Hej på er. en liten fråga?. om jag ställer den på 100%. klipper den då dygnet runt å struntar i min programerade tid.
har jag förstått rätt då eller?
 
Martin84 skrev:
klonket försvinner några dagar om ni startar om maskinen, sen kommer det igen...ofta efter en sidkrock!!
hm. kom ihåg att jag sett detta inlägget. så jag gick ut nu på morgonen och testade. Såg då att den lyste röd fast laddat hela natten???? jag hoppade över det problemet just då o startade om maskinen, och körde ut han. O Martin84 har rätt. Den klonkade inte alls. mjuk i rörelserna. ja utom när han hittade linan när jag skickade tillbaka honom till basen då förstås.
Då e det ju inget fel på drivningen, planetväxel eller nåt sånt. Det är ju ett mjukvarufel (ja om det nu e ett fel dvs) Eller tänker jag fel? Ska ringa supporten igen o snacka med dom. Ingen ide o skicka in den om det inte är ett fel.
Jag har ju en ny maskin med senaste mjukvaran. Har någon en äldre mjukvara utan detta fenomen?
Jag bara tänker att sista uppdaten inte e fullt frisk?
 
MeanMike

ljudet kommer tillbaka är det värsta...men då är det bara starta tillbaka igen ;)
 
steelblade skrev:
Tack så mycket! (y) kör den in från höger eller vänster sida i bilden?
Min måste in och ut vid samma plats så jag har den står på diagonalen under verandan. Den backar då ut precis till verandakanten, vänder och kör ut.
Jag har cirka en meter rak kabel innan laddstationen......
Det funkar men är ett litet orosmoment....
 
Martin84 skrev:
MeanMike

ljudet kommer tillbaka är det värsta...men då är det bara starta tillbaka igen ;)
Jo det e sant.
Men håller du med om att klonket isf är ett mjukvarufel? eller tänker jag fel?
 
Hej på er.

Ni som har Landroid M, stämmer verkligen klipptiderna i manualen?
Om man tex. tittar på en yta av 700kvm, det ska ta 19 timmar (07:00-10:48/mån-fre). Det är 19 timmar på hela veckan!
Jag har en Gardena r70 som ska klara 700kvm och för att göra det måste den gå fullt vilket innebär 16timmar/dag, varje dag!

Kan Landroids tider verkligen stämma? Den måste ju rusa fram som en iller i så fall...?
 
ja det borde vara något med mjukvaran?
 
Toomaster skrev:
Hej på er.

Ni som har Landroid M, stämmer verkligen klipptiderna i manualen?
Om man tex. tittar på en yta av 700kvm, det ska ta 19 timmar (07:00-10:48/mån-fre). Det är 19 timmar på hela veckan!
Jag har en Gardena r70 som ska klara 700kvm och för att göra det måste den gå fullt vilket innebär 16timmar/dag, varje dag!

Kan Landroids tider verkligen stämma? Den måste ju rusa fram som en iller i så fall...?
Min har gått dygnet runt tills igår när jag slog över till autotid och 4.9timmar per dygn, så vi får se om det räcker.

Har du gjort tvärtom, provat köra kortare tider?

Som det verkar så är R40 och R70 samma klippare fast med olika stora batteriladdare så R70 laddar fortare och får mer klipptid per pass så att säga.
 
Ja, jag har kört kortare tider men måste öka när gräset är i tillväxt.
Skillnaden på r40 och r70 är dels hastigheten och "vilotiden" som de säger batteriet behöver. r70 vilar i 8 timmar, r40 några timmar längre...
 
Toomaster skrev:
Hej på er.

Ni som har Landroid M, stämmer verkligen klipptiderna i manualen?
Om man tex. tittar på en yta av 700kvm, det ska ta 19 timmar (07:00-10:48/mån-fre). Det är 19 timmar på hela veckan!
Jag har en Gardena r70 som ska klara 700kvm och för att göra det måste den gå fullt vilket innebär 16timmar/dag, varje dag!

