Har precis köpt ett hus med en jokie panna med viking bio brännare. Har bott här i ca 1 månad, det har gått åt 1st pall pellets innehållande 52st säckar som väger 16kg st och är ifrån laxå pellets.
Kör med ute temp sensor samt evr system med inställning 4 på kurvan.
Just nu rengör jag brännaren samt pannan 2 gånger i veckan annars blir de error på brännaren, men behöver man ta bort all aska samt sota ur rökkanalerna lika ofta som man rengör rostret och brännaren?
Samt är min förbrukning dårlig lr bra? Huset är på 250 m2 men har stängt av alla element på källarvåningen som är halva storleken av huset.
Funderar också på att köpa en pann sensor till brännaren samt en inne temp sensor, hört att det skall vara bra.
Hur är det med att köra pellets under sommaren för att enbart värma varmvattenberedaren? Läst om att effektiviteten på brännaren enbart är på ca 30% under sommaren, men elen är ju svindyr.

1pall pellets per månad på vintern tycker jag låter som bra förbrukning!
Vi gjorde av med 3000kg per månad när det var som kallast för ett par vintrar sen! Ständigt minusgrader...
På 220kvm + källare....

Jag sotar ur pannan 1gång i veckan, jag kan tappa upp mot 50 grader i rökgastemp efter sotning så det sparar ju en del pellets. Hur många kwh/kvm/år sa energideklarationen att huset förbrukar?

Kurvor och shuntstyrning behöver du inte jonglera med när du eldar pellets. Du har väl termostater på elementen så du kan reglera där. Sätt bara såpass hög framledningstemperatur att det räcker till.
Pelletseldning är bekvämt på det sättet.
Pannan brukar man aska ur en gång i veckan och då kan man sota ur tuberna som sitter ovanför också. Eldas det lite så ska pannan klara sig två veckor.
Tempsensorn till brännaren är knappast värd priset. En termostat med ställbar hysteres från ekontroll.com brukar rekommenderas.
http://ekontroll.com/product.html/tk1a?category_id=12

Eller om du får tag på en modernare brännare där allt redan är inkluderat så slipper du problemen med trasiga brännarrör och tjyvstopp.

Menade så klart joker panna :) du länka mig min egen tråd på pelletsinfo ;P haha!
Går det förresten att räkna ut ungefärlig förbrukning av pellets i jämförelse till utepemp samt husstorlek?

Redigerat:
Böt till bergvärme :)

• Gilla
klykan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.