Nicke Nyfiken
rcjofo skrev:
Bosch Indego slår på slingan når den skal klippe og slår den av nær den er ferdig laddad etter klipping ( ca 1 timme ) eller hvis tidsvinduet er aktivert.
Dessuten kan en velge mellom 5 forskjellige " kanaler "" på slingan slik at hvis du har 4 grannar alla med Bosch så kan dom klippa samtidig.

Jeg antar at works har samma egenskaper.
Nä Worx har inte dessa egenskaper.

Jag antar att det inte finns någon anledning att ha olika kanaler eftersom man kan ha hur många grannar som helst med Worx landroid M utan att de stör varandra.
 
peternicklas
Dudeness skrev:
En annan fråga om laddning!

Min robot kan stå fulladdad i laddstationen som då lyser grönt, men plötsligt så lyser den rött och har börjat ladda igen och displayen visar att batteriet tar laddning. När den blivit fulladdad igen så återgår lampan till grönt. Ska den bete sig så? Är det någon form av underhållsladdning eller är det något fel som bör åtgärdas?
Så gör även min. Inget att bry sig om. Batteriet har en viss urladdning samt även att när den är färdigladdad så sjunker % lite grann. När det når en viss nivå så börjar den ladda igen.
 
  • Gilla
Strega och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
Nicke Nyfiken skrev:
Nä Worx har inte dessa egenskaper.

Jag antar att det inte finns någon anledning att ha olika kanaler eftersom man kan ha hur många grannar som helst med Worx landroid M utan att de stör varandra.
Ja det är bara dumheter att behövaa ha olika kanaler för slingan. Gör så att den passar alla typer av klippare med en kanal, så som Worx har på sina nya. Allternativt, tilldela varje tillverkare en egen frekvens så att de inte stör varandra. Det var på gång att det skulle tas fram en gemensam standard för slingan och dess signal men några ville inte. Nu är det nog de som förlorar mest i försäljning som var emot detta förslag.
 
Finns det någon återställning till klipparen?
 
Dudeness skrev:
En annan fråga om laddning!

Min robot kan stå fulladdad i laddstationen som då lyser grönt, men plötsligt så lyser den rött och har börjat ladda igen och displayen visar att batteriet tar laddning. När den blivit fulladdad igen så återgår lampan till grönt. Ska den bete sig så? Är det någon form av underhållsladdning eller är det något fel som bör åtgärdas?
Jag har kommit på min med att lysa rött ibland och trott att laddningen hängt sig, men när jag lät den vara så laddade den färdigt och blev grön precis som du säger. Underhållsladdning lär knappast behövas när den vilar ett par dagar men eventuellt är det så klantigt konstruerat att när den är fulladdad och väntar på schemat så står tar den ström från batteriet, som då måste fyllas på då och då, istället för att drivas av dockningsstationen.
 
  • Gilla
Dudeness
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I dag byggde jag upp en testslinga till min nyinköpta Landroid för att kunna prova olika scenarier. Till att börja med lät jag den krocka med mina små idegranar, var inte riktigt bra då de ruskades om rätt kraftigt... På bilden har klipparen just fastnat och står och "gräver" i det oändliga (?), detta pga att den just vänt 80 grader från slingan som tydligen ligger för nära, den hinner inte få upp farten och krocksensorerna reagerar då inte! Tyvärr förstår den inte att den står stilla...(borde finnas någon sorts tidsstyrning som stoppar om ingen sensor reagerat under viss tid, kanske finns, men ville inte låta den gräva mer...). Efter detta gjorde jag små öar runt idegranarna, förstås mycket bättre då den reagerar i tid oavsett fart, dock hamnade jag i ett läge med för kort avstånd till gränsslingan varpå den backar in i idegranen, tyvärr ingen sensor i aktern och den börjar gräva igen...). Vet inte hur länge den skulle stå och gräva, men jag avbröt. Den förvirrade sig också utanför slingan vid ett tillfälle (pga mina för små marginaler), stod och svängde ett tag innan den gav upp, detta bara en meter ut.
- Kändes nyttigt att testa så här i ett litet område innan man lägger ut alla 180m, (tror de går åt pga alla öar som behövs). Runt laddstationen skulle man också behöva lägga slingan på ett bra sätt så den inte krockar där i onödan. Kom en regnskur varvid den förstås snällt återvände till sin bas :)
Sens moralen är väl att man helst ska följa installationsanvisningarna men ofta vill man ju tänja på gränserna, komma förbi och klippa överallt. En del problem kommer jag att kringå genom att lägga slingan under stenläggningen.
 
Redigerat:
Nicke Nyfiken
Smart att prova vad som funkar och vad som blir problem innan den kompletta installationen genomförs, om man inte tänker följa installationsmanualen.

Problemen du beskriver som uppstår med för små avstånd mellan öar och kanttråden känner jag igen. Den börjar backa för att komma ur det trängda läget och kan då krocka med hinder som är nära. Jag hade samma problem i början innan jag justerade slingan. Men då var jag långt under minsta avståndet som anges i manualen. Följer man installationsmanualen så är det inga problem alls. Man kan faktiskt vara betydligt mer "offensiv" än vad manualen anger utan att få problem. Men det finns en gräns för allt. Därför är det smart att prova innan man gör den slutliga installationen. Dock ska man komma ihåg att man gjort avsteg om klipparen stannar/fastnar i ett senare skede, så man inte blir irriterad och besviken. Det kan funka i flera veckor men så plötsligt stannar/fastnar den enda gång.

Jag kan avslöja att den gräver inte så länge när den står sådär :surprised:, men det blir snabbt djupa hål så man trycker gärna på stopp om man ser när den gör så.

Lycka till med installationen
/Nicke
 
Redigerat:
  • Gilla
Strega
  • Laddar…
Ok, den slår alltså av efter en stund, bra :)
Mina katter var imponerade av klipparen som jag styr med långa sladdar, de verkar inte jätterädda men håller sig undan :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Dervan
  • Laddar…
Någon som kan förklara hur programmeringen av manuell tid fungerar?
Sätter en starttid till 10:00 och 6 timmars drifttid.
Då kommer det upp på raden längst ner att den kommer köra mellan 10:00 till 23:00..... Det blir ju 13h om jag inte räknar fel istället för 6h.
 
PeterP skrev:
Någon som kan förklara hur programmeringen av manuell tid fungerar?
Sätter en starttid till 10:00 och 6 timmars drifttid.
Då kommer det upp på raden längst ner att den kommer köra mellan 10:00 till 23:00..... Det blir ju 13h om jag inte räknar fel istället för 6h.
Kan du ha ställt 100% övertid?
 
Hej!! kan någon svara på varför min worx, efter den stannat och piper och börjar söka laddstationen, går mot slingan backar snurrar runt och söker den på ett nytt ställe?? ibland hittar jag den stående helt utan batteri pga detta beteende..
 
Helt riktigt har jag ställt 100%... Fattade inte att det gällde även för de manuellt satta tiderna. Men nu har man lärt sig något nytt.
 
Först och främst, tack för en utförlig tråd. Jag har lärt mig mycket om min klippare här!
Till mitt problem: Krocksensorerna verkar inte fungera som den ska. Sätter man foten framför börjar den bara slira ner sig i gräset. Likadant med alla fasta hinder. Problemet blir då när den råkar träffa laddstationen, det är det enda jag inte kan avgränsa. Någon som vet om det går att justera känsligheten på krocksensorerna?
 
nicklasihult skrev:
Först och främst, tack för en utförlig tråd. Jag har lärt mig mycket om min klippare här!
Till mitt problem: Krocksensorerna verkar inte fungera som den ska. Sätter man foten framför börjar den bara slira ner sig i gräset. Likadant med alla fasta hinder. Problemet blir då när den råkar träffa laddstationen, det är det enda jag inte kan avgränsa. Någon som vet om det går att justera känsligheten på krocksensorerna?
Servicefall tyvärr...
 
nicklasihult skrev:
Först och främst, tack för en utförlig tråd. Jag har lärt mig mycket om min klippare här!
Till mitt problem: Krocksensorerna verkar inte fungera som den ska. Sätter man foten framför börjar den bara slira ner sig i gräset. Likadant med alla fasta hinder. Problemet blir då när den råkar träffa laddstationen, det är det enda jag inte kan avgränsa. Någon som vet om det går att justera känsligheten på krocksensorerna?
Har du en ny eller uppdaterad robot? Förra året hade många problem med krocksensorerna men till i år verkar det åtgärdat för de flesta, så i ditt fall är det nog som Henke2 skriver service som behövs. Men ring dem först för ofta har Hasse tips på vad man kan undersöka först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.