Vad är att rekomendera? att köpa färdigt gräs och bara rulla ut, eller att så gräs själv, självklart blir det dyrare med färdigt gräs, men blir det alltid bättre? ???

F
Vi sådde själva och det gick kanonfort. Men då hade vi tur med mycket regn. Men det blev mkt, mkt billigare. Den är kanonfin efter lite gödsling och mycket klippning.

Det blir nog precis lika bra om man sköter det rätt.
Förarbetet är detsamma, och allt gräs kräver lite pyssel för att må bra (egentligen bara vatten gödning och regelbunden klippning). Har man bråttom rullar man, kan man vänta sår man. Vi rullade, och det blev jättefint. Men har sett sådda mattor som varit minst lika fina. Fördelen med att rulla är att man inte får något ogräs i mattan, och den är klar att användas efter bara 2-3 veckor.

Vilma har helt rätt. Vår granne lade ut rullgräs medans vi sådde. Vår matta är f.n. lite fläckig och har en del ogräs men till våren, med stroller kombi, så kommer den vara kanon.
Att vi sådde berodde på priset och att vi ansåg att vi inte kommer utnyttja gräsmattan ändå på hösten. Hade vi anlagt på våren hade vi nog istället valt rullgräs för då hade vi haft hela sommaren att njuta av gräset.

Det beror ju på hur snabbt du vill få det klart och hur mkt tid du vill lägga på det. Jag sådde runt huset efter vi dränerat om för några år sedan. Jag sådde på måndagen och på fredagen (midsommarafton)var det grönt och ok att gå på. Grannarna trodde inte sina ögon ;D Det jag sådde nu juli tog 1,5 vecka innan det var helgrönt så jag kunde klippa det för första gången. Det jag gör är att vattna det på morgonen för hand med ett bra munstycke. Inte för mkt utan bara så att ytan hålls fuktig och sen gör jag samma sak på kvällen. Inget dundergräs heller.Inköpt på Coop. Med rätt temp och hyffsat väder så går allt ;)

Lycka till i ert val :)

Wow, Jessica! Du är en riktig raceranläggare...Kan jag gör fel som vattnar FÖR mycket. Själv har jag nog fått vänta åtminstone 3-4 veckor innan jag har vågat klippa!

askur skrev:
Wow, Jessica! Du är en riktig raceranläggare...Kan jag gör fel som vattnar FÖR mycket. Själv har jag nog fått vänta åtminstone 3-4 veckor innan jag har vågat klippa!
Mycket bra fråga! Jag sådde min matta för tre veckor sedan och den är ca 3-4 cm hög nu. Jag har vräkt på vatten, kanske för mycket? Förvisso är det ingen vidare värme ute nu så det kanske är anledningen till att den inte har växt mer. Har ej gödslat nåt heller, bör man det? Och isåfall med vad?

tomas_mandorf skrev:
För alla typer av gräsmattefrågor kan jag rekomendera [länk]. Han verkar ha koll på läget :)
Ah... Där hittade man en del om gräsmattor minsann!

Nedanstående är taget från olleberg.nu:
HUR ANLÄGGER JAG EN NY GRÄSMATTA?

1. Området skall vara väldränerat, grovplanerat och bearbetat med en spade eller jordfräs till ett djup av ca 30 cm.
2. Lätta sandjordar förbättras med 3-6 cm torvmull. Har Du en styv lerjord använder Du också 4-6 cm fingrus (fraktion 2-6 mm).
3. Grundgödsla med Hammenhögs TG Växupp, 5 kg per 100 kvm. Fräs ner gödseln i jorden ungefär 10 cm.
4. Finplanera och jämna ut marken med en kratta. Ta bort alla större stenar, rötter eller liknande. Om jorden är lös bör Du vältra den med en belastad gallervält.
5. Mät upp ytan. Om den är stor kan det vara bra att dela upp den i mindre områden. Du kan då dela upp gräsfröblandningen i mindre portioner, vilket gör det enklare att fördela jämnt. På förpackningen ser Du hur mycket gräsfrö som går åt. Jag rekommenderar Weibulls Extra Green och vid skuggiga partier Weibulls Skugga.
6. Så alltid i fuktig jord. Försök att så så jämnt som möjligt för att undvika ojämnheter i spridningen. För större ytor kan Du hyra en spridarvagn avsedd för såning.
7. Mylla ner fröna grunt med en lövräfsa.
8. Platta till ytan med en gallervält så att fröna trycks mot den fuktiga jorden.
9. Frön och det översta lagret av jorden (ca 5 cm) måste hållas konstant fuktigt 3-4 veckor efter sådden. Vattna försiktigt efter behov.
10. Vänta med den första klippningen tills gräset är 5-7 cm högt. Klipp aldrig mer än en tredjedel (2-3 cm) per gång. Använd alltid uppsamlare när Du använder en rotorklippare eller en cylinderklippare.
11. Följ sedan mitt skötselprogram för gräsmattor. Eventuellt ogräs som kommer upp, bekämpar Du året efter sådden med Weibulls Kombi.

