Har ett äldre hus (1943) med den äldre typen av frånluftskanaler med självdrag. Skall inreda med dusch i ett badrum utan fönster. Behöver en badrumsfläkt som passar i den äldre typer av kanaler, där öppningen, som är rektangulär (ca 11x11 mm) sitter längst uppe mot taket (bara kanske 15 mm ner). Nästan alla fläktar verkar nu för tiden (sedan 10-15 år) vara konstruerade så att röret som skall in i frånluftskanalen sitter mitt på en stor platta. De kan därför inte användas här, eftersom fläktens rör då hamnar lägre än öppningen även om man lägger plattans övre kant dikt mot taket (finns inte plats för plattan). Undrar därför om någon känner till om det finns någon fläkt designad enligt äldre modell. Det är viktigt att fläkten har hög kapacitet. Det är bra om den startar automatiskt när det blir fuktigt i luften och stänger av när normal luftfuktighet är återställd (men den får absolut inte dra igång bara för att någon går in i badrummet eller sätter på ljuset etc).

Det kanske kan vara värt att bygga en liten tät låda, 5-10 cm djup, över det gamla hållet och sedan sätta fläkten på lådan? Du kommer ju att få betydligt fler moderna fläktar att välja på, troligen hitta tystare och mer intelligenta fläktar. Alternativt riva lite av väggen och ändra hur ventilationen kommer ut, beror ju lite på väggen, rummet bakom och så.

• Gilla
BertStL
  • Laddar…
Finns det förresten en ventilationstrumma i väggen eller är det bara en murad kanal? Om det inte finns något rör kan det vara värt att trycktesta kanalen först. Sotaren kommet ditt och blåser in disko-rök i hålet i badrummet och täpper till på taket och ser om det kommer ut rök någonstans i huset.

• Gilla
BertStL
  • Laddar…
Det är en plåttrumma i grov plåt som ser mycket rejäl ut. Tror inte den behöver testas. (I så fall skulle nog röken komma ut uppe på vinden.)
Tack för tipset om att spika upp en låda! Får göra så om jag inte hittar någon fläkt som passar dikt mot taket. Behöver ju inte sänka mer än ett par centimeter. Riva är nog inte lika lätt. Som sagt är plåten grov. Dessutom tror jag inte att utrymme finns i väggen.

Lycka till!

(Ibland är ju ventilationskanaler bara murade som skorstenar, har du plåt är det säkert ok!)

• Gilla
BertStL
  • Laddar…
Tack! Hittade till slut en Flexit Vario hos Clas Ohlson. Den får plats, fastän bara med knapp nöd. En fördel är att den är liten och inte alls bygger mycket från väggen. En nackdel är att den har en del komplicerade specialinställningar som jag inte får att fungera och en fjärrkontroll som inte alls verkar fungera (kanske är bara batteriet slut).

BertStL skrev:
Tack! Hittade till slut en Flexit Vario hos Clas Ohlson. Den får plats, fastän bara med knapp nöd. En fördel är att den är liten och inte alls bygger mycket från väggen. En nackdel är att den har en del komplicerade specialinställningar som jag inte får att fungera och en fjärrkontroll som inte alls verkar fungera (kanske är bara batteriet slut).
Har ungefär samma problem med ett självdragsrör placerat i taket mycket nära väggen. Hur upplever du att fläkten fungerat? Framförallt tänker jag på ljudnivå och förmåga att torka ut rummet.

Strunt samma, jag mailade Flexit och enligt dem ska den endast användas på väggar så jag får leta vidare.

Du kan ju alltid såga av undersidan på en pax passad, det finns ingen elektronik eller mekanik där. Bara ett skruvhål.

C
Om omständigheterna tillåter kan du ju också göra en liten ursparning i väggen/taket.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.