MrSoderlind skrev:
Låg isoleringen mot taket? I så fall är det fuktfläckar med mögel som går att tvätta bort innan montering av luftspalt. Annars är det en yttre fuktskada med byte av råspont som följd. Är det en gammal fuktskada med som är torr och taket är bytt är det bara att köra på med luftspalt. För om det läckan är tätad så kommer den att torka i och med rörelsen i luftspalten.

MVH//Manne
Yes isoleringen låg emot råsponten. Har kört med mögeltvätt 1x boracol 2x med lite borstning där emellan. Träet är miss färgat men möglet är dött. Det är bara angripet mellan 3 st takstolar åt norr. Ingenting någon annan stans oavsett väderstreck. Så med vetskapen att det varit en läcka där sedan innan är jag väldigt säker på att det är orsaken. Inga takstolar är angripna alls.

Håller just nu på med hardboarden för att bygga luftning. Ska dock ha extra koll på vinden och se så det inte ökar. Man vet ju aldrig :)
 
Jag är verkligen imponerad av det arbete du/ni gör- det blir verkligen super!!!!!

För ganska länge sedan frågade jag (i denna tråd) om det gick att måla om plåt. Det skulle tydligen gå men byggföretaget vi varit i kontakt med säger att priset blir det samma som att byta all plåt för att färgen är så dyr! Kan det verkligen stämma? Blir det lika bra att måla om som att köpa ny plåt som är "fabriksmålad"?

I år skall huset målas om och detta är nu verkligen aktuellt då vi i samband med ommålningen vill byta färg på all plåt (färgen flagnar/lossnar ändå och nästan alla plåtarbeten är bruna vilket vi inte tycker passar på huset som är från 20-talet). Blir det aktuellt med byte så antar jag att vi får fundera på målat vs. zink (vill förstås gärna ha underhållsfritt men allt hänger förstås på vad som passar huset och vad vi har råd med förstås).

Jag är ledsen att jag "kapar" din tråd men jag är verkligen stressad över det här och vill vara säker på att vi gör rätt val (nästa "problem" blir ju då sedan att välja företag som skall utföra jobbet).
 
Misse skrev:
Jag är verkligen imponerad av det arbete du/ni gör- det blir verkligen super!!!!!

För ganska länge sedan frågade jag (i denna tråd) om det gick att måla om plåt. Det skulle tydligen gå men byggföretaget vi varit i kontakt med säger att priset blir det samma som att byta all plåt för att färgen är så dyr! Kan det verkligen stämma? Blir det lika bra att måla om som att köpa ny plåt som är "fabriksmålad"?

I år skall huset målas om och detta är nu verkligen aktuellt då vi i samband med ommålningen vill byta färg på all plåt (färgen flagnar/lossnar ändå och nästan alla plåtarbeten är bruna vilket vi inte tycker passar på huset som är från 20-talet). Blir det aktuellt med byte så antar jag att vi får fundera på målat vs. zink (vill förstås gärna ha underhållsfritt men allt hänger förstås på vad som passar huset och vad vi har råd med förstås).

Jag är ledsen att jag "kapar" din tråd men jag är verkligen stressad över det här och vill vara säker på att vi gör rätt val (nästa "problem" blir ju då sedan att välja företag som skall utföra jobbet).
Hej hej. Att måla plåten vs. Att byta ut till zink skulle kosta samma tycker jag låter orimligt. Då borde du kontakta en annan målare :).
Sedan huruvida det är värt att måla kontra byta beror ju på hur mycket det är och hur skicket på plåten i dagsläget är. Ex, att måla 20m vindskivor är knappt lönt. Då är det nästan bättre att byta om du ändå har plåtslagare på plats för annat jobb. Lägg upp en bild eller två med dina förutsättningar så är det lättare att skapa sig en uppfattning.
Zinken är som du säger underhållsfri, livslängd kan man nästan räkna med uppåt 70 år vilket är rätt okej. Se dock upp med aluzink, det enda gemensamma det materialet har med titan-zink är namnet. Aluzinken är bra till garnering på fasader ex men skulle aldrig rekommendera den att läggas på tak, skorstenar eller huvar.
 
