkelt i en pelarborr tex. Men hur är det med gängningen? Finns det verkligen inga alternativ till den? Hur blir det om man borrar 22 mm, inte gängar och "tvingar" in plast tappen utan gängning? (Kanske ett dumt alternativ men kanske nån som vet...)
Det är ingen idé att borra 22mm och "tvinga" skruvar. Det är ganska svårt att justera pluggar även när allt är rättgängat. Borrar man snett glappar dem och är allt tight löper de ganska trögt.
Nivellskruven är M24. Jag har gängat med vanlig M24x3 gängtapp i 21 mm hål och det fungerar bra.
Nivellverktyget ser ut att ha en fördel i att det har en styrtapp som nog gör det lättare att sätta gängan rakt. Jag har dock aldrig provat detta. Det kostar ju väldigt mycket mer än en vanlig gängtapp.
Nivellverktyget ser ut att ha en fördel i att det har en styrtapp som nog gör det lättare att sätta gängan rakt. Jag har dock aldrig provat detta. Det kostar ju väldigt mycket mer än en vanlig gängtapp.
HejZ Zakalwe skrev:Jag har gängat/borrat 45/70 reglar för 120 kvadrat. I runda slängar tror jag att jag har sparat cca. 20000:- på att göra det själv.
Vad jag har lärt mig:
1. De flesta (oberoende av färg/proffsighet/pris) eldrivna handhållna borrmaskiner funkar sådär för gängning. De dyra kommer kanske att klara av några hål på raken innan de börjar lukta. Det ska till en redig lågvarvig maskin för att det ska gå bra och det gäller att hålla i för glatta livet. För mig är det elektrisk (eller luftdriven) mutterpicka som gäller. Den är billig och man behöver inte hålla i så förfärligt. Julas billiga mutterpicka funkar fint för mig!
2. Låt någon svetsa en 1/2-hylsa på gängverktyget för att gänga med mutterpicka. Jag skarvade först med hemgjorda adapters och det slutade med att tappen på verktyget sprack och gick av. Tack och lov gick det att svetsa på en hylsa på stumpen ändå. Välj en billig 13mm 1/2-hylsa och TIG-svetsa för att få fin genombränning. (Dyra/hårda Cr/Mo-hylsor går inte att svetsa ihop med mjuka stålet gängverktyget är gjord i, verktygsstålet smälter innan hylsan!).
3. Borra först, gänga sen. Så länge du inte har superstark industriell pelarborr kommer det inte att gå att göra det i ett svep. Rakt/fint hål kräver snabb hastighet med flatborr, gängning kräver låg hastighet.
4. Köp dig en bra pelarborr att borra med. Jag köpte en Bosch PDB40 med justerbar hastighet. En dröm att borra hål med. Den har ett genomtänkt justerbar fixtur och när den är inställd går det fort att "mata" regeln och borra nya hål. Elektroniken "gasar på" vid belastning så borren alltid håller samma varvtal. Den pallar mer än 70mm i slag också, vilket billiga inte gör. Om du "borrar för hand" blir det lätt sneda och ovala hål, vilket leder till att plastskruven glappar.
5. Vid gängning, använd "förlängningsstumpen" på gängverktyget, annars kan verktyget komma in snett (i synnerhet om du borrade med dålig pelarborr). Kyl ner verktyget i vatten var fjärde hål, den blir väldigt varm fort. Mutterpickan är lätt att reversera, då det är bara att "backa" gängtappen när den har kommit igenom.
Så här ser min gängtapp ut med hylsan påsvetsad:
m[bild].
Pelarborrmaskin:
[bild]
Mutterpicka:
[länk]
Tack för din utförliga beskrivning. Jag undrar var man kan köpa gängverktyget?