Hej! Vi köpte en tomt där endast garaget byggts(för ca 2 år sedan). Den har en gjuten platta med ingjutna golvvärmerör(inte inkopplat). Nu när jag skall lägga klinker och har gjort rent golvet så upptäcker jag en spricka i plattan som är ca 1,5 -2 meter lång och 0,5-1mm bred. kan, skall eller bör jag göra någonting åt det och vad kan det bero på? Tacksam för svar!

//VH H

Skulle ju kunna vara en torkspricka, betongen krymper något när den torkar upp och då uppstår ofta små hårfina sprickor. Vad jag förstår så är det ytsprickor som inte påverkar hållfastheten, men det kan säkert betongarna här på forumet betydligt mer om.

Tack för ditt svar! Jag tycker att jag borde ha uttäckt sprickan tidigare, eftersom jag har tillbringat en hel del tid därinne för att färdigställa det. Känns som jag inte riktigt vågar lägga klinker än förrän någon tittat på det! Undra om marken rört sig under....?

Provtryck golvvärmen... är sprickan mitt i golvet eller går den ut mot väggen på något ställe? Kolla i så fall marken där sprickan börjar
Är den lika bred hela vägen eller bara bredare på mitten så är det antagligen en krympspricka som säker är "död" idag efter två år!
Plattan är väl isolerad under? Annars skall du glömma att sätta på golvvärmen... det har med fuktvandring att göra... ;)

LyckeK skrev:
Provtryck golvvärmen... är sprickan mitt i golvet eller går den ut mot väggen på något ställe? Kolla i så fall marken där sprickan börjar
Är den lika bred hela vägen eller bara bredare på mitten så är det antagligen en krympspricka som säker är "död" idag efter två år!
Plattan är väl isolerad under? Annars skall du glömma att sätta på golvvärmen... det har med fuktvandring att göra... ;)  
Ok. jag skall provtrycka golvvärmen. Sprickan är mitt i garaget med början ca 3-4 dm i från mitten av garagedörren och sedan vidare mot golvbrunnen mitt i garaget och där slutar den. Jag tycker nog att den är ungefär lika bred till 80% av sträckan och lite tunnare i ändarna. Tack för omtanken! Ja plattan är isolerad.

VH// H

Låter som en krympspricka!
Lycke till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.