24 607 läst · 93 svar
25k läst
93 svar
UPS och annat transportpack - vad är det för fel på dem?
Fedex kör i hela skåne. Hur det ser ut upp i sverige vet jag inte.Drömhus2012 skrev:
Här i höör, Skåne så kör jetpak allt för dhl.j.f.s skrev:
Ok. Det börjar verka som att jag råkat ut för någon form av lögn. Eller kan det vara så att de bara har små budbilar kanske, mitt senaste 'paket ' vägde 368kg.
Redigerat:
Inget i en kedja kan vara starkare än dess svagaste länk...
Jag jobbar på ett lager, och just nu har vi bra chaufförer på alla paketleveranser, UPS, DHL Schenker, DSV, TNT, Posten...
Men ibland kommer det en ny eller vikarie som är totalt ointresserad av vad h*n gör, och då funkar det inte.
Privatkunder / landsbygd är alltid svårt, beställer jag något privat så försöker jag få det till jobbet då det funkar lättast och blir minst bekymmer så.
Skulle jag beställa något stort tungt får dom allt skicka det direkt hem...
Sist jag fick hem något tungt var det skogsplantor, fick hem en skylt jag skulle märka ut platsen där jag ville ha plantorna, skrev en lapp vid sidan om att jag ville ha det innanför dörren om det gick bra.
Dagen innan leverans fick jag sms om att dom var på väg, när det var lossat fick jag ett sms om att det var lossat.
Och när jag kom hem var allt precis enligt mitt önskemål, så ibland funkar det utan problem med...
Angående skadat gods, se till att skriva det på fraktsedel innan ni skriver på, eller be chauffören skriva in det i sin lilla handdator innan ni signerar...
Be chauffören om sändningsnumret, finns oftast på någon etikett som sitter på paketet / pallen.
Sen är det "bara" att ringa fraktbolaget och reklamera...
Jag jobbar på ett lager, och just nu har vi bra chaufförer på alla paketleveranser, UPS, DHL Schenker, DSV, TNT, Posten...
Men ibland kommer det en ny eller vikarie som är totalt ointresserad av vad h*n gör, och då funkar det inte.
Privatkunder / landsbygd är alltid svårt, beställer jag något privat så försöker jag få det till jobbet då det funkar lättast och blir minst bekymmer så.
Skulle jag beställa något stort tungt får dom allt skicka det direkt hem...
Sist jag fick hem något tungt var det skogsplantor, fick hem en skylt jag skulle märka ut platsen där jag ville ha plantorna, skrev en lapp vid sidan om att jag ville ha det innanför dörren om det gick bra.
Dagen innan leverans fick jag sms om att dom var på väg, när det var lossat fick jag ett sms om att det var lossat.
Och när jag kom hem var allt precis enligt mitt önskemål, så ibland funkar det utan problem med...
Angående skadat gods, se till att skriva det på fraktsedel innan ni skriver på, eller be chauffören skriva in det i sin lilla handdator innan ni signerar...
Be chauffören om sändningsnumret, finns oftast på någon etikett som sitter på paketet / pallen.
Sen är det "bara" att ringa fraktbolaget och reklamera...
Nu vet jag inte riktigt hur det är i Sverige, men i USA är FedEx Freight separat från organisationen som hanterar småpaket.Drömhus2012 skrev:
Ok, det var ett long block jag beställt från USA så det kanske var därför då.
Ett stort problem för mig är att många företag har dåliga fraktalternativ. Jag har flera bra utlämningsställen i närheten som jag vill använda (Posten, PrivPak, DHL) eftersom det ofta inte finns någon på plats för att ta emot paket, men dessa kan i många fall inte väljas. Värst av alla är nog "vanliga" Dustin, som enbart använder Postens Företagspaket, och de delar dessutom upp en order i flera paket med en hög fraktkostnad för varje.
Alla som säljer på distans borde erbjuda ett fraktalternativ där man hämtar på ett utlämningsställe.
Varför ska man tvingas betala för leverans till dörren om man inte vill ha det?
Alla som säljer på distans borde erbjuda ett fraktalternativ där man hämtar på ett utlämningsställe.
Varför ska man tvingas betala för leverans till dörren om man inte vill ha det?
Problemet är att på många ställen är det den lokala budfirman kör sista biten. Det är inte DHL/JETPAC/UPS ... Det är inte ovanligt att samma firma kör åt olika bolag. Deras största problem är kompetens hos personalen pga stor personalomsättning. Vissa chaufförer är kanon andra katastrof. De duktiga går ofta vidare till andra jobb.
Beställde lite grejor från Conrad och det skulle levereras veckan innan jag stack på semester. Självklart strulade dom till det och det blev tre paket, alla försenade. Ett kom med ups, men jag fick info om när dom skulle komma. Sen fick jag ett sms att de behöver få kontakt med mig. Visar sig att de varit där och lämnat gul lapp 3ggr, men jag var ju borta hela tiden och hade inte fått info om att de skulle komma.
Otroligt korkat system att skicka sms i efterhand efter tre försök. Kanske ett i förhand och ett efter första försöket hade sparat dom 2-3 resor...
Tacka vet jag dhl, där får man ett sms som säger när dom kommer och man kan svara om man vill ha till utlämningsställe om man inte är hemma
Otroligt korkat system att skicka sms i efterhand efter tre försök. Kanske ett i förhand och ett efter första försöket hade sparat dom 2-3 resor...
Tacka vet jag dhl, där får man ett sms som säger när dom kommer och man kan svara om man vill ha till utlämningsställe om man inte är hemma