Hej, helt ny här.
Har tjuvläst lite och insett att det finns många lärda pannbrukare här-
-Däremot hittar jag inget som är relevant i mitt ärende.
Det är så här, vi bor i en liten kojja i skogen, 130 kvm + garage, totalt ca 200kvm.
Värms idag med en 30kW Euronompanna från, håll i er, 1984.
På 30-årsjubiléet av pannan ramla rostret isär helt, kom ihåg detta.
1st 750L tank tillsammans med en elpanna på kanske 200 liter.
Samt en liten beredare för dom gångerna man inte vart hemma eller bara inte eldat - Småbarnsföräldrar..
Hur fan som helst, Var på marknaden i Rättvik och träffade ju naturligtvis Vedsol där som demonstrerade Gasellpannor.
-Åh jävlar vad sugen jag blev på en ny panna.
Men, Vi ska flytta..
Nästa år någongång kommer vi ta över mina föräldrars gård, Så jag funderar en del över vad jag ska göra.
Vedsols rekommendation är:
35 kW panna
Ny 2 kubik tank
Tryckkärl
Laddomat
osv.
Offerten har inte kommit än så vet inte priset, men runt 80 000 utan arbete och rörstumpar.
Min idé var:
Bara byta pannan mot en ny 25kW.
32 000 :-
Ev. köpa en beg 750 tank till..
Sista alternativet:
Nytt roster till Euronomen
2000 :-
Ska ta hit en mäklare och få stugan värderad och samtidigt fråga vad dom, värdemässigt, tror om att uppgradera värmesystemet.
Har någon erfarenheter eller idéer om detta?
Har tjuvläst lite och insett att det finns många lärda pannbrukare här-
-Däremot hittar jag inget som är relevant i mitt ärende.
Det är så här, vi bor i en liten kojja i skogen, 130 kvm + garage, totalt ca 200kvm.
Värms idag med en 30kW Euronompanna från, håll i er, 1984.
På 30-årsjubiléet av pannan ramla rostret isär helt, kom ihåg detta.
1st 750L tank tillsammans med en elpanna på kanske 200 liter.
Samt en liten beredare för dom gångerna man inte vart hemma eller bara inte eldat - Småbarnsföräldrar..
Hur fan som helst, Var på marknaden i Rättvik och träffade ju naturligtvis Vedsol där som demonstrerade Gasellpannor.
-Åh jävlar vad sugen jag blev på en ny panna.
Men, Vi ska flytta..
Nästa år någongång kommer vi ta över mina föräldrars gård, Så jag funderar en del över vad jag ska göra.
Vedsols rekommendation är:
35 kW panna
Ny 2 kubik tank
Tryckkärl
Laddomat
osv.
Offerten har inte kommit än så vet inte priset, men runt 80 000 utan arbete och rörstumpar.
Min idé var:
Bara byta pannan mot en ny 25kW.
32 000 :-
Ev. köpa en beg 750 tank till..
Sista alternativet:
Nytt roster till Euronomen
2000 :-
Ska ta hit en mäklare och få stugan värderad och samtidigt fråga vad dom, värdemässigt, tror om att uppgradera värmesystemet.
Har någon erfarenheter eller idéer om detta?
Bergvärme, en braskasett i vardagsrummet och ev en vedspis.
Njut sedan av en vardag befriad från ved och elda en mysbrasa när andan faller på.
Njut sedan av en vardag befriad från ved och elda en mysbrasa när andan faller på.
Jag känner till den lösningen men det är inte aktuellt..
Min erfarenhet är att för en mäklare är en vedpanna en vedpanna, en flång ny värstinganläggning eller en gammal vedkombi från 1974 brukar inte ha någon större betydelse.
Jag skulle ha hållt ut och investerat i ett nytt roster, om det bara är ett år det handlar om.
Så kan nya ägarna fundera på om dom vill ha in en elvärmepump och flytta "myseldningen" till vardagsrummet istället.
Jag skulle ha hållt ut och investerat i ett nytt roster, om det bara är ett år det handlar om.
Så kan nya ägarna fundera på om dom vill ha in en elvärmepump och flytta "myseldningen" till vardagsrummet istället.
Nytt roster, givet. De flesta vill inte elda ved utan föredrar värmepump. Så jag skulle hålla investeringarna till ett minimum. Du lär inte få igen särskilt många kronor som du satsar på pannan i ökat försäljningspris.
Vart i landet ligger kojan? Ligger den i Mälardalen kan ni nog sälja huset helt utan värmesystem och ändå få ut en bra hacka. Ligger huset i Isopolomajäärvi så får du knappt tillbaka investeringen i ditt nya roster..
Om jag får gissa något är ditt mellanalternativ bäst om du inte tänkt bo kvar. Alternativt det tråkiga och tragiskt själlösa alternativet lvvp...
Tror mäklarn kan ge dig bäst svar på vad som säljer i just din del av Svea.
Om jag får gissa något är ditt mellanalternativ bäst om du inte tänkt bo kvar. Alternativt det tråkiga och tragiskt själlösa alternativet lvvp...
Tror mäklarn kan ge dig bäst svar på vad som säljer i just din del av Svea.
Medlem
· Östergötland
· 90 inlägg
Vilken Euronom har du? Det kan finnas keramik att köpa så du kan ta steget från underförbränning till omvänd förbränning. Eller om du är händig: http://www.byggahus.se/forum/biobransle/59373-gjuta-keramik-sjalv.html
Jag byggde om min Euronom V30 från sjuttiotalet med lite järn och eldfast tegel och förbättrat mellanspjäll och den brinner med blålåga.
Jag byggde om min Euronom V30 från sjuttiotalet med lite järn och eldfast tegel och förbättrat mellanspjäll och den brinner med blålåga.
Köp ett nytt roster och släng i så har köparen lite valfrihet.Marcus Pers skrev:
Vedälskaren kan planera en ny anlägging efter eget tycke, värmepumpälskaren kan välja sina drömmars pump och ingen köpare behöver gråta över att slänga ut en panna från -84.
Du har rätt.Fotografen skrev:
Mäklaren var hit idag och redogjorde att människan idag är lat och håller ogärna på med fysiska aktiviteter så som vedhantering.
- Vilket jag personligen tycker är väldigt trivsamt.
Samt att miljökontoret ringde och meddelade att det är okej att lägga jordvärme trots vattentäkt.
M a o. kan framtida boende göra precis vad fan dom vill men kommer troligen utgå från en Euronom V30UB med ett nytt roster.
Såg att ni frågade, stugan ligger i de djupa skogarna 1 mil utanför Borlänge.