Min erfarenhet är i alla fall att du kan vattna för mkt.Dels så kan fröet som precis lyckats få lite fäste  "åka" i väg då det kommer för mkt vatten och sen kan fröna ruttna om dom får för mkt om det inte väger upp med mkt sol och värme. Jag brukar bara vattna med slangen och med ett munstycke som sprider vatten bra. Jag vattna inte många minuter per yta utan bara så den blir blöt och nätt och jämt bilda en liten liten "pöl" uppe på. Detta kör jag morgon och kväll. Grannen sådde flera veckor innan mej och dom har kört med vattenspridare. Vårt var ju som sagt klart innan deras...o dom var ju narturligtvis förvånade över vårt.Dom hade ju ändå det andra vi sådde vid midsommar i färskt minne o hoppasdes på att dom skulle få samma tur...men det blev inte så..Därför så jag oftast på sommaren då det är en bra tem dygnet runt. Alla gör ju sjäkvklart som man själv tror är bäst..

Lycka till! :)

Edit: jag har inte gödslat med något utan bara vattnat ytan väl innan  jag sått och därefter räfsat och sedan tryckt ner det lite med att gå på det samt trycka med den hela kanten på en räffsa.

K
Jag rullade halva tomten förra året, ca 700m2, blev jättebra, men dyrt.
Nu skalll jag prova att så den andra halvan i helgen. Har en stor barnpool med 5 m3 vatten i, kan man använda detta till att vattna med eller är kloret skadligt för gräset? Om det nu är nåt klor kvar, var några veckor sen jag lade i nån klortablett.

Hej!

Vi har rullat 450 m2, sått 450 m2 och nu har jag sått 300 m2 till.

Rullgräs har fördelen att det är klart väldigt snabbt. Det är lysande om man ska anlägga på våren och vill ha ett bra underlag för barnen under sommaren.

Hade vi inte haft barn så hade jag sått alltihop. Det är lite mera jobb men betydligt billigare. Dessutom är det ganska roligt att göra något själv!

Jag tycker höstsådd är perfekt - det är fuktiga nätter nu. Efter 1-2 veckor kommer det upp, efter ca 4 veckor när man kommit igång med klippningen så är det lagom att gödsla med kväverikt gödsel, efter totalt 6 veckor ser mattan riktigt snygg ut.

Jag tycker inte man ska ha alltför långsamväxande sorter, men det är ju en smaksak.

Jag har använt snabbväxande grässorter så jag förstår inte riktigt vad Jessica använde som fick klippa redan efter 1½ vecka!?! Då har mitt tittat upp några cm bara! Men kanske... om man tokgödslar med kväve precis vid sådden att man får racerfart på gräset direkt. Det reagerar oerhört på kvävetillförsel har jag märkt.

Som sagt..jag gödslar inte med något och gör inget annat heller..bara slänger på fröna och vattna och gräset köper jag på Coop.

Hemmakatten
Vi är VÄLDIGT GLADA att vi inte kommer att ha en endaste kvadratmeter anlagd gräsmatta på nya tomten. :)
Det är ett hårt arbete både att anlägga och att sköta om en gräsmatta. Med tanke på det enorma arbete (både i tid och pengar) de flesta lägger ned på själva anläggandet är det förvånansvärt få som sedan klipper, gödslar och rensar ogräs tillräckligt ofta. Men det är kanske då luften går ur en... ;)

Ett härligt trädäck, grusade och stenlagda ytor och planeringar (som man har tid med om man inte har gräsmatta) och något "vattenblänk" kan vara minst lika fint som gräsmatta. :)

Hemmakatten skrev:
Ett härligt trädäck, grusade och stenlagda ytor och planeringar (som man har tid med om man inte har gräsmatta) och något "vattenblänk" kan vara minst lika fint som gräsmatta. :)
Låter jättefint och jätteläckert!
Men att gå barfota över gräset en sensommarkväll är inte heller fel!

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.