Det är för kul att bygga, så trots fint pula i trädgården väder så har jag smugit upp och fixat i sovrummet ändå.
Återanvändning av den gamla råsponten från undertaket monteras nu upp i kattvinden.

kattvind1.jpg

Man tager vad man haver :D Hade isolering i förrådet över från tidigare projekt, fått lite isolering från vänner och bekanta så totalt i denna vägg så är det isolering från Gullfiber, Paroc och Kanuf. Tjusigt! i ren amatör snickaranda.

tagervad1.jpg

Elementet har varit bortkopplat i ungefär 2 veckor nu. Inte kommit en droppe ännu så snart är jag redo att bygga in denna koppling i väggen. Kommer att vara i drift i max 2 år innan golvvärmen tar över och radiator slingan fimpas.

elementborta.jpg
 
Redigerat:
Det går långsamt och sakta. 1 månad på att riva, isolera plasta och regla + gles. Kommer så mycket i vägen hela tiden så det blir inte så många effektiva timmar i veckan. Har passerat 30 så kalasande tar tid, sambon har uppgraderats och blivit frugan och våren bjuder på så fantastiska dagar att det är synd att spärra in sig i ett rum och koka :). Men o andra sidan har vi inte bråttom.
Idag isolerade jag taket och i morgon kommer elektrikern och drar VP och FK.

isolplast.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Farfalle och 6 till
  • Laddar…
Elektrikern blev klar förra veckan, började med sista lagret med isolering och OSB idag morsdag till ära :). Blev tre väggar innan den bandade skruven tog slut. Får shoppa på mig ett lager med skruv så detta inte händer igen, känns så snopet och är rätt irriterande men som sagts innan har inte bråttom.
Det är rätt gott att gå förbi sovrummet för OSB skivorna luktar så gott!

osb.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
Det handlar om erfarenhet! I förra sovrummet såg det inte ut såhär.

erfarenhet.jpg

Det blev en hel del svordommar och damm på nya golvet :/ i första sovrummet, men nu i detta rummet ska det inte vara några problem med att få plats med den nya karmen den dagen det gäller.

Sedan försökte jag planera upp gipset.

planering.jpg

Funka inte det heller så väggarna fick jag upp under förmiddagen, sedan kom frugans bror och svärfar och hjälpte mig med taket! Nu återstår det det otroligt intressanta och uppfriskande jobbet med att spackla och slipa. Går ju lite lättare med giraff men ändå :p

hjalpmedtak.jpg
 
Redigerat:
Puttinutt och gulligull varning. Jag och min fru gör detta barnrummet precis så vi vill ha ett barnrum. Detta blir troligtvis den enda gången vi gör ett barnrum precis så som vi vill ha det. När dottern blir tillräckligt gammal för att göra egna val så kommer vi göra hennes rum mer personligt åt henne. Det är en av anledningarna till att det inte blir tapeter just nu :)

2 av 4 väggar blir gröna.

gron1.jpg

gron2.jpg

Frugan håller på att fila på en väggmålning som går i lila och rosa ton. Ytterligare en anledning att plocka fram overheadapparaten. Har också beställt fönster till nästan hela undervåningen. Så fort barnrummet blir klart väntas det grävning för dränering och fönsterbyte oxh spika upp ny panel.
 
Redigerat:
  • Gilla
thomas_7
  • Laddar…
Det blev en aningens mindre detaljerad väggmålning i barnrummet än i vårat sovrum. Här sitter frun och målar för fulla muggar.

fruganmalar.jpg

Nu är väggmålningen färdig, såhär blev resultatet i sin helhet.

vaggklar.jpg

Nu pausar vi sovrummet helt då fönster till undervåningen dyker upp i nästa vecka. Påbörjar fasadjobbet och beställer golvvärme till sovrummet som får monteras vid ett senare tillfälle. Dottern är ju bara 8 mån så behovet av eget sovrum finns ju inte på ett tag ändå. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Grymt jobbat! Väldigt inspirerande måste jag säga.

