peternicklas
gnuttisch skrev:
Jag tror på trasig slingsensor, ska skicka in min imorgon.
Det felet tror jag har funnits förr i denna tråden. Ett kretskort som har gått sånder i laddstationen.
Kanske även viktigt att kolla skarvar/kopplingar.
 
men den funkar ju när han klipper vanligt...Bara när han ska hem för laddning och ska söka upp slingan det blir problem..
 
Martin84 skrev:
men den funkar ju när han klipper vanligt...Bara när han ska hem för laddning och ska söka upp slingan det blir problem..
precis, bara när den ska hem som den får spader.
 
synd att man inte skicka med laddstationen då ;/
 
peternicklas skrev:
Det felet tror jag har funnits förr i denna tråden. Ett kretskort som har gått sånder i laddstationen.
Kanske även viktigt att kolla skarvar/kopplingar.
möjligt, men de på supporten sa inget om att jag ska skicka med hela basen också??

alla mina skarvar är lödda med krympslang om så där tror jag inte att det är fel.
 
peternicklas
gnuttisch skrev:
möjligt, men de på supporten sa inget om att jag ska skicka med hela basen också??

alla mina skarvar är lödda med krympslang om så där tror jag inte att det är fel.
Sensorn sitter ju i klipparen, kan mycket väl vara så. Jag tolkade fel, trodde det var slingsignalen som det var fel på..
Dessa kan man väl kolla med meny och 2, eller kommer jag ihåg fel?
 
om slingsensorn som var fel borde den väll inte funka när han klipper?
 
peternicklas
Martin84 skrev:
om slingsensorn som var fel borde den väll inte funka när han klipper?
Beror lite på hur den fungerar. Är den öppen till dess att den når slingan och då stänger när den fungerar men inte stänger då den är felaktig, så tror ju klipparen att den fortfarande är innan för slingan. Nu vet jag inte hur de fungerar men det borde vara något åt det håller.
 
peternicklas
martin43 skrev:
Någon som frågat support om programuppdatering?

V0.50 har ju några direkta brister:
Pin-kod går att stänga av utan att kunna koden
Om slingan är blockerad står roboten och stångar tills batteriet är slut
Om strömmen försvinner när den står och laddar backar den ur laddstationen och irrar omkring ett tag tills den ger upp, t.e.x gräver en grop i sjöstenen utanför min slinga
Den verkar gå på batteri när den står i standby, batteriet börjar nämligen ladda då och då för att återställa det. Onödigt slitage.

Det var dom jag kom ihåg. :)
Finns en viss möjlighet att det når fram. Vi kan hoppas att de lyssnar och uppdaterar mjukvaran. Jag har skickat info om klickandet som uppstår i bakhjulen, mjukvarufel, så vi får hoppas att de kommer med en ny utgåva snart. Skulle vara bra om man själv kan uppgradera mmukvaran. Vi vet hur man gör men vi behöver då bin-filen och en kabel.
 
Martin84 skrev:
om slingsensorn som var fel borde den väll inte funka när han klipper?
Det kan ju var en av de två sensorerna som felar, då kan den klippa men vrider sig förmodligen åt samma håll hela tiden. Om du trycker fram meny 2 och för klipparen äver gränslinan ser du om båda sensorerna reagerar, för över den i 45 grader vinkel så ser du att först den en och sedan den andra reagerar om det fungerar som det skall.
 
såhär beter sig min vid hemgång, efter ett par försök sedan börjar den följa slingan hem och förhoppningsvis når den hela vägen hem innan den tappar och försöker på nytt igen.

[video=youtube;trVw-0hpBIw]https://www.youtube.com/watch?v=trVw-0hpBIw[/video]
 
peternicklas
gnuttisch skrev:
såhär beter sig min vid hemgång, efter ett par försök sedan börjar den följa slingan hem och förhoppningsvis når den hela vägen hem innan den tappar och försöker på nytt igen.

[video=youtube;trVw-0hpBIw]https://www.youtube.com/watch?v=trVw-0hpBIw[/video]
Vad finns på andra sidan smt var ligger slingan i förhållande till där den vänder?
 
så gör exakt min med....
 
peternicklas skrev:
Vad finns på andra sidan smt var ligger slingan i förhållande till där den vänder?

lite gräs och grus, sedan en garageuppfart. Inget som kan störa.

Sen så stannar vid slingan och "hemgång" är åt vänster.
 
peternicklas
Hur långt avstånd har du/ni från er laddstation?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.