BiFuel skrev:
Ja, det tror jag att det är. Får man inte ha det? Rymningen skedde dock inte där utan minst 50-100 meter därifrån (sett till slinglängd).
Det är extremt viktigt att klipparen har näsan långt i från ( absolut mer än 20cm, helst mer är en rimlig gissning ) gränstråden när den backat ut från boet och det står "synkar" (eller något liknande) i displayen.

Det är då den synkroniserar sig med slingsignalen och pga signalen som klipparen plockar upp byter polaritet när man passerar gränstråden så är den också väldigt svag nära tråden (helt obefintlig rakt över den). Och är klipparens näsa (antenn) till och med på fel sida vid synkning så kommer den vilja klippa utsidan av gräsmattan (därav din rymning med aggregatet i gång).
 
Gimbal skrev:
Det är extremt viktigt att klipparen har näsan långt i från ( absolut mer än 20cm, helst mer är en rimlig gissning ) gränstråden när den backat ut från boet och det står "synkar" (eller något liknande) i displayen.

Det är då den synkroniserar sig med slingsignalen och pga signalen som klipparen plockar upp byter polaritet när man passerar gränstråden så är den också väldigt svag nära tråden (helt obefintlig rakt över den). Och är klipparens näsa (antenn) till och med på fel sida vid synkning så kommer den vilja klippa utsidan av gräsmattan (därav din rymning med aggregatet i gång).
Men det stämmer inte med "symptomen". Den har aldrig spårat ur i närheten av basstationen. För att komma till de ställen där den spårar ur måste den studsa på tråden minst 5-10 gånger. Om det blivit fel med synkningen borde det väl ske så fort den stöter på gränstråden?
 
Inte om den är på väg till ett sekundärt område. Då kommer den följa tråden den angivna längden (åt fel håll) innan den "spårar ur".
 
Redigerat:
Har stängt av de sekundära områdena eftersom den ändå hittade dit lagom mycket.
 
Igår åkte den ner för en slänt (utanför slingan) och där snurrade den runt runt (som vid synkning). Enda felmeddelandet var Low Battery, trots att den bara varit ute i 30-40 minuter. När den stått och snurrat i en kvart med knivarna i full gång stoppade jag den. Frispel?
 
Kan väl uppdatera er med att det framöver kommer komma en del ändringar i programvaran. En del av de önskemål som ni haft kommer att sättas i bruk. Bl.a kommer det jag pushat mest för ändras och det är att man kan ändra värdet "max follow wire" ända ner till 4 meter istället för de idag 13 eller 14. Det kommer bidra till mindre onödig spårbildning vid passager osv efter att ha kört över en infångare. Fler intressanta grejor lär komma. När? Förmodligen inom kort men Ivf till våren har jag fått besked om.
 
Redigerat:
  • Gilla
erkca och 1 till
  • Laddar…
boltis skrev:
Kan väl uppdatera er med att det framöver kommer komma en del ändringar i programvaran. En del av de önskemål som ni haft kommer att sättas i bruk. Bl.a kommer det jag pushat mest för ändras och det är att man kan ändra värdet "max follow wire" ända ner till 4 meter istället för de idag 13 eller 14. Det kommer bidra till mindre onödig spårbildning vid passager osv efter att ha kört över en infångare. Fler intressanta grejor lär komma. När? Förmodligen inom kort men Ivf till våren har jag fått besked om.
Är det även fixat så den reagerar på triangeln och genar hem? Det fungerar fortfarande inte på min 127:a med de flyttade stödhjulen/sensorerna.
 
Erkca: Det förutsätter jag. Det är ju en funktion som bara ska fungera...
 
Hörde att det släppts ny mjukvara till flera Autoclip-modeller. Bland annat en hel del uppdateringar/förbättringar till 500/700-serien. Kul! Gillar främst den här grejen. ”A new maneuver has been introduced to get out from very narrow passages (approximately with a distance wire to wire equal to the diameter of the blade). Once the robot detects the passage, it will follow the wire along its length as set on “Max Follow Wire”.”
 
Precis! Den har ju tidigare funnits som beta men är nu "officiell". Även det här med "max follow wire" är ändrat så att man nu kan sätta den på max 5 meter. Och det är väl en av de sakerna jag pratat mest för...
 
Då var jag precis hos svärföräldrarna som har problem med sin Stiga Autoclip 127

Det står "ingen signal" när man startar den, jag har kollat så det är ström vilket det är. slingan är sluten så det är inget kabelbrott.

har inte den blekaste vad jag mer kan kolla efter? Denna maskiner är enligt egen erfarenhet ren skit jämfört med min 525
 
I dessa fall är det till 99% slingan eller sändaren. Om du tar av kåpan till laddningsstationen och tittar på dioden som helst ska blinka, vad ser du då?
 
boltis skrev:
I dessa fall är det till 99% slingan eller sändaren. Om du tar av kåpan till laddningsstationen och tittar på dioden som helst ska blinka, vad ser du då?
Tack för svar Boltis, öppnade kåpan igår där satt en transparent plastlåda. Kollade ej om något blinkade tyvärr. Har endast testat slingan med spänningsprovare och den gav ifrån sig ett ljud iaf så slingan har ju kontakt.

Ska bort ikväll igen så kan öppna kåpan och kika, om det inte blinkar, är det sändaren då tro?

tackar ödmjukast
 
Om det inte blinkar är det något galet. Tex om den lyser fast rött sken så sänder den ingen signal vilket är tecken på kabelbrott.
 
boltis skrev:
Om det inte blinkar är det något galet. Tex om den lyser fast rött sken så sänder den ingen signal vilket är tecken på kabelbrott.
Verkar precis som att det inte kommer någon ström till laddaren alls, har kollat uttaget och det funkar. kan det vara dosan mellan uttaget och laddstationen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.