Jag ska lägga om taket med start om ett par veckor. Hela taket är iaf ett gammalt lockplanktak där vissa delar är helt ok medans andra troligtvis är delvis rötskadade. Båda sidor har taklyft och de partierna som är lyfta har fått ett flackare tak och där misstänker jag oxå att skadorna är värst
Exakt hur det ser ut vet ja inte förrän jag rivit av allt och då vill ja ju inte bli stående utan vetskap vad jag ska göra. Så ffrågan är vilka alternativ man har när man renoverar gamla lockplanktak? Bör ju vara en ganska vanlig renovering men hittar inte mycket om det.
1. Om planktaket är OK (vilket jag gissar att det är på de branta partierna) så är tanken att riva bort bärläkten, sätta nya ströläkt på lockplankorna, Tdiff duk ovanpå, sedan bärläkt och sist pannan (köpt vittinge nova, falsad 1kup). Denna variant har jag fått som förslag från T-emballage som säljer tdiff duken och även fått det bekräftat på forumet att det skulle vara en ok lösning.
2. Om några brädor är rötskadade? Ska jag försöka byta dessa då mot nya? Problemet är ju at det är ett gammalt lockplanktak med olika bredde och troligtvis inte nån standardtjocklek på brädorna. Känns lite knepigt att få tag i prylar snabbt i semestertider.. ..Att riva bort allt och sponta känns ju inte heller som en helt bra lösning...., kanske riva bort rötan och sponta uppe på? Fast då är väll inte t-diffduken helt lämplig...
3. Helrötet då är det ju bara att riva väck allt och börja från grunden men så illa kommer det nog inte vara
Exakt hur det ser ut vet ja inte förrän jag rivit av allt och då vill ja ju inte bli stående utan vetskap vad jag ska göra. Så ffrågan är vilka alternativ man har när man renoverar gamla lockplanktak? Bör ju vara en ganska vanlig renovering men hittar inte mycket om det.
1. Om planktaket är OK (vilket jag gissar att det är på de branta partierna) så är tanken att riva bort bärläkten, sätta nya ströläkt på lockplankorna, Tdiff duk ovanpå, sedan bärläkt och sist pannan (köpt vittinge nova, falsad 1kup). Denna variant har jag fått som förslag från T-emballage som säljer tdiff duken och även fått det bekräftat på forumet att det skulle vara en ok lösning.
2. Om några brädor är rötskadade? Ska jag försöka byta dessa då mot nya? Problemet är ju at det är ett gammalt lockplanktak med olika bredde och troligtvis inte nån standardtjocklek på brädorna. Känns lite knepigt att få tag i prylar snabbt i semestertider.. ..Att riva bort allt och sponta känns ju inte heller som en helt bra lösning...., kanske riva bort rötan och sponta uppe på? Fast då är väll inte t-diffduken helt lämplig...
3. Helrötet då är det ju bara att riva väck allt och börja från grunden men så illa kommer det nog inte vara
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag har renoverat ett liknande tak.
Det gamla taket var täckt med masonit. Minns inte om jag rev bort masoniten innan jag fortsatte med nästa steg.
Taket var i hyfsat skick, dvs inte mycket rötskador men ganska mycket insektsangrepp.
Jag täckte hela taket med 10 mm konstruktionsplywood, som jag skruvade i "locken".
Det gav en jämn bärighet och styrka, och var ett bra underlag för pappen.
Därefter takpapp, strö- och bärläkt och till sist pannor.
Det blev utmärkt
Fråga: Varför skall du lägga ströläkten under duken?
Det verkar bakvänt, varför ströläkt alls då?
Det gamla taket var täckt med masonit. Minns inte om jag rev bort masoniten innan jag fortsatte med nästa steg.
Taket var i hyfsat skick, dvs inte mycket rötskador men ganska mycket insektsangrepp.
Jag täckte hela taket med 10 mm konstruktionsplywood, som jag skruvade i "locken".
Det gav en jämn bärighet och styrka, och var ett bra underlag för pappen.
Därefter takpapp, strö- och bärläkt och till sist pannor.
Det blev utmärkt
Fråga: Varför skall du lägga ströläkten under duken?
