Tänkte köpa en stuga. Ingen el.
Grannen har dubbla anslutningar till el nätet. El till ett hus och till en stuga. 2 mätare.

Kan jag överta/köpa en av dom? Stolpen med inkommande el till hans stuga är i tomtgräns mellan hans stuga och den jag vill köpa.

Grannen har dragit el till stugan från sitt hus.

Använder grannen båda mätarna? Det är ganska vanligt att ett skåp på tomtgränsen innehåller två mätare. En till var sida om gränsen. Det kan vara så att elbolaget satt dit två mätare för att förbereda för den dag då din stuga får el ansluten. Det är i alla händelser elverket du skall prata med.

El lagen är ganska tydlig varje fastighet har en elanslutning, men jag har inte hört någon som blivit fälld för överträdelse.

Erik_X skrev:
El lagen är ganska tydlig varje fastighet har en elanslutning, men jag har inte hört någon som blivit fälld för överträdelse.
nu kan hans båda hus evntuellt räknas som en fastighet. Då är det ok med en elanslutning. Sedan är det mer tveksamt om elverket tillåter att du tar över anslutningen till din fastighet.

Granne har 2 fastigheter, 2 olika mätar/mätarskåp. Bara 1 mätare i gång. Ingen el är igång i hans stuga.

Det är den anslutningen jag vill ändra till min.

El stolpen till grannens stuga står i tomtgräns mellan våra stugor.

Hade varit bra om det gick. Spara mycket pengar på det.

Ring och fråga. Eller säg att det blivit fel för 20 år sedan...

Ska ringa i morgon. Kan man spara 27000 så kan man

Hur gick det?

Har inte hunnit ringa.

Mikael_L
Har du pratat ihop med grannen?

Du/ni ska kanske vara lite försiktiga och ta reda på lite mer först.

Nu är jag alltså inte säker på hur läget är, men är det så att grannen förut har haft abb till vardera huset men nu dragit en högst privat egen ledning till ett av husen så är det ev någon som elbolaget inte vill godkänna.

Det är inte alls säkert att det är några problem, men jag tycker att man kan vara lite vaksam, ty elbolagen har en massa roliga lagar som dom kan använda för att tvinga fram elanslutningar både hit och dit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.