Jag håller på och totalrenoverar mitt kök och skall i samband med det sätta in ny köksfläkt över en köksö. Har tidigare haft re-cirkulerande fläkt men har tänkt byta till en som sänder ut luften genom en takhuv.

Jag räknar med att ta hjälp av en takläggare för att installera denna huv och följande genomföring.

Från genomgången är det på min "krypvind" knappt en meter ner till isoleringen ovanpå innertaket (jag kommer att se till att ett rör utan böjar eller skarvar kan användas).

Att montera själva fläkten verkar vara ett trivialt arbete när man väl har en anslutning i taket (jag kommer att ta hjälp av elektriker för att dra elen till den)).

Finns det några regler (brand etc) som säger att man måste anlita en ventilationsfirma för att dra denna meter kanal - jag hört mig för men haft svårt att hitta någon firma i närheten som är intresserade av ett så litet jobb varför jag överväger att göra det själv om det är tillåtet...

Om man nu får göra det själv har jag följande frågor:

  • Vilken typ av rör och isolering bör man använda (för att få rätt brandklassning, undvika kondens etc)?
  • Är det något annat speciellt man bör tänka på när man gör detta arbete?
 
Ja du får göra det själv.
Idag använder man spirorör, sedan ska röret isoleras med brandklassad isolering, EI30 (om jag mins rätt), ifrån röret går in i kökstaket tills det har passerat yttertaket.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Tack för kort och koncist svar - precis vad jag behövde veta!

Skall för säkerhets skull dubbelkolla det där med isoleringen (EI30) hos hos luftbutiken när jag köper prylarna som skall sitta på taket - de borde veta 100%...
 
Det är nog bara i själva bjälklagsgenomföringen det ska isoleras.....?
 
MathiasS skrev:
Det är nog bara i själva bjälklagsgenomföringen det ska isoleras.....?
Den enda biten av en imkanal som får vara oisolerad är den biten som går från kåpan fram till första vägg-/takgenomföring, mao får den bara vara oisolerad i ett enda utrymme. Sedan får den även vara oisolerad utomhus.
 
Jag tolkar då svaret som följande - från fläkten upp till genomföringen till vinden skall ingen isolering användas (i mitt fall är denna del inbyggd i själva fläkten), mellan nämnda genomföring och upp till genomföringen i taket isolerar jag spiroröret med EI30 isolering (skadar inte med en högre klass - jag behöver som sagt inte stor bit) och sedan på taket behövs ingen isolering (i mitt fall blir det en färdig huv som sitter där).

Tack än en gång för snabba och informativa svar!
 
Rätt, tänk bara på att vanlig (gullfiber)isolering inte är brandklassad.
 
Finns färdiga mattor med minerallull och hönsnät för ändamålet.

Isoleringen genom vinden fyller en funktion till, den minskar risken för kondens inne i röret, där röret går genom ett kallt utrymme. Kondensvatten kan annars rinna ner i fläkten.
 
Tack för tipsen!

Låter bekvämt med färdg matta att klippa till. Skall kolla med luftbutiken eller brädgården/järnaffären om det finns att få tag på...

Kanske är det något som denna ni menar? Synd bara att man måste köpa så lång bit - jag behöver ju bara en dryg meter runt ett 150mm rör...

För att täta kan man "sy" med najtråd och sedan tejpa skarven antar jag?
 
Redigerat:
Sök på brandnätmatta. Minst 30mm men om plats finnes så gör det inget om man tar mer. Det ger dig eller brandkåren längre tid på sig innan branden sprider sig till vinden.
 
Och använd 160 mm spiro för bra drag i fläkten.
 
Denna verkar enkel att använda - bara att linda och tejpa.
 
Nej. Det är ingen brandnätmatta utan en värmenät matta.
 
Amatörsnickaren skrev:
Denna verkar enkel att använda - bara att linda och tejpa.
Den är till 99,9% INTE brandklassad.

Använd den du först hittade (http://www.luftbutiken.se/isolering-ventilationsror/3938-paroc-fvm-natmatta-alc-30mm-36m2-rulle.html) (passar skorstenar) eller eventuellt denna http://www.luftbutiken.se/isolering-ventilationsror/1503-varmeisolering-50mm-24m2rulle.html (främst för ventillationskanaler).

Edit!
Ju högre värme isoleringen klarar ju bättre är det vid en eventuell brand i kanalen, å ju högre EI-värde ju bättre.

Ju längre man har till brandstationen ju bättre brandisolering bör man ha för att inte få en totalskada vid en eventuell brand i imkanalen.

På jobbet har vi brandkåren 0,5-2,0 km ifrån våra byggnader. Vi gjorde en utrymningsövning i veckan, byggnaden låg ca 1 km ifrån brandstation, brandstyrkan visste att vi inom 15 min skulle utlösa brandlarmet, brandstyrkan skulle komma till byggnaden på ordinarie sätt, det tog brandstyrkan ca fem-sex minuter för styrkan att komma.

Där jag växte upp som barn hade vi ca 15 minuter (ren körtid) till brandstation. Jag jobbade för ca 15 år sedan i närheten från mitt barndomshem (ungefär samma restid till brandstation), jag blev tvungen att några gånger ringa SOS och begära brandstyrkan, det var sommar, det tog ca tjugo minuter för brandbilen att komma, då var det ifrån en brandstation som är dygnetruntbemannad.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.