Kan Landroids tider verkligen stämma? Den måste ju rusa fram som en iller i så fall...?
Jag låter min klippa i 28 timmar per vecka på den gräsmattedel den kör på vilket är ca. 400 kvm och det räcker mer än väl, kan säkert korta ner det med minst en tredjedel men för att få bort mossan är det bra att den är ute mycket, därför ligger jag på övertid.
 
Nicke Nyfiken
Toomaster skrev:
Hej på er.

Ni som har Landroid M, stämmer verkligen klipptiderna i manualen?
Om man tex. tittar på en yta av 700kvm, det ska ta 19 timmar (07:00-10:48/mån-fre). Det är 19 timmar på hela veckan!
Jag har en Gardena r70 som ska klara 700kvm och för att göra det måste den gå fullt vilket innebär 16timmar/dag, varje dag!

Kan Landroids tider verkligen stämma? Den måste ju rusa fram som en iller i så fall...?

Gardenas och HQs klippare är bra på många vis men de har en brist som gör dem ineffektiva. De har bara en slingsensor fram. När klipparen kommer till en kanttråd stannar den, backar i samma spår som den precis klippt, stannar igen, svänger slumpmässigt åt något håll, börjar köra framåt igen och stöter på kanttråden igen om den svängt "på fel håll", stannar igen, backar återigen i samma spår som den precis klippt, stannar, vänder slumpmässigt åt något håll, och börjar slutligen att gå framåt och klippa på en yta som den inte precis varit på. Undertiden har Landroiden klippt 10 meter ny yta. Eftersom den har dubbla slingsensorer framtill, vet den vilket håll den ska svänga på för att komma ut från kanttråden. Landroiden stannar aldrig när den kommer till kanttråden utan "studsar" ut i arbetsområdet igen. Detta upprepas 100 tals gånger på bara en klippning och det blir stor skillnad i effektivitet. Jag har ca. 400 m2 gräsmattan med många hinder och öar och jag kör 4,5 timmar per dag måndag-fredag, alltså 22,5 timmar per vecka. Om man räknar bort laddtid blir det ca 12,5 timmar klipptid per vecka. Ganska effektiv med tanke på att Landroiden har samma klippsystem och klippdiameter som HQ 305 308 och Gardena r40 r70.
 
  • Gilla
Strega och 2 till
  • Laddar…
eleson skrev:
Kör in på kortsidan. Bakom stolpen, om du har en sådan. Då får du dina 2 meter rak gränstråd innan laddstationen. Och därifrån kan den sedan komma fram på långsidan. Tråden som går år vänster bör nog gå rakt ut från sitt fäste och inte tillbaka och in under plattan.
Okej! Jag har en "täckt" undersida på altanen om man säger så. Vet inte vad det kallas, men den är ju ca 1m ovan mark nivå.

Men som jag förstår det så är det bara att dra ut kabeln åt sidan igen? Den backar väl alltid lika långt bak och svänger sedan vänster?

Hur långt isär måste slingorna ligga för att det ska gå?
 
Hände nått lustigt idag. såg att klipparen stog å stångade sig blodig i laddstationen, in å ut hela tiden. i displayen stog det trapped. nån som vart med om det
 
Nicke Nyfiken skrev:
Gardenas och HQs klippare är bra på många vis men de har en brist som gör dem ineffektiva. De har bara en slingsensor fram. När klipparen kommer till en kanttråd stannar den, backar i samma spår som den precis klippt, stannar igen, svänger slumpmässigt åt något håll, börjar köra framåt igen och stöter på kanttråden igen om den svängt "på fel håll", stannar igen, backar återigen i samma spår som den precis klippt, stannar, vänder slumpmässigt åt något håll, och börjar slutligen att gå framåt och klippa på en yta som den inte precis varit på. Undertiden har Landroiden klippt 10 meter ny yta.
Haha det stämmer det du säger. Snacka om fördel för Landroiden där.

[video=youtube;SJfPtrR-bso]https://www.youtube.com/watch?v=SJfPtrR-bso[/video]
 
Jag hör vad ni säger men den kan väl ändå inte vara SÅ mycket effektivare?
Och varför begränsas kvm till 1000 om den klarar det på 27timmar i veckan? I så fall borde dem ju klara närmare 7000 kvm om den kör max?
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.