Läste nån tråd där nån provat dem och lämnat tillbaka dem efter ett tag...
 
emde skrev:
Ni som inte använder diskmedel... Hur fan blir de rena? Säg att du stekt bacon och sedan bara sköljer av den. Blir ju inte rent och kommer smaka bacon av nästa sak du tillagar. Eller??
Man torkar bort så mycket fett som möjligt med hushållspapper, sen diskar man den under varmt vatten, och riktigt skrubbar med diskborsten. Borsten bör vara dedikerad för stekpannor och sånt, för den blir snabbt fettig och skitig (men den kan man enkelt skölja ur någorlunda med diskmedel och varmvatten). Sen ställer du pannan på plattan och värmer den tills vattnet torkat bort. Jag steker sällan bacon på spisen, men en massa andra köttprodukter, och den eventuella lukten som är kvar efteråt är försummbar. Nån enstaka gång diskar jag om den en gång till, om jag tycker att den luktar lite för mycket.

Bara i extrema undantagsfall använder jag diskmedel.

sblixten skrev:
Man kokar ur den om det är illa. Diskmedel är NONONO!!!
Att det är katastrof att använda diskmedel på en gjutjärnspanna är en myt. Att inte använda diskmedel är en utmärkt generell regel, men det betyder inte att den är förstörd så fort man diskat den med diskmedel. Jag har själv diskat min gjutjärnspanna med diskmedel kanske två eller tre gånger total (haft den i många år), efter att jag har stekt något som lämnat ovanligt mycket lukt som inte går bort med vanlig diskning. Efteråt har jag sköljt och skrubbat den noga så att inga diskmedelrester sitter kvar, värmt upp den med salt i (för att få ut så mycket fukt som möjligt), sen oljat och värmt igen och torkat torr. En enda gång kan jag minns att maten brände fast lite första gången jag använde den igen efter denna procedur, men de efterföljande gångerna fungerade den precis som vanligt igen, men perfekt stekyta och utan att saker bränns fast.
 
Redigerat:
  • Gilla
Korvgubbe och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
jimih skrev:
Man torkar bort så mycket fett som möjligt med hushållspapper, sen diskar man den under varmt vatten, och riktigt skrubbar med diskborsten. Borsten bör vara dedikerad för stekpannor och sånt, för den blir snabbt fettig och skitig (men den kan man enkelt skölja ur någorlunda med diskmedel och varmvatten).
Jag kör med våra diskborstar regelbundet i diskmaskinen, ja nästan varje gång maskinen körs.
Dom ser som nya ut hela tiden förutom att borsten blir mer spretig allt vad tiden går. :)
 
Mikael_L skrev:
Jag kör med våra diskborstar regelbundet i diskmaskinen, ja nästan varje gång maskinen körs.
Dom ser som nya ut hela tiden förutom att borsten blir mer spretig allt vad tiden går. :)
Jag har ännu inte gjort slag i saken och installerat diskmaskin i min lilla lägenhet, så jag har inte lyxen att diska diskborstar (eller annat) i en diskmaskin. Men oftast räcker diskmedel och varmvatten. Är den superskitig så gör jag rent den med maskintvättmedel* (pulver) och kokande vatten i en kastrull på spisen. Blir som ny. :D

* Maskindiskmedel i pulverform funkar säkert också
 
Ja ni.. Först ska man köpa stekpannor och kastruller för flera tusen sen ska man ha ett rackel med att rengöra dom en eller två gånger så dom inte luktar och ger smak av det man lagade tidigare...

Tacka f*n för billiga kastruller och stekpannor som bara funkar år in och år ut, som skrubbas flitigt med diskmedel och körs i maskinen om utrymme finns.
Blir något förstört så köper man en ny för 50-100kr på ÖoB eller annan lågpris butik..


Är det bara jag som är fattig och snål som tycker att man köper sig problem för dyra pengar?
 
Du är i alla fall en kugge i slit-och-slängmaskineriet :)
Sen vill du nog inte veta hur mycket skit du får i dig genom att använda teflonbelagda kastruller...
 
jeppeknaster skrev:
Du är i alla fall en kugge i slit-och-slängmaskineriet :)
Sen vill du nog inte veta hur mycket skit du får i dig genom att använda teflonbelagda kastruller...
Kan jag mycket väl vara, men man håller folk sysselsatta där i Kina och Malaysia.

