Anna1984 skrev:
Stegdämpning behövs inte. Det sitter redan på laminatgolvet. Men det behövs ångspärr. Enligt tillverkaren behövs detta för att undvika att eventuell kondens i konstruktionen sugs upp i baksidan av plankorna.
Är det bättre att stänga in ev kondens i bjälklaget då? Tvivlar starkt på att du verkligen ska ha ångspärr.

Kondens riskerar du att få om du har temperaturskillnader, varm luft som kyls släpper ifrån sig vatten när mättnadsånghalten uppnåtts.
Man har väl ofta rätt lika temp inomhus.

Jag förstår inte heller varför det ska vara plast mellan spån och gips, hur får man kondens i bjälklaget? Men om det nu ska vara det så lär byggmaxplasten duga alldeles ypperligt.
Bjälklaget är väl inte tätt för övrigt så det kan knappast vara ngn fara att lägga dit plasten.

Hur fäster du golvgipset?

Redigerat:
Mattiaz skrev:
Jag förstår inte heller varför det ska vara plast mellan spån och gips, hur får man kondens i bjälklaget? Men om det nu ska vara det så lär byggmaxplasten duga alldeles ypperligt.
Bjälklaget är väl inte tätt för övrigt så det kan knappast vara ngn fara att lägga dit plasten.

Hur fäster du golvgipset?
Jag tänkte fråga golvvärmeleverantören om hur man ska fästa dem. Ev. tänkte jag lägga det flytande om det går bra. Annars kommer jag att limma det.

Redigerat:
Jag är nyfiken av de anledningen att jag själv snart ska lägga golvvärme på övervåningen.
Hur ser din golvvärmekonstruktion ut?

Mattiaz skrev:
Jag är nyfiken av de anledningen att jag själv snart ska lägga golvvärme på övervåningen.
Hur ser din golvvärmekonstruktion ut?
Först är det ett bärande golv med spånskivor. Sen kommer jag att lägga spårskiva EPS 30. På/i dessa kommer jag att lägga värmefördelningsplåtar. I spåren på plåtarna kommer jag att lägga LK Universalrör PE-X, 16x2,2. Sen ska det ju på den där ångspärren. Efter det så lägger jag ett lager golvgips och slutligen laminatgolvet.
Total bygghöjd blir ca 5 cm.

S
Anna1984 skrev:
Först är det ett bärande golv med spånskivor. Sen kommer jag att lägga spårskiva EPS 30. På/i dessa kommer jag att lägga värmefördelningsplåtar. I spåren på plåtarna kommer jag att lägga LK Universalrör PE-X, 16x2,2. Sen ska det ju på den där ångspärren. Efter det så lägger jag ett lager golvgips och slutligen laminatgolvet.
Total bygghöjd blir ca 5 cm.
oj. det blir ett tjockt golv det

SBH skrev:
oj. det blir ett tjockt golv det
Inte så farligt för ett golvvärmesystem tycker. Visst utan golvgips hade det blivit 1,3 cm tunnare. Men annars är det nog det man får räkna med.

Tjockleken spelar väl ingen roll så länge man tar höjd för det när man bygger.

Ligger cellplasten flytande på spångolvet?
Ska du ha plast ovanpå slingorna så kan du väl inte limma gipsen? Då limmar du ju gipsen på plasten, eller fattar jag fel?

Mattiaz skrev:
Tjockleken spelar väl ingen roll så länge man tar höjd för det när man bygger.

Ligger cellplasten flytande på spångolvet?
Ska du ha plast ovanpå slingorna så kan du väl inte limma gipsen? Då limmar du ju gipsen på plasten, eller fattar jag fel?
Ja cellplasten ligger flytande på golvet.

Jag funderade också över det där med ångspärren och sen golvgips på. Där känns det lite att man säger mot varandra. Dels står det att man ska lägga ångpärr ovan golvvärmen och under golvgipset. Sedan om man läser under rubriken "Plast- eller linoliummatta" (laminat är att räkna som plast) så står det att flytande golv ska läggas eller limmas med Kiilto floorfix.

http://www.lksystems.se/Documents/L...ärande golv med LK Spårskiva EPS 30,50,70.pdf

Men i lk:s anvisning så är det ju ingen plastfolie med när det är plast och linoleummatta. Vad är anledningen till att du ska ha det?

ANNA1984 skrev:
Jag funderade också över det där med ångspärren och sen golvgips på. Där känns det lite att man säger mot varandra.
Lk har en helt suverän support (5 + ), skicka ett mail så får du troligen hjälp, (jag fick det)

Mattiaz skrev:
Men i lk:s anvisning så är det ju ingen plastfolie med när det är plast och linoleummatta. Vad är anledningen till att du ska ha det?
http://www.golvbranschen.se/om-golv...kligen-angsparr-under-tragolvet-vid-golvvarme

Nu var detta ett trä golv, men om jag inte minns fel så har jag läst att man rekommenderar en ångspärr för olika klick golv också, .... om jag som sagt inte minns fel

Mattiaz skrev:
Jag har både frågar leverantören av golvvärmen och golvtillverkaren ang. ångspärr. Så här svara dom:

Golvleverantören:
"Med en skiva i EPS (tjocklek 30 eller 50 mm) måste tyvärr en spånskiva eller golvgips användas för att fördela trycket/belastningen på golvytan när man går på golvet. Fördelen med denna extra skiva är också att läggriktningen kan väljas helt fritt.

För det tredje måste man använda en fuktspärr (PE-folie, tjocklek 0,2 mm) på toppen av värmen för att undvika att eventuell kondens i konstruktionen sugs upp i baksidan av plankorna
."

Golvvärmeleverantören:
"Nu har jag fått svar från LK dom svarade följande: Ångspärren skall alltid läggas enligt monteringsanvisningen för respektive förläggningssätt.

Det är golvfabrikanterna som vill ha detta, oavsett om det finns en underliggande uppvärmd bottenvåning
."

Skalman65 skrev:
Lk har en helt suverän support (5 + ), skicka ett mail så får du troligen hjälp, (jag fick det)
Skickade ett mail till dem i början på veckan men har inte fått svar ännu.

Jag har bara använt lk:s support en gång och det var ingen höjdare, slutade med att jag skickade tillbaka grejerna...

Jag hade tänkt lägga glespanel och plåtar på golvspånskivan och sedan parketten direkt. Men funderar på om det inte vore bättre att följa lk:s exempel. Fast ta vanlig cellplast och fräsa ur för slingorna, dit med plåtar och slang, limma golvgips och sedan parkett.

Ngn plast blir det inte hos mig. Tror det är fullständigt onödigt på andra våningen. I huset vi bodde i tidigare hade vi golvvärme och parkett på första våningen som hade ett källarbjälklag. Lade aldrig ngn plast där och det var aldrig några bekymmer under de åtta år vi bodde där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.