Min Miimo går bara ca 10cm över tråden, oavsett vad jag har angett för värde. Är det jag som gör fel igen eller är 30cm över tråden inte 30cm så långt ut över tråden den klipper?
 
Den klipper inte 30 cm över tråden utan går bara utanför 30 cm om den kommer 90grader mot slingan.
 
  • Gilla
Undraren
  • Laddar…
Återigen stort tack! :)
 
Går den bara 10 cm över vad du än väljer när den kör rakt mot linan måste det vara något som är fel
 
Redigerat:
Knivmotorrelä fel står det på min idag och kan inte återställa det. Wonder why ..... 😢
 
PibesiLL skrev:
Går den bara 10 cm över vad du än väljer när den kör rakt mot linan måste det vara något som är fel
Nu har jag undersökt saken ordentligt och kan konstatera att klipparen bara passerar med 10cm oavsett vinkel och inställning... vad kan det vara för fel?
 
Min klippare är igång igen. Har råkat ut för det en gång tidigare,,

Har även ställt om farsans miimo till körläge lutning, och vips gicj den väldigt mkt bättre i lutningar!
 
Undraren skrev:Nu har jag undersökt saken ordentligt och kan konstatera att klipparen bara passerar med 10cm oavsett vinkel och inställning... vad kan det vara för fel?
Det verkar konstigt, måste ju vara något fel med den givaren som känner av linan kan man tro.
Gör den det överallt?
Jag satt och läste lite i boken och du kan kanske prova att återställa den helt och börja om med inställningarna
Sen är där även områdes avkänningen, jag vet inte om det har betydelse eg men man kan ju välja låg medel hög och auto, Välj Auto, annars får du nog uppsöka en verkstad för kontroll.
Där står ungefär samma på hondamiimo.se under support som i boken på felsökning

MattisH skrev Min klippare är igång igen
Vad gjorde du för att få igång den,fick du lämna in den?
 
Redigerat:
Jag startade om den på eftermiddagen igen och då var meddelandet försvunnet.

Ang. Trådavkännaren rekommenderar jag hög faktiskt. Satte min på auto, men jag har aldrig behövt hämta klipparen så många gånger som jag fick göra då. Sen jag satte den på hög funkar det prickfritt.
 
Har en Miimo sedan 2 mån och är grymt nöjd med den! Till en början klippte jag på 5 cm och varannan natt, efter två ggr med gödsel och en massa vatten får "vaktmästaren" arbeta varje natt mellan 21-08. Växelvis på två zoner och nu har jag sänkt till 3 cm. Gräset är riktigt tjockt och stråna står rakt upp! Eftersom Miimo klipper kanonbra i vått gräs bör man utnyttja möjligheten att klippa då solen är borta, då slipper man brända toppar. Tomten är ca 1300 m2 men det är nog bara 700 m2 som är gräs. Varje morgon är mattan nyklippt, inga spår - bara en härlig matta.. Utnyttja att Miimo kör snabbare än konkurrenterna och minska klipptiden. Den behöver absolut inte klippa dygnet runt som t.ex. HQ. Varje kväll då "vaktmästaren" kör igång frasar det härligt då gräset vuxit hela dagen.
 
Nu har klipparen varit inne på kontroll. Det visade sig att trots att jag hade knappat in 40cm och "sammanfattning" bekräftade det, så kunde teknikern se att klipparen var inställd på 25cm, därav problemet. Teknikern la in ny programvara som Honda hade släppt nyss. Han kunde inte säga vad som var nytt, mer än att det var en ny release. Får hem klipparen idag och rapporterar efter helgen om resultatet.

Förhoppningsvis har drifttidsproblematiken löst sig också. Har bara fått ut ca 25-30min per klippning innan laddning.
 
Undraren skrev:
Nu har klipparen varit inne på kontroll. Det visade sig att trots att jag hade knappat in 40cm och "sammanfattning" bekräftade det, så kunde teknikern se att klipparen var inställd på 25cm, därav problemet. Teknikern la in ny programvara som Honda hade släppt nyss. Han kunde inte säga vad som var nytt, mer än att det var en ny release. Får hem klipparen idag och rapporterar efter helgen om resultatet.

Förhoppningsvis har drifttidsproblematiken löst sig också. Har bara fått ut ca 25-30min per klippning innan laddning.
Hur har det gått för dig?
Angående den nya programvaran, har du kunnat identifiera några nya nyheter?
 
Ledsen ett sent svar, men det finns mycket annat som lockar under sommaren. :)

Numer är det stor skillnad i hur långt klipparen går över tråden, så det problemet får anses löst. Dock medförde detta ett problem som gjorde att klipparen började krocka med en specifik staketstolpe som puttade till chassit så klipparen stannade. Jag fick flytta ut slingan lite så löste det sig, men jag blev lite besviken av att komma hem till långt gräs och en klippare som stod och väntade längs staketet.

Om det finns några andra förändringar med den nya firmwaren vet jag inte, har inte så bra koll på vad som fanns innan.

När det gäller batteritiden har inget hänt, efter semestern ska jag jaga ÅF igen och se vad de kan göra.
 
Min klipper oxå korta intervaller, hur långa intervaller mellan laddning ska den klippa ca?

Sen tycker jag "karossen" skramlar som bara den, nån mer som upplever det eller är det jag som har för knölig matta:)
 
Den ska klippa i upp till 45min beroende på gräslängd, vått i gräset, backigt osv.

Tycker också karossen skramlar lite väl mycket. Jag är i processen att jämna ut mattan i förhoppning om att det ska bli tystare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.