Nå inte tror jag man dör av det, tror mitt yrke och övriga livstil är ett större hot än lite teflon eller BPA plast i nå glas
 
jimih skrev:
Att det är katastrof att använda diskmedel på en gjutjärnspanna är en myt. Att inte använda diskmedel är en utmärkt generell regel, men det betyder inte att den är förstörd så fort man diskat den med diskmedel. Jag har själv diskat min gjutjärnspanna med diskmedel kanske två eller tre gånger total (haft den i många år), efter att jag har stekt något som lämnat ovanligt mycket lukt som inte går bort med vanlig diskning. Efteråt har jag sköljt och skrubbat den noga så att inga diskmedelrester sitter kvar, värmt upp den med salt i (för att få ut så mycket fukt som möjligt), sen oljat och värmt igen och torkat torr. En enda gång kan jag minns att maten brände fast lite första gången jag använde den igen efter denna procedur, men de efterföljande gångerna fungerade den precis som vanligt igen, men perfekt stekyta och utan att saker bränns fast.
Det där får du gärna förklara lite mer. Du får gärna slå hål på den myten för mig.
Min erfarenhet och kunskap säger mig att diskmedel riskerar att tränga ner i porerna och att ta bort beläggningen som blivit i porerna. Tar lång tid att få tillbaka samma yta igen även efter en inbränning eller två.
Min äldsta gjutgärnspanna har gått i arv och den är i princip som en teflonpanna. Skulle jag ta diskmedel på den så kommer den inte vara sig lik på länge.
 
Lutte skrev:
Ja ni.. Först ska man köpa stekpannor och kastruller för flera tusen sen ska man ha ett rackel med att rengöra dom en eller två gånger så dom inte luktar och ger smak av det man lagade tidigare...

Tacka f*n för billiga kastruller och stekpannor som bara funkar år in och år ut, som skrubbas flitigt med diskmedel och körs i maskinen om utrymme finns.
Blir något förstört så köper man en ny för 50-100kr på ÖoB eller annan lågpris butik..


Är det bara jag som är fattig och snål som tycker att man köper sig problem för dyra pengar?
Tror de flesta ärver minst en gjutgärnspanna i sitt liv och då är det gratis. Dessutom är det bra för miljön på alla vis.
 
Jag gjorde slag i saken & beställde en uppsättning Patina pryttlar. Återstår att se om det var grisen i säcken eller ej. :)

Hur som, igår vid 12:00 lade jag en order hos http://www.hemmakocken.nu & idag kl.09:42 fick jag ett SMS att det fanns ett paket att hämta ut på mitt DHL utlämningsställe. Snacka om snabba ryck! Jag vart förvånad.

Hämtade ut det nu ikväll & allt fanns med utom en sak som jag beställt två av. Det var dock ingen Patina grej. Fick dock ingen förklaring till varför det saknas. Men har inte heller fått betala för det.

Första intrycket, riktigt fina grytor får jag nog säga. Känns stabila & handtag som går att hålla i. Duger nog mer än väl för mig.

Nu är det mesta i diskmaskinen för en initial vaskning innan användande.

Slog till på stort & handlade följande:

0,7L Såskastrull
0,8L Sauteuse
1,0L Kastrull
1,8L Kastrull
2,2L Kastrull
3,0L Kastrull
4,5L Kittel
6,0L Traktörpanna
+ lite annat smått å gott...

Så nu har jag nog "grytor" så det räcker & blir över för lång tid framöver :) Overkill á la maximal....

Men nu behöver jag inte reta mig på ICA skräpet. Någon som e sugen på ett par ICA grytor?? Nä trodde väl det...

Får återkomma med mer respons efter att jag använt dem.
 
Herregud, ni gör vad jag inte trodde möjligt. Nämligern att få FESTOOL-trådarna under verktygsforumet att låta sansade och förnuftiga.

I alla fall slänger jag in en oddball bara för att vara apart - Scanpan 2001+. Köpte en stekpanna utanför IKEA i Kållered (dom stod i bästa Kiviks marknadstil och sålde en vårtdag i början av 90-talet) för 5-6 hundra. Har den ännu. Utsidan ser ut som något en saneringsfirma slängt från en knarkarkvart (fettet bränner fast ordentligt) men den steker gudomligt och tål vad som helst i skrapverktyg. Dessutom diskar jag ur baconsmaken med diskmedel och hett vatten och steker vidare som om ingenting hade hänt. Gogglade och dom finns fortfarande kvar.

I övrigt har jag en glad blandning av kopparbottnade Nilsjohan från 70-80-tal och diverse nyare kastruller i rostfritt med alubotten. Teflon göre sig liksom inte besvär i mitt kök.

Känner mig kraftigt otillräcklig när jag läser tråden, får nog köpa en statuskastrull för att hänga med :D.
 
  • Gilla
sblixten
  • Laddar…
frav skrev:
de Buyer pannorna hos NoN. Vilken modell är det? Är det Mineral B element?

[länk]

[länk]

Dom utger sig för att vara det...artNr är NoN´s egna och finns inte på deBuyers hemsida....den lilla "knappen" på handtaget indikerar iaf på en "Mineral B".....
 
frav skrev:
de Buyer pannorna hos NoN. Vilken modell är det? Är det Mineral B element?

[länk]

[länk]
Ser ut som de vanliga tycker jag. Dvs inte mineral B.

Jag har inte förstått poängen med mineral b om jag ska vara ärlig, låter som en marknadsföringsgrej tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.