1 161 005 läst · 6 151 svar
1161k läst
6,2k svar
Bosch Indego 10 robotklippare
Jag har också senaste versionen med "varje gång" inställd. Min går ut med kantklippning varje ny klipprunda. Jag kör enbart med manuell start och låter klipparen gå färdigt varje gång vilket tar två dygn per klipprunda.frav skrev:
Lyftsensorn skall reagera först efter ett par sekunders lyft. Om en hjulaxelinfästning kärvar kan man smörja upp axeln med lite silikon- eller 556- spray i hålet. Detta var ett problem med de första klipparna med ljusgrå hjulaxlar. De numera svarta skall fungera bra.Linus Kroon skrev:
Redigerat:
Då syftar du på de främre axlarna i "leksakshjulen" ?
Tittade på den lite snabbt nu och jag tror jag förstår vad du menar, ändrade tråden lite på ett problemställe och körde en ny kartering (den första var på högt blött gräs så jag tänkte att den va lite vilsen för att det slirat) märkte att framhjulen "klonkar" väldigt mycket när den rullar över min knaggliga matta, frågan är om man kan sätta fjädrar eller nåt som gör det mindre känsligt...
Framhjulen må kunne bevege seg lett opp og ned det er derfor Waxinator anbefaler at du smør upp akselen hvis den er tørr. Lyftsensoren sitter i framhjulen gjør du de mindre kjennslig..... ta inte bort denna funksjonen !Linus Kroon skrev:Tittade på den lite snabbt nu och jag tror jag förstår vad du menar, ändrade tråden lite på ett problemställe och körde en ny kartering (den första var på högt blött gräs så jag tänkte att den va lite vilsen för att det slirat) märkte att framhjulen "klonkar" väldigt mycket när den rullar över min knaggliga matta, frågan är om man kan sätta fjädrar eller nåt som gör det mindre känsligt...
Nja... då är det bättre att du fixar till gräsmattan med lite utfyllnadsjord. Gräset växer snart över lagningarna. På min "gräsmatta" har jag några småtallar vars rötter kommer upp här och var... Jag hugger bort dem innan de blir för kraftiga.Linus Kroon skrev:
P.S. Om du ändå skall trixa med klipparens funktion (och garanti ?) så kan du göra som med de gamla skivspelarnas tonarmssänkare... smeta in axlarna med den mycket trögflytande sillikonpastan (100 000 cSt). Risken är dock att gräs och smuts fastnar runt axeln och i hålet...
Redigerat:
Hej
Imorgon är det äntligen dags att lägga ut tråden runt trädgården.
Jag önskar lite input på hur nära man kan lägga trådarna varandra och ändå få klippt mellan två öar till exempel.
I manualen står ju 1m, och då blir ju avståndet ca 1.4m. Men tidigare i tråden så visas det ju att det funkar med 70cm under en parkbänk.
Jag skall också över en grusinfart för att nå en separat gräsyta, vilket avstånd är lämpligt då? Vad funkar på rampen som visas på filmen för några inlägg sen? Slås aggregatet av under ett visst avstånd?
Jag önskar lite input på hur nära man kan lägga trådarna varandra och ändå få klippt mellan två öar till exempel.
I manualen står ju 1m, och då blir ju avståndet ca 1.4m. Men tidigare i tråden så visas det ju att det funkar med 70cm under en parkbänk.
Jag skall också över en grusinfart för att nå en separat gräsyta, vilket avstånd är lämpligt då? Vad funkar på rampen som visas på filmen för några inlägg sen? Slås aggregatet av under ett visst avstånd?
Jag prövade med 13 cm i skarpa svängar men det gick inte. 15 cm gick bra. På rampen ökade jag detta till 16 cm. Den totala bredden rampen har är 65 cm. Den har ännu inte trillat ner Den klipper på såna ställen vid kantklippning.GordonE skrev:Hej
Redigerat:
Tack för ett bra svar!
Dock har jag 5.8 mjukvaran, och jag läste ett inlägg du skrev om att det inte funkade med så smal passage med den, så jag la trådarna med 25cm avstånd. Under karteringen missade klipparen helt ingången, så det var ju lite trist.
Jag ska prova imorgon med att göra ingången mer trattformad och se om man kan lura in den...
Som det är nu så missar den en rätt stor biyta, och det är ju trist.
Dock har jag 5.8 mjukvaran, och jag läste ett inlägg du skrev om att det inte funkade med så smal passage med den, så jag la trådarna med 25cm avstånd. Under karteringen missade klipparen helt ingången, så det var ju lite trist.
Jag ska prova imorgon med att göra ingången mer trattformad och se om man kan lura in den...
Ikväll släppte jag ut den igen efter att ha gjort radie på ingångarna, och då följde klipparen plötsligt trådarna över gången.
Jag hade också tre vinklar som var för spetsiga, ca 110 grader, och det verkar inte funka så bra. Resultatet blev att klipparen svängde över och visade felkod för att den befann sig utanför slingan.
Jag hade också tre vinklar som var för spetsiga, ca 110 grader, och det verkar inte funka så bra. Resultatet blev att klipparen svängde över och visade felkod för att den befann sig utanför slingan.
Trattformat är rätt. Den måste svänga in successivt i en smal passage. Vi rampen har jag drygt en halv meter insvängning.GordonE skrev:Tack för ett bra svar!
I går kväll så gjorde den dock något misstag där. Ett framhjul var bredvid rampen när den var på väg upp. Jag såg inte hur det gick till så jag vet inte vilken justering jag måste göra. En gissning är att jag måste göra en mindre skarp insvängning upp på rampen. Men det kan också vara att den råkade klippa rakt upp mot rampen och hamnade snett på den.
Redigerat:
Jag har läst denna tråd med stort intresse. Tror att Bosch Indego 1000 vore en maskin som skulle passa mig bra. Tyvärr blir jag lite fundersam över att så många maskiner haft problem. Det har skrivits att de senaste maskinerna inte längre har de barnsjukdomar som funnits med hjulaxlar och dåliga motorinfästningar. När började de senaste bättre maskinerna tillverkas? Fick för mig att den nya maskinen kännetecknades av en silverfärgad underdel. På Bauhaus säljs nu Bosch Indego 1000 Silver 2 vilken jag trodde var årsmodell 2014. På kartongen står det dock att den är levererad till Bauhaus år 2013. Är det den senaste modellen?
Du ska be att få öppna kartongen och läsa bak på maskinen. Det ska stå 2014 mars eller senare.hanse1 skrev:Jag har läst denna tråd med stort intresse. Tror att Bosch Indego 1000 vore en maskin som skulle passa mig bra. Tyvärr blir jag lite fundersam över att så många maskiner haft problem. Det har skrivits att de senaste maskinerna inte längre har de barnsjukdomar som funnits med hjulaxlar och dåliga motorinfästningar. När började de senaste bättre maskinerna tillverkas? Fick för mig att den nya maskinen kännetecknades av en silverfärgad underdel. På Bauhaus säljs nu Bosch Indego 1000 Silver 2 vilken jag trodde var årsmodell 2014. På kartongen står det dock att den är levererad till Bauhaus år 2013. Är det den senaste modellen?
Sen får du hålla lite koll på hjulen eftersom de inte än kan placera låsvätska rätt på skruven
Redigerat: