35 771 läst · 59 svar
36k läst
59 svar
Granne med oskött tomt
Låt era grannar vara ifred. Lägg energin på att ändra hökfärdsreglerna istället. Vi är många som vill ha alternativ till anv av våran mark. Kan en hel kommun slarva pga ekonomin, så borde privatpersoner också göra det. När det gäller miljöfara så kan det finnas fog. Stick i ögonen är INTE miljöfarligt....
Bara tomtgränsrn respekteras. Synd att inte hundskall gör det...
Bara tomtgränsrn respekteras. Synd att inte hundskall gör det...
Redigerat:
Ta ett snack med de övriga grannarna och gå ihop om att lägga en dag på att röja upp den anskrämliga tomten, givetvis med ägarnas tillåtelse. Är man flera som jobbar går det rätt fort att såga träd, köra ris, grovslåttra gräsmattan, snygga till de värsta buskarna etc. Fixar ni lite grill och öl kan det nog bli rätt trevligt också.
Givetvis är det inte rätt att ni ska behöva sköta grannarnas tomt, men det är en pragmatisk lösning på trädfaran. Och med lite tur får familjen djungel så mycket skuldkänslor av att se er andra fixa till deras tomt att de sköter den bättre i fortsättningen.
Givetvis är det inte rätt att ni ska behöva sköta grannarnas tomt, men det är en pragmatisk lösning på trädfaran. Och med lite tur får familjen djungel så mycket skuldkänslor av att se er andra fixa till deras tomt att de sköter den bättre i fortsättningen.
Alla prioriterar vi olika. Själv är Jag ingen trädgårdsmänniska, jag klipper gräsmattan ungefär 1 gång väckan eller varannan beroende på hur långt det blivit, sen bryr jag mig inte om att gräset t.ex. I diket bli långt, men trimmmar bort det när det blir för långt så att det skymmer sikten i uppfarten typ. Jag springer inte och plockar varenda kotte som faller ur träden, och ibland "glömmer" jag grillen på gräsmattan någon dag men har inte avfall liggandes på gården heller. Tycker själv att jag håller passligt "vårdat" trivs själv men kan mycket väl tänka mig att det ser förfärligt ut i en "trädgårdspedants" ögon. Finns ju dom som åker runt på Gräsklipparen två tre gånger i väckan och sedan springer med sax och frisserar bort varenda grässtrå runt varenda buske, håller gruskornen i viss ordning o.s.v....... Om man tycker om att göra sådant och har det som hobby så är det helt ok. Men nu är vi ju inte alla som har tid och vilja att pedantsköta trädgården, man kanke har andra prioriteringar, efter arbete och vardagliga syslor så prioriterar iallafall jag t.ex. mina hobbys framför att klippa gräset bara för att det ska matcha grannens nyklipta gräs. Sedan är det ju en helt annan sak om det börjar falla ruttna träd på hus, eller om det yr runt sopor i kvarteret.
Micro skrev Visa original
Tycker nog jämförelsen haltar lite..
Skulle inte falla mig in att ha en tomt som är mer eller mindre som en djungel eller skrotupplag.
Vill man inte sköta en tomt så skaffar man väl en lägenhet istället ?
En sak som folk ofta tycks iritera sig på är gamla bilar på gården, jag håller på med bilar som hobby och ibland kan det stå någon extra bil av olika skick på gården. En rostig amzon kanske ser ut som skräp i vissas ögon men kan vara vackert för andra. Har fått vissa komentarer ibland... Jag gillar inte alla nya bilar heller,finns vissa modeller som man nästan blir spyfärdig av att titta på , men inte skulle jag bry mig om grannen skulle ha en sådan heller. Det går ju att välja att inte titta dit:wow:
Micro skrev Visa original
Tycker nog jämförelsen haltar lite..
Skulle inte falla mig in att ha en tomt som är mer eller mindre som en djungel eller skrotupplag.
Vill man inte sköta en tomt så skaffar man väl en lägenhet istället ?
En sak som folk ofta tycks iritera sig på är gamla bilar på gården, jag håller på med bilar som hobby och ibland kan det stå någon extra bil av olika skick på gården. En rostig amzon kanske ser ut som skräp i vissas ögon men kan vara vackert för andra. Har fått vissa komentarer ibland... Jag gillar inte alla nya bilar heller,finns vissa modeller som man nästan blir spyfärdig av att titta på , men inte skulle jag bry mig om grannen skulle ha en sådan heller. Det går ju att välja att inte titta dit:wow:
Redigerat:
aaaron..jag har inte några större bekymmer med 1 extra bil eller 2 men bor man i ett villakvarter så ser det illa ut med 30st bilar på tomten.
Min förra granne tampas just med en sådan samlare , han har hela tomten full med bilvrak och ca 40cm bred gång till yttertrappan , själv har personen flyttat till lägenhet då han blåste ut hela huset och inte kom till skott med renoveringen. Huset står och förfaller och bilarna är bara rosthögar.:x (gräsmatta finns ej numera)
Har själv 4st bilar i familjen fast alla i trafik och rullande och skulle gärna vilja renovera o greja med en 5:e.
Har man ett brinnande intresse för bilar kanske man ska bosätta sig på landet då det oftast finns bättre förutsättningar till stor verkstad och förråd och man kanske kan greja lite mer utan att störa någon.
Det jag menade är fortfarande : vill man inte alls klippa gräs , sköta hus ,träd buskar osv..måste det vara smidigare att ha lägenhet.Har man däremot kanske nyss blivit dålig (fått stroke) eller annan ohälsa kanske man kan be om hjälp med trädgården så den inte förfaller.
Ska även tala om att jag är inte pedant på något sätt och klipper och grejar i trädgården när jag har tid och ´vädret är bra , jobbet och familjelivet går före trädgården hos mig.
Min förra granne tampas just med en sådan samlare , han har hela tomten full med bilvrak och ca 40cm bred gång till yttertrappan , själv har personen flyttat till lägenhet då han blåste ut hela huset och inte kom till skott med renoveringen. Huset står och förfaller och bilarna är bara rosthögar.:x (gräsmatta finns ej numera)
Har själv 4st bilar i familjen fast alla i trafik och rullande och skulle gärna vilja renovera o greja med en 5:e.
Har man ett brinnande intresse för bilar kanske man ska bosätta sig på landet då det oftast finns bättre förutsättningar till stor verkstad och förråd och man kanske kan greja lite mer utan att störa någon.
Det jag menade är fortfarande : vill man inte alls klippa gräs , sköta hus ,träd buskar osv..måste det vara smidigare att ha lägenhet.Har man däremot kanske nyss blivit dålig (fått stroke) eller annan ohälsa kanske man kan be om hjälp med trädgården så den inte förfaller.
Ska även tala om att jag är inte pedant på något sätt och klipper och grejar i trädgården när jag har tid och ´vädret är bra , jobbet och familjelivet går före trädgården hos mig.
Som någon skrev tidigare - ser tomten ut som ett skrotupplag eller djungel, och huset står och förfaller, så ligger det troligen något annat problem i bakgrunden. Kan vara en sjukdom, eller att personen helt enkelt har tappat kontrollen över det hela och bara blundar för problemet.
Jag tror att det mest konstruktiva är att försöka hjälpa till, och ge en knuff i rätt riktning.
Jag tror att det mest konstruktiva är att försöka hjälpa till, och ge en knuff i rätt riktning.
Har man ett brinnande intresse för trädgårdsarbete kanske man ska bosätta sig på landet då det oftast finns bättre förutsättningar till stor trädgård och förråd och man kanske kan greja lite mer utan att störa någon.Micro skrev:
Det kan ju finnas ekonomiska skäl till att de inte tar ner de träd som riskerar att falla. Det kostar några tusen att fälla ett träd och få det bortforslat.
Sedan kan det vara psykisk/fysisk sjukdom som gör att de inte orkar/kan göra någonting åt det hela.
Men detta hjälper ju inte er, men det kan vara något att ha i åtanke när ni kategoriskt vägrar att själva göra någonting åt det. Det något som jag har full förståelse för att ni inte vill
Tillbaka till vad ni kan göra; vi har en liknade granne fast det rör sig om ett obebott ödehus. Gubben låter tomten växa igen till den milda grad att grenarna från slyt växer långt ut på gatan. Pga att det då innebär en fara för allmänheten (eller nått) så belägger SBK han med att han ska åtgärda det eller så anlitar de någon som gör det åt honom, som han sedan får betala. (Var på sbk och kollade vad som fanns diariefört på tomten och de beordrat honom 3-4 ggr under ca 15 års tid).
Kontakta SBK så fort som möjligt och se till att få igång de byråkratiska kvarnarna för det brukar inte gå snabbt. Sedan var på dem som en igel och tjata annars händer det inget
Sedan kan det vara psykisk/fysisk sjukdom som gör att de inte orkar/kan göra någonting åt det hela.
Men detta hjälper ju inte er, men det kan vara något att ha i åtanke när ni kategoriskt vägrar att själva göra någonting åt det. Det något som jag har full förståelse för att ni inte vill
Tillbaka till vad ni kan göra; vi har en liknade granne fast det rör sig om ett obebott ödehus. Gubben låter tomten växa igen till den milda grad att grenarna från slyt växer långt ut på gatan. Pga att det då innebär en fara för allmänheten (eller nått) så belägger SBK han med att han ska åtgärda det eller så anlitar de någon som gör det åt honom, som han sedan får betala. (Var på sbk och kollade vad som fanns diariefört på tomten och de beordrat honom 3-4 ggr under ca 15 års tid).
Kontakta SBK så fort som möjligt och se till att få igång de byråkratiska kvarnarna för det brukar inte gå snabbt. Sedan var på dem som en igel och tjata annars händer det inget
Här i länet bor nog redan dom som har ett brinnande intresse för detta på landet.Enk Projektet skrev:
Ingen som odlar grejor och bor i staden direkt.:eek:
Ta det försiktigt bara, det är inte alla som uppskattar den slags initiativ. ;-)pelpet skrev:Ta ett snack med de övriga grannarna och gå ihop om att lägga en dag på att röja upp den anskrämliga tomten, givetvis med ägarnas tillåtelse. Är man flera som jobbar går det rätt fort att såga träd, köra ris, grovslåttra gräsmattan, snygga till de värsta buskarna etc. Fixar ni lite grill och öl kan det nog bli rätt trevligt också.
Tänker att mina föräldrar skulle nog bli galna om grannar kom o erbjöd sig röja på deras tomt. Visserligen är de gamla nu o inte orkar inte ta hand om tomten, men de har alltid satt en ära i att inte bry sig om villaområdets normer. De trivs att ha sin tomt på sitt sätt och skulle grannar börja ha synpunkter skulle envisheten stärkas. ;-)
Jo det gäller ju att lägga fram det på ett snyggt sätt som gör att det känns bra att tacka ja till. T.yp "hej, vi har förstått att ni har några träd som borde tas ner för de lutar mot grannhusen. Nu har Kattis lånat en motorsåg och ett traktorsläp och då tänkte vi att vi också kunde ta bort träden åt er när det inte är så mycket extra besvär. Dessutom skulle det kännas bra för oss, vi är ju oroliga att det ska ramla på vårt hus och döda barnen. Och vi ser till att det ser snyggt ut sen också, så det inte blir så jobbigt för er"
Vem beslutar vad sköta om den innebär ? Är det inte vitsen med att äga en tomt att man får bestämma dess utseende -- att ha en natur-tomt med vildblommor är i mitt tycke vackrare än en "golfbana" med asfalt
Det här är iallafall en skrotbil
Frågan man mig så tycker jag att man kan säga att en tydligt okörbar bil som uppenbarligen står och förfaller utan att någon försöker hindra det, och inte längre har någon annat ekonomiskt värde än skrotvärdet, är en skrotbil.
Givetvis är det en bedömningssport att avgöra vad som är vanskött, men har man träd som riskerar att rasa på grannens tomt så är det solklar vanskötsel. Jag tycker också att man kan säga att långvarigt oskött är vanskött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan man mig så tycker jag att man kan säga att en tydligt okörbar bil som uppenbarligen står och förfaller utan att någon försöker hindra det, och inte längre har någon annat ekonomiskt värde än skrotvärdet, är en skrotbil.
Givetvis är det en bedömningssport att avgöra vad som är vanskött, men har man träd som riskerar att rasa på grannens tomt så är det solklar vanskötsel. Jag tycker också att man kan säga att långvarigt oskött är vanskött.