Alltså, är rummet i närheten av ert så gör det väl inget att låta henne sova i sitt rum. Själv misslyckades vi totalt med att flytta över henne till eget rum då vi drog på det för länge. Men alla barn är olika, finns som sagt inget rätt eller fel :)
 
Ja, herregud. Jag gick in och lästa sista sidan, skrev ett inlägg och sen kunde jag inte låta bli att backa. Bara en sida till... en till.. äh jag läser en till sen lär jag sova. Så nu har jag matat igenom hela tråden och kan väl bara säga: VILKEN ENERGI! Att du orkar med gravid hustru och barn är helt otroligt, imponerande och inspirerande (y)

Tack!
 
Chrissofsweden skrev:
Grymt jobbat! Väldigt inspirerande måste jag säga.

Alltså, är rummet i närheten av ert så gör det väl inget att låta henne sova i sitt rum. Själv misslyckades vi totalt med att flytta över henne till eget rum då vi drog på det för länge. Men alla barn är olika, finns som sagt inget rätt eller fel :)
Vårt sovrum ligger bakom den gröna väggen, så det är mycket nära. Vilken ålder var din tös när ni flyttade in henne till eget rum?


Chrissofsweden skrev:
Ja, herregud. Jag gick in och lästa sista sidan, skrev ett inlägg och sen kunde jag inte låta bli att backa. Bara en sida till... en till.. äh jag läser en till sen lär jag sova. Så nu har jag matat igenom hela tråden och kan väl bara säga: VILKEN ENERGI! Att du orkar med gravid hustru och barn är helt otroligt, imponerande och inspirerande (y)

Tack!
Tack för mycket vänliga ord! Jag har en väldigt förstående fru som låter mig ta tid till bygget och är med och bygger när hon har tid och lust. Sen är det tillfredsställande att gå runt och kika på det som faktiskt är gjort, och jämföra med b.la mäklarbilderna och den här tråden. Ser framstegen och energin hamnar på topp :D
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Goteborg skrev:
Vårt sovrum ligger bakom den gröna väggen, så det är mycket nära. Vilken ålder var din tös när ni flyttade in henne till eget rum?
Vi började slussa in henne vid 8-9 månader vilket gick kanon i början. Sen blev vi lite bekväma och började vysha henne för att det gick så snabbt. Så nu står vi här vid två års ålder och vyschar än... :)


Goteborg skrev:
Tack för mycket vänliga ord! Jag har en väldigt förstående fru som låter mig ta tid till bygget och är med och bygger när hon har tid och lust. Sen är det tillfredsställande att gå runt och kika på det som faktiskt är gjort, och jämföra med b.la mäklarbilderna och den här tråden. Ser framstegen och energin hamnar på topp :D
(y) (y) (y) (y) (y) Gör en bok av tråden! Grymt minne att bära med sig när du blir äldre och kanske flyttat.
 
Chrissofsweden skrev:
Vi började slussa in henne vid 8-9 månader vilket gick kanon i början. Sen blev vi lite bekväma och började vysha henne för att det gick så snabbt. Så nu står vi här vid två års ålder och vyschar än... :)



(y) (y) (y) (y) (y) Gör en bok av tråden! Grymt minne att bära med sig när du blir äldre och kanske flyttat.
En bok är kanske lite över ambitiöst! Men vi har påbörjat ett "renoverings album" med lite mer personliga bilder är vad som visas i den här tråden. Men den avhandlar mer personerna bakom och den hjälp vi får snarare än bygget. Sedan är det något charmigt med något man kan kan ta på till skillnad mot elektroniska foto album. :)
 
Goteborg skrev:
Jobbar på en otroligt bra firma där jag har tillgång till massor fina maskiner, som tex denhär. Falsupptagaren med sax. I med rullen och lite magi så har man startklara skivor att montera :)

[bild]

Har haft tur när jag hitta min tjej, hon är lyckligtvis inte är rädd för lite skit under naglarna. Hon är med och pillar med det mesta, idag blev det att klamra glidklammer på bandtäckning.

[bild]

[bild]

I morgon hoppas jag på bättre väder (blåst som tusan idag vilket gör hanteringen av skivorna lite bökigt). Vill ha på all "yta" så jag kan plåta in takfönster och skorsten under veckan som kommer.

[bild]
Hej,kul läsning:)
Mycket snyggt takjobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.