Det verkar bakvänt, varför ströläkt alls då?
Det va den info jag fick från t-emballage för deras diffutionsöppna duk, dvs att jag skulle lägga strö först och sedan spänna över med duken och sedan bärläkten. Tycker oxå det känns lite småkummt
Körde du med tjärpapp som duk? Riktade du upp skivorna eller bärläkten? Låter lite dyrt med plywood på hela taket..150kvm...x70=10000kr...
Om det bara är några få brädor so är dåliga kanske man kan riva bort dom bara och låta det vara. Folk sätter ju difföppen duk direkt på takstolar lixom...
Körde du med tjärpapp som duk? Riktade du upp skivorna eller bärläkten? Låter lite dyrt med plywood på hela taket..150kvm...x70=10000kr...
Om det bara är några få brädor so är dåliga kanske man kan riva bort dom bara och låta det vara. Folk sätter ju difföppen duk direkt på takstolar lixom...
inga andra kommentarer på detta? tycker ju som sagt att det borde vara ett vanligt renoveringsmoment med ett gammalt lockplanktak.... Nåvöl får väll köpa lite presseningar och riva av teglet och se hur det mår
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det var på den tiden det inte fanns diff-öppen takduk, så "tjärpapp", ja. Det var alltså på 1980-talet.Arne999 skrev:
Och de nya dukarna kanske är mer förlåtande mot ett ojämnt underlag.
Men med gammal hederlig takpapp som skall spikas varje dm så fanns inte så många andra alternativ till att ordna ett jämt underlag.
Inte så konstigt om du tänker efter. Det finns nog inte så många sådana tak kvar nu...
http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/224063-ombyggnadsfunderingar-hur-skulle-ni-gjort.html
Vi har rätt nyligen lagt vad som troligen är ett gammalt locktak. Här var dock locken redan borttagna, troligtvis på 60-talet vid förra takomläggningen. Nu låg alla brädor kant-i-kant. Slätt så att säga. En del av brädorna var dåliga. De bytte vi till vanlig 22mm panel. Detta funkade för det mesta bra. Vissa av de gamla brädorna var tjockare, kanske 30mm, där fick vi kila inunder. Det gamla virket var dock generellt av mycket bättre kvalitet och kunde ta större vikt utan att sacka vid samma tjocklek. Så där det behövdes förstärkte vi upplagen under.
På detta spikade vi takpapp läktade och la tillbaka det gamla teglet.
Jag har inte jobbat med duk men tycker det verkar knepigt att inte kunna gå på taket. Både under själva omläggningen och senare (mer än på läkten då när den kommit på plats.)
En variant som också brukar rekommenderas är att man spikar oljehärdat board över allt och så läktar ovanpå det.
På detta spikade vi takpapp läktade och la tillbaka det gamla teglet.
Jag har inte jobbat med duk men tycker det verkar knepigt att inte kunna gå på taket. Både under själva omläggningen och senare (mer än på läkten då när den kommit på plats.)
En variant som också brukar rekommenderas är att man spikar oljehärdat board över allt och så läktar ovanpå det.
JO de flesta må va utbytta men det finns väll gott om gamla rävar på forumet som minns hur dom gjorde
Oljehärdad board har jag hört ett å annat om.. men inte blivit övertygad. Låter gött att ha difföppet så det lutar fortfarande åt det.
Snackat med t-emballage igen och om jag lägger spont/plywood först så måste jag sätta ströläkt innan duken, inte duken direkt på ett solitt underlag!. Vad gäller ströläkt cc120 så krävs 45cx70 "bärläkt" (typ reglar skulla jag kalla det snarare än läkt). Finns det nått skäl till att sätta cc120 framför cc60?? känns ju smidigare att sätta cc60 och 25x38 bärläkt, bygger ju mindre höjd osv osv...
Oljehärdad board har jag hört ett å annat om.. men inte blivit övertygad. Låter gött att ha difföppet så det lutar fortfarande åt det.
Snackat med t-emballage igen och om jag lägger spont/plywood först så måste jag sätta ströläkt innan duken, inte duken direkt på ett solitt underlag!. Vad gäller ströläkt cc120 så krävs 45cx70 "bärläkt" (typ reglar skulla jag kalla det snarare än läkt). Finns det nått skäl till att sätta cc120 framför cc60?? känns ju smidigare att sätta cc60 och 25x38 bärläkt, bygger ju mindre höjd osv osv...
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det där låter märkligt!. Jag tycker att du skall kolla med en annan leverantör också, eller kan det vara ett missförstånd?Arne999 skrev:
Jag har också difföppen duk, som ligger direkt på råsponten (med 100 mm cellplast över, s.k. klimatvind ).
När man läktar med 45x70 reglar är det väl för att man inte har något undertak alls, utan lägger bärläkten direkt på takstolarna.Arne999 skrev:
Vanlig bärläkt 25x38 verkar vara det rätta här!
Hmm ok..förvirringen fortsätter alltså.. tycker iof att det låter sunt med en luftspalt mellan duken och sponten men vill ju inte göra det i onödan
men om man lägger ströläkt cc120 med eller utan undertak emellan så är det la det som avgör? spelar ju ingen roll vad som finns mellan ströläkten för bärläktensskull. Bärläkten bärs ju upp vid varje 120cm punkt oavsett
men om man lägger ströläkt cc120 med eller utan undertak emellan så är det la det som avgör? spelar ju ingen roll vad som finns mellan ströläkten för bärläktensskull. Bärläkten bärs ju upp vid varje 120cm punkt oavsett
ser en fördel med cc120 och det är att eventuell uppriktining av taket blir smidigare eftersom det är hälften så många ströläkt som ska riktas upp, antar att det är dom man riktar eller är det lättare att lägga nått under bärläkten?
Dethär svaret fick jag angående strölästes UNdER duken
Inte för att få till en luftning under utan för att få infästningspunkter och linje i dessa ströläkter (falska takstolstoppar).
Luftningen behövs endast över produkten och infästningen kommer att bli i takfallets riktning, enligt monteringsanvisning,
och på högre punkter än vattenavrinningen emellan ströläkten. Duken får gärna bottna på underlaget däremellan. Ok
Inte för att få till en luftning under utan för att få infästningspunkter och linje i dessa ströläkter (falska takstolstoppar).
Luftningen behövs endast över produkten och infästningen kommer att bli i takfallets riktning, enligt monteringsanvisning,
och på högre punkter än vattenavrinningen emellan ströläkten. Duken får gärna bottna på underlaget däremellan. Ok
Vårt gamla locktak renoverade förra ägaren (på 90-talet troligtvis) med oljehärdad board under läkt och pannor.
Vad är nackdelen med denna lösning, blir det för tätt?
Jag hade bytt de eventuellt dåliga brädorna mot nya panelbrädor eller liknande. Om det skiljer för mycket i tjocklek går det väl hyfsat enkelt att shimsa upp antingen de nya lockbrädorna eller bärläkten?
Vad är nackdelen med denna lösning, blir det för tätt?
Jag hade bytt de eventuellt dåliga brädorna mot nya panelbrädor eller liknande. Om det skiljer för mycket i tjocklek går det väl hyfsat enkelt att shimsa upp antingen de nya lockbrädorna eller bärläkten?
Läggs väl lite som plåt eller pannor, alltså med överlapp åt alla håll och åt rätt håll så att vatten inte kan rinna in under. Jag gissar att med de 3mm boarden är tjock så spelar lite dubbla lager ingen roll.Arne999 skrev:
Skall renovera ett likadant lockplanktak (oisolerat) i sommar. Funderat en del på hur man löser det och så hittade jag hit. När ni pratar om board är det vanlig 3,4 mm masonit som avses gissar jag. Masonit låter tryggare för mig än duk.
Skulle behöva komplettera med lockplank då en stor del av det gamla taket är uppruttet. Men var får man tag på sådant kring Göteborg-Bohuslän? Detsamma gäller de gamla rundade takstolarna.
Skulle behöva komplettera med lockplank då en stor del av det gamla taket är uppruttet. Men var får man tag på sådant kring Göteborg-Bohuslän? Detsamma gäller de gamla rundade